ولایت امری علما در نهج‌البلاغه نیز مطرح است

نه تنها امام معصوم بلکه همه عالمان دین وظیفه دارند در مقابل تخلف‌هایی که در دنیا انجام می‌شود ایستاده  و سکوت و آرامش نداشته باشند. آیت الله محمد مومن در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد  با اشاره به خطبه شقشقیه […]

kosar-moemen2نه تنها امام معصوم بلکه همه عالمان دین وظیفه دارند در مقابل تخلف‌هایی که در دنیا انجام می‌شود ایستاده  و سکوت و آرامش نداشته باشند.

آیت الله محمد مومن در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد  با اشاره به خطبه شقشقیه امیرالمومنین(ع) گفت: بنا بر بیان امیرالمومنین(ع) علما باید در مقابل تخلف خلافکاران ایستاده و به ظلم علیه ستمدیده توجه کرده و با آن مقابله نمایند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دلایل اثبات ولایت امری علما اظهار داشت: امیر المومنین(ع) بعد از کشته شدن عثمان و اصرار مردم برای خلافت ایشان خطبه‌ای را انشاء فرموده و تخلف‌هایی را که همین خلافکاران مرتکب شدند را ذکر نمودند که به خطبه شقشقیه معروف است.

وی اذعان داشت: حضرت بعد از این قضیه با اشاره به سرّ قبول خلافت می‌فرماید؛ قسم به خدایی که دانه را می‌شکافد و قسم به خدایی که همه انسان‌ها را او خلق کرده است اگر مردمی که آمدند حاضر نمی‌شدند و حجت بر من تمام نمی‌شد و اگر آن پیمان و تکلیفی که خداوند در مقابله با ستم ستمکار‌ها بر گردن علما گذاشت، نبود من ریسمان حکومت را به گردنش می‌انداختم و رها می‌کردم.

آیت الله مومن با بیان این که وظیفه ولی امر و کسی که اداره امور را در دست می‌گیرد، این است که به وضع مردم برسد، افزود: وقتی ناصر و کمک برای انسان می‌آید، حجت نیز برای او تمام می‌شود. علما نباید در مقابل تخلف‌هایی که انجام می‌شود سکوت نمایند.

وی در ادامه با اشاره به خطبه شقشقیه امیر المومنین(ع) گفت: حضرت در این خطبه به پیمان علما با خداوند متعال اشاره می‌کنند؛ علما یعنی کسانی که دین شناس هستند؛ آن پیمانی که خداوند بر عهده علما گذاشته این است که در مقابل خلافکاری نباید کنار کشیده و آرامش داشته باشند. علما باید در مقابل تخلف خلافکار ایستاده و به ظلم علیه ستمدیده توجه کرده و با آن مقابله نمایند.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: از این جمله حضرت استفاده می‌شود که نه تنها امام معصوم وظیفه دارد در مقابل تخلف‌های بایستد، به طور کلی همه علما این طور بوده و لذا وظیفه‌ای برای عالمان دین است که در مقابل خلاف‌هایی که در دنیا انجام می‌شود سکوت و آرامش نداشته باشند.

 وی ادامه داد: سر پذیرش ولایت خارجی و قبول بیعت مردم از جانب امیرالمومنین(ع) این است که، خداوند به ایشان به عنوان امام معصوم و اعلم علما، وظیفه عدم سکوت و آرامش در مقابل خلاف خلافکاران و پذیرش ولایت امری تمام مسلمین جهان را نهاده است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: معنای کلمه علما دانایان دین است، نه معصومین(علیهم السلام)؛ در رابطه با این که با وجود اعلم علما، نوبت به علمای دیگر نمی‌رسد؛ بحث‌های بسیاری صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به مطالب علما در رابطه با ولایت فقیه اظهار داشت: کسی که ولی امر می‌شود باید اسلام شناس بوده و بتواند کشور را اداره کند؛ یعنی نه فقط مسئله را بلد باشد، بلکه اداره کردن خارجی را بداند.

آیت الله مومن با تاکید بر این که خداوند متعال پیمان گرفته و بر عهده علما گذاشته که در مقابل خلافکاری‌ها سکون و آرامش نداشته باشند، اذعان داشت: اگر کسی از علما اسلام را شناخته و بتواند رهبری جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد، این وظایف بیشتر متوجه او قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که سند روایت شقشقیه معتبر است، یادآور شد: نهج البلاغه که فرمایشات ارزشمند حضرت علی(ع) را ذکر می‌نماید، حجت است؛ خود این خطبه به خصوص، هم در نهج البلاغه ذکر شده و هم در برخی از کتب مرحوم صدوق و شیخ طوسی نقل شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: اساس اسلام و اساس دین الهی است که علما نباید در مقابل خلافکاری خلافکاران و ستم که به ستمدیدگان دیده می‌شود، آرامش داشته باشند.

وی با اشاره به جمله آخر خطبه شقشقیه افزود: خود این جمله اثبات و دلیلی برای وجود ولی امر در زمان غیبت بوده و این مطلب را می‌رساند که این فرد باید فقیه و عالم اسلام شناس باشد.