ضرورت برائت از جریان‌های تکفیری‌ و سلفی‌ در حج

حضرت آیت‌الله جوادی آملی دوشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه سبأ پرداخت و گفت: در آیه ۴۴ بحث و آیات قبل و بعد از آن نمی‌توان موضوع تکامل تاریخی را استنباط کرد، آن مقداری که ما شواهد داریم، درباره تکامل تاریخ استفاده می‌کنیم، اما […]

javadi2حضرت آیت‌الله جوادی آملی دوشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه سبأ پرداخت و گفت: در آیه ۴۴ بحث و آیات قبل و بعد از آن نمی‌توان موضوع تکامل تاریخی را استنباط کرد، آن مقداری که ما شواهد داریم، درباره تکامل تاریخ استفاده می‌کنیم، اما بشری که درنده‌خویی دارد و بسیاری از مفاخر علمی را از میان برده است، در جریان جنگ‌ها و غارت‌ها بسیاری از نسخ خطی از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: الان هم این جنگ‌ها و غارت‌ها وجود دارد و بعدا هم می‌شود، این غارت‌های بشری بسیاری از مفاخر علمی را از میان می‌برد، انسان نمی‌تواند بگوید به راحتی که فلان مطلب نبوده است، شیخ صدوق بیان می‌کند که هزاران عالم آمده‌اند و رفته‌اند و ما آخرین هستیم، نشان می‌دهد که نمی‌توان به این راحتی گفت که فلان مطلب پیش از این تا به حال گفته نشده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّهٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» ادامه داد: قرآن کریم جریان توحید را بین‌الرشد می‌داند، می‌فرماید توحید یک اصلی است که شما چه بخواهید و چه نخواهید در نهاد شما نهادینه شده است، برای رضای خدا در مسأله معاد فکر کنید، خدا برای هر خدانشناسی شناخته شده است، هر چیز ناشناخته‌ای پیش خدا شناخته است.

تفکر در خلوت میسر می‌شود

وی گفت: خدا قابل انکار نیست، مگر این‌که کسی دیوانه باشد، در آیه محل بحث می‌فرماید نه این‌که فکر کنید که خدایی هست، بلکه برای رضای خدا فکر کنید، که نبوتی هست، فکر کنید تا برای شما روشن شود که این شخص پیامبر(ص) است و از قیامت و معاد خبر می‌دهد، مسأله نبوت و معاد را با فکر بررسی کنید.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: یک وقت کار مسائل اجتماعی و سیاسی است و آن جا پای عمل در میان است، آن جا هر چه تعداد بیشتر باشد، بهتر است، اما یک وقت بحث فکر در میان است، آن جا هر چه کمتر بهتر است، یک بار خدا می‌فرماید «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» آن جا پای عمل در میان است، امروز در صحرای عرفات همه به ریسمان الهی چنگ می‌زنند، اما یک وقت است نیاز به تفکر است، این مطلب یا یک نفری یا دو نفری حاصل می‌شود.

وی با بیان این‌که انسان متفکر باید دست‌مایه علمی داشته باشد، خاطرنشان کرد: انسان یک نفره یا دونفر بنشیند و درباره نبوت و معاد فکر کند، فکر کند که پیامبر(ص) کارهای خارق‌العاده آورده که از دیگری ساخته نیست که این کار کار جن نیست، او دیوزده نیست، عمری با شما زندگی کرده است، «فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ»، شما از کارهای او اطلاع دارید و همه خیر و خوبی بود، پس الا و لابد او پیامبر است.

خلط بین تکوین و تشریع از سوی کفار

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: موقع عمل امر به اعتصام و نهی از تفرق شده است، اعتصام واجب است و برای تأکید تفرق را نهی کرده است، البته برای قیام عملی اگر فرد رهبر الهی باشد، نباید تقیه کند، تقیه مال پیامبر است اما مال امام نیست، خداوند فرمود اگر تو تنها باشی باید قیام کنی، اگر احدی تو را یاری نکند، تو وظیفه داری قیام کنی، امامان تقیه می‌کردند که دین محفوظ بماند، اما پیامبر(ص) تقیه ندارد چون می‌خواهد اصل دین را بیاورد.

وی با اشاره به این‌که خدا توحید را بین‌الرشد گرفته است، اظهار کرد: خدای متعال به ما نزدیک‌ است، اما کافر و مؤمن منافق از خداوند دور است، قرب و بعد اگر مادی باشد، برای هر دو صدق می‌کند، اما اگر معنوی باشد، ممکن است برای هر دو صدق نکند، یعنی خداوند به کافر و منافق نزدیک است اما کافر و منافق از خداوند دور هستند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: محققان کفار خلط بین تکوین و تشریع کردند، آنان می‌گویند که خداوند بشر را در امتحان آزاد گذارده است، از نظر تشریع راه را بسته است، اما از نظر تکوین راه را باز گذاشته است، اما آنان می‌گویند «لَوْ شَاء اللّهُ مَا أَشْرَکْنَا وَلاَ آبَاؤُنَا وَلاَ حَرَّمْنَا مِن شَیْءٍ کَذَلِکَ»، اما آن‌ها می‌گویند که اگر خدا می‌خواست ما و پدرانمان مشرک نمی‌شدیم، بشر اختیار دارد و اگر مجبور بود که کمالی نداشت.

