یادآوری سختی‌های جنگ احزاب ذکر الهی است/خداوند در ماجرای طبس شن‌ها را مأمور شکست دشمن کرد

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر سه‌شنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به ادمه شرح و توضیح سوره مبارکه احزاب پرداخت و گفت: پیامبر(ص) مقام بالایی دارد و مسؤولیت وی در عالم سنگین است از این رو خداوند درباره وی فرمود «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ» […]

slider-javadi-2حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر سه‌شنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به ادمه شرح و توضیح سوره مبارکه احزاب پرداخت و گفت: پیامبر(ص) مقام بالایی دارد و مسؤولیت وی در عالم سنگین است از این رو خداوند درباره وی فرمود «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ» و «لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ»، خداوند به بشر عقل داد، اما برخی انسان‌ها در بخش اندیشه و انگیزه این عقل را دفن کردند، انبیا آمدند این معدن را در بیاورند و اغراض و امراض را کنار بزنند، اثاره کردند یعنی زمین مرده انسان‌ها را شیار کردند و انقلاب به وجود آوردند.

وی افزود: انبیا برای انقلاب فرهنگی آمدند تا شهوت و غضب را کنار بزنند، این‌ها زیرمجموعه میثاق الهی است، خود انبیا به آن میثاق وفادار هستند و دیگران را متذکر می‌کنند که به آن میثاق وفادار باشند، همچنین توحید و وحدت را جزو مباحث خودشان بدانند، انبیا بر اساس میثاقی که گرفته شد باید به تبلیغ توحید اعتقادی و وحدت جهان‌شمول پایبند باشند، «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ»، اگر هفته وحدت داریم که از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول است یک وحدت ادیان هم خواهیم داشت که این وحدت ادیان ثابت می‌کند که همه ادیان ابراهیمی یک هدف و یک خدا و یک مقصد دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: این میثاق انبیا یک میثاق خاص و غلیظ است و این گونه نیست که ثمره آن در قیامت ظاهر شود، مناسب محتوای این سوره و آیات بعد این است که اثر این میثاق غلیظ در دنیا ظاهر می‌شود، یک وقت است گفته می‌شود که «لیسئل الناس عن صدقهم» در قیامت بازپرسی می‌شوند که صادق هستند یا نه و یک وقت گفته می‌شود «لِّیَسْأَلَ الصَّادِقِینَ عَن صِدْقِهِمْ» یعنی شما صدق دارید اما این صدق را در دنیا ظاهر کنید، در ادامه آیه باید توجه داشت که تعذیب کفار هدف اخذ میثاق نیست و لذا با فعل مضارع ذکر نشده و گفته است خداوند برای اهل جهنم آماده کرد.

یادآوری سختی‌های جنگ احزاب ذکر الهی است

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّـهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا ۚ وَکَانَ اللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا» بیان کرد: در جنگ خندق خداوند فرمود یک عده از بالا شما را محاصره کردند، عده‌ای هم از پایین آمدند به گونه‌ای که شما نه راه جنگیدن داشتید و نه راه فرار کردن این کار گروه مهاجم بود، تبلیغات فراوانی کردند که شما را نفس‌گیر کنند و به حالت احتضار درآوردند، از جهت نقشه و تبلیغ هم این جنگ نا برابر بود، خداوند به مسلمانان متذکر می‌شود که چه قدرتی توانست این دشمن مهاجم را بیرون کند؟ در آیات این نابرابری را ترسیم می‌کند، توطئه جغرافیایی و اقلیمی آن‌ها را ترسیم می‌کند و حالت مسلمانان را بیان می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: دشمنان نقشه‌کشیده آمدند و شهر را محاصره کردند، اما خداوند بادها را برای مقابله با دشمن برانگیخت، همان طور که بادها رسالت الهی را در تلقیح نباتات و عقد نکاح زوج‌های روییدنی دارد در این‌گونه موارد هم رسالت علیه کفار را دارند، خدای سبحان به تمام گفتار رفتار و کردار شما بینا است، دو طرف شهر را محاصره کردند، «إِذْ جَاءُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ» از نظر تبلیغ و جنگ روانی هم طرزی شد که جان‌ها به گلوها و به ترقوه رسید.

