غفلت از ملکوت انسان را به سقوط می‌کشاند

 حضرت آیت‌الله مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم اصفهان گفت: انسانی که از ظرفیت‌های خود آگاهی نداشته باشد به بیراهه می‌رود، در شعری منسوب به امام علی(ع) آمده است «أتزعم أنک جرم صغیر و فیک انطوی عالم الاکبر». به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،وی افزود: خدا […]

slidermazaheri حضرت آیت‌الله مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم اصفهان گفت: انسانی که از ظرفیت‌های خود آگاهی نداشته باشد به بیراهه می‌رود، در شعری منسوب به امام علی(ع) آمده است «أتزعم أنک جرم صغیر و فیک انطوی عالم الاکبر».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،وی افزود: خدا با قدرت و علم خودش در قرآن جلوه کرده است، از این رو مقام جبرییل امین بسیار بزرگ‌تر است، اما پیامبر(ص) به جایی رسید که جبرییل هم نتوانست در آن جا قدم بگذارد و این امر تنها مختص به پیامبر(ص) نیست، بلکه هر انسانی به این مقام می‌تواند برسد.

رییس حوزه علمیه با بیان این‌که برخی افراد درّ گرانبها را خیال می‌کنند خرمهره است، ابراز کرد: کسی که ارزش بعد ملکوتی خودش را نشناسد، تنها به بعد مادی خود توجه می‌کند، فرد به جایی می‌رسد که هستی را تنها در ارضا کردن نیازهای مادی خود می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی از بعد ملکوتی خود غفلت کرد یک حیوان می‌شود، تفاوتش در این است که حیوان ضرری به جایی نمی‌رساند، اما انسانی که به مقام حیوانیت تنزل پیدا کرد، ممکن است یک عالم را به آتش بکشاند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با توصیه به این‌که انسان باید با خود فکر کند که دو بعدی است و تنها در بعد مادی خلاصه نشده است، ادامه داد: خداوند انسان را خلق کرده تا عروج کند، انسان باید مواظب باشد که دو بعدی است، در حالیکه باید بعد مادی خود را در چارچوب شرع ارضا کند، باید به فکر معنویت خود هم باشد.

وی بیان کرد: خدا فرموده است، عالم هستی برای انسان است و انسان برای خود خداوند است، «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَهً وَبَاطِنَهً وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا کِتَابٍ مُّنِیرٍ».

ضرورت تفکر در مرگ و قیامت

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: انسان باید متذکر باشد، باید مردم توجه کنند، انسان نباید مأیوس شود، مردم باید متذکر شوند و قرآن به این مسأله اشاره کرده است، انسان باید فکر کند که چه بوده، چه هست و به کجا می‌خواهد برود.

وی با اشاره به این حدیث از امام علی(ع) که می‌فرمایند خدا رحمت کند فردی را که بداند از کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌خواهد برود، بیان کرد: انسان باید درباره مرگ و قیامت فکر کند که آیا می‌تواند در آن دنیا جواب بدهد، انسان باید جواب این سؤال را بدهد که با عمرش چه کرده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: در روز قیامت از جوانی انسان می‌پرسند، فرد باید جوانی‌اش را به کار بیندازد تا برتر از جبرییل شود، اما جوانی در بازی‌ها و حرف‌های نامربوط مصرف می‌شود و ناگهان می‌بیند که موهای فرد سفید شد، این جوانی انسان را می‌تواند به جاهای بزرگ برسد.

وی خاطرنشان کرد: جوانی ما معمولا در هیچ راهی صرف نمی‌شود، برخی جوانی را در گناه صرف می‌کنند، در تهمت‌ها، غیبت‌ها و زخم زبان‌ها، برخی جوانی‌شان را در اذیت کردن مردم صرف می‌کنند و این فرد به قول قرآن پست‌تر از حیوان می‌شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: انسان حتی می‌تواند در جوانی به جاهای بالا برسد، غالب دانشمندان جهانی و علمای دینی دارای نبوغ ویژه‌ای نبودند، بلکه از عمر و جوانی خود استفاده کردند و تشعشع و نورانیتی به عالم انسانیت دادند.

عمر فرصتی برای رسیدن به مقام انسانیت

وی با اشاره به این ضرب‌المثل که عمر طلا است، خاطرنشان کرد: این سخن گزافه است، زیرا برای عمر نمی‌شود ارزشی قائل شد، یک ساعت عمر یک بار انسان را به کلی جلو می‌اندازد و به مقامات بالا می‌رساند و اصلا قابل مقایسه با طلا نیست.

حضرت آیت‌الله مظاهری اظهار کرد: بسیاری از علمای گذشته با استفاده از فرصت عمر به مراتب بالا رسیدند، الان اینترنت و وسایل تکنولوژی وجود دارد اما توانستند به جایی برسند که هم برای خود مفید بودند و هم برای دیگران مفید بودند اما باید از این تکنولوژی و اینترنت استفاده کنیم.

وی افزود: ما فرصت انسانیت داریم، فرد اگر به درجه انسانیت برسد، غیبت نمی‌کند، غیبت شنیدن و غیبت کردن مانند هم است، انسان باید از ناموس یکدیگر دفاع کنند، زنان و دختران دیگر به منزله مادر و خواهر انسان هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: الان به جان هم افتادیم و به این جا رسیدیم به جای این‌که همدیگر را بخوریم، آبروی یکدیگر را می‌ریزیم، غفلت انسان را به این جا می‌رساند، ما باید از یکدیگر دفاع کنیم و باید قانون مواسات را عمل کنیم وگرنه مسلمان نیستیم.

وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» بیان کرد: غفلت به بعد ملکوتی انسان ضربه می‌زند، این آیه را بارها باید با خود تکرار کنیم و از این آیه تذکر بسیاری بگیریم.