وی با بیان این‌که انسان در مقام تشریع وظیفه دارد به امر و نهی عمل کند، ادامه داد: اما خداوند انسان را در مقام تکوین آزاد گذاشته است، تمام کمال در این است که انسان آزاد است، «وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَکْفُرْ»، صراط را خداوند مهندسی کرده است، عقل مهندس نیست که راه درست کند، عقل چراغ است، خدای سبحان هم مهندسی کرد و راه ساخت و هم به وسیله نقل و عقل راه را نشان داد.

مودت قربی پیامبر راه تکامل انسان است

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاه خاطرنشان کرد: خداوند در آیه محل بحث از انذار نام برده است، « إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» زیرا این‌جا جای انذار است، در ادامه به پیامبر(ص) فرمود که این‌که بگو هر مزدى که از شما خواستم آن از خودتان مزد من جز بر خدا نیست و او بر هر چیزى گواه است، در آیه دیگر به اجر رسالتش را مودت قربی و مودت قربی را حسنه دانسته است اما در آیه سوره سبأ این مودت قربی را همان تکامل راه انسان خوانده است.

وی با قرائت آیه «قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»، ادامه داد: خطوط کلی قرآن که قانون اساسی است و شرح و تبیین آن سنت نبوی است و چه گسترش و تحریر آن که سنت اهل‌بیت(ع) را خداوند به اهل‌بیت(ع) آموخته است، بیان و قول فعل صدیقه طاهره هم مانند بیان و قول و تحریر صدیقه طاهره حجت است، برای این‌که حجیت به عصمت بازمی‌گردد نه به نبوت و امامت، حرف پیامبر و امام به این دلیل حجت است که او معصوم است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: وجود مبارک پیامبر مخاصمه و احتجاج را ادامه می‌دهد و می‌گوید که خداوند بر هر چیزی شهادت داد، «وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»، نه این‌که خداوند می‌داند، بلکه او شاهد است، و دلیل شاهد بودن او هم آن است که کتابش را به دست من داد، در بخش پایانی سوره رعد این بحث گذشت، «وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»، پیامبر(ص) ترک مخاصمه نکرد، بلکه گفت او شهید است، زیرا کتابش را به دست من داد و شما نمی‌توانید مانند این کتاب بیاورید.

در مراسم برائت از مشرکان پابرهنه‌ها کاری می‌توانند بکنند

وی با اشاره به انجام اعمال حج از سوی زائران خانه خدا اظهار کرد: امروز روزی است که حاجیان در مکه مشغول برائت و خواندن پیام رهبری و دعاها هستند، کمترین درجه حج و مکه مال کسی است که با هواپیما می‌رود و در هتل ساکن می‌شود و از این‌ها معلوم نیست کاری ساخته باشد، از کسانی کار ساخته است که پیاده و پابرهنه و اتوبوس‌سوارها و مینی‌بوس‌سوارها هستند، به ابراهیم گفت این‌ها بیایند، «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ»

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که پابرهنه‌ها هستند که می‌توانند عرفات را پرکنند و برائت را اجرا کنند و در برابر صهیونیست بایستند، ادامه داد: خدا در برابر اغنیا تعبیر تندی کرد و فرمود « وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا» اما به حضرت ابراهیم(ع) فرمود بگو که آن‌ها که پابرهنه هستند و سوار شتر و اسب لاغر هستند بیایند، تا بشود قیام برای مردم، قیام برای مردم مال هتل‌نشین نیست، مگر استثنا، بلکه مال مردم پابرهنه است، اگر برائت از صهیونیست و تکفیری‌ها است، پابرهنه‌ها می‌توانند انجام دهند.

وی تأکید کرد: همه باید درک کنند که امروز در عرفات تنها سخن از مشرکین نیست، بلکه از شرک و نفاق، صهیونیست، سلفی و تکفیری از همه این‌ها باید برائت جست و این‌ها برای اسلام و مؤمنان خطر هستند و به مشرکان بهانه می‌دهند، الان سوریه و جاهای دیگر این طور است به این دلیل که تکفیری آن‌ها را به این جا کشانده است، تا صدا از کعبه بلند نشود، صدا به جایی نمی‌رسد، مکه را باید دریافت، این پیاده‌ها و پابرهنه‌ها را باید دریافت، آن محدوده‌های میقات تا مسعی و مروه را باید توسعه داد تا همه بیایند.