اگر برای کسی دین ملکه نباشد در سختی‌ها آن را از یاد می‌برد

وی بیان داشت: روح که می‌خواهد اول پاها سرد و بی‌روح می‌شود تا به مغز می‌رسد، «کَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ» اگر قبض روح اول از بالا شروع می‌شد و بعد در ادامه به پا می‌رسید، فرصت ذکر و یاد خدا در آن زمان از انسان گرفته می‌شد، گفته‌اند که در آن حال توبه کردن سودی ندارد، اما اگر فرد ذکر بگوید و نام مبارک اهل‌بیت(ع) را بر زبان بیاورد، بی‌ثواب نیست، آخرین عضوی که قبض روح می‌شود، زبان و دهان و گوش است در آن حال هم انسان بگوید یا الله بی‌اجر نیست، خداوند به مؤمنان می‌فرماید شما از نظر جنگ روانی و از نظر نقشه جغرافیا مشکل جدی داشتید، نه تنها نجات پیدا کردید بلکه پیروز شدید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِیدًا»، بیان کرد: آن‌جا بود که مؤمنان آزمایش شدند و سخت تکان خوردند، اگر کسی دین برای او ملکه نباشد در مشکلات و سختی‌ها یادش می‌رود بگوید یا الله، اما اگر کسی دین برای او ملکه باشد درحال اضطرار و اضطراب هم یا الله می‌گوید، یک عده حرفشان این بود که ما فریب خوردیم و دین ما را فریب داده است: «مَّا وَعَدَنَا اللَّـهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا» یک عده حرفشان این بود که ما فریب خوردیم، دین ما را فریب داده است.

انتظار برای رسیدن یاری و نصرت الهی امر مطلوبی است

وی ابراز داشت: یک عده که مؤمن هستند می‌گویند «مَتَىٰ نَصْرُ اللَّـهِ»، به این معنا که خدایا نصرت و یاری خودتان را برسان، یک عده گفتند «یَا أَهْلَ یَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا» ابتدا اسمش یثرب بود و بعد مدینه شد، برگردید از دین و پیامبر برگردید، یک عده پیش حضرت آمدند و گفتند زن و بچه ما تنها هستند و خانه ما جایی است که دیوار ندارد، خانه ما کنار شهر است و در معرض دید است «وَیَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِّنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنَا عَوْرَهٌ وَمَا هِیَ بِعَوْرَهٍ» این فضای خوفناک مدینه بود و مردم هم آماده نبودند، یک عده منافق و یک عده ترسو  وبهانه‌جو بودند، در چنین فضایی و این چنین حالت‌هایی افراد دو قسم هستند که می‌گویند «مَتَىٰ نَصْرُ اللَّـهِ»، که بعید شمردن وعده الهی و شکایت از آن است است و یک عده منتظرانه «مَتَىٰ نَصْرُ اللَّـهِ»، می‌گویند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِکُم» شما مفت منتظر هستید که بهشت بروید، شما باید دین را حفظ کنید، یک عده حوادث تلخی را آزمودند که با انتظار وعده الهی پیروز شدند، نه این‌که گله بکنند، بلکه به صورت درخواست از خداوند گفتند «مَتَىٰ نَصْرُ اللَّـهِ»  و این مطلب چیز مطلوبی است، آن‌ها که نزدیک بودند به تبع پیامبر این متی نصرالله‌شان دعایی بود یعنی خدایا به داد ما برس اما یک عده گفتند خدایا دیر شد دارد وقت می‌گذرد و یاری‌ات را نفرستادی، دیر کردی زود بفرست، و این چندان مطلوب نیست.

خداوند در ماجرای طبس شن‌ها را مأمور شکست دشمن کرد

وی بیان داشت: خداوند باد را در جنگ خندق مأمور کرد تا به آنان برسد، همین مسأله طبس با یک مشت شن مسأله طبس حل شد، آمریکا زمین‌شناسی و دریاشناسی کرده  و نیروی نظامی را فرستاده است، اما از شن طبس با خبر نبود، شن طبس به دست کسی نیست، الان هم همان است، شما تمام نیروهای متخصص آمریکا تلاش و کوشش کردند که نیروی نظامی را بفرستند طبس آن‌جا را آزاد کنند، اما خداوند در برابر آنان قرار گرفت.

مؤلف کتاب الحیاه خاطرنشان کرد: آن بادها همان بادهایی است که عقد نکاح می‌خوانند برای نباتات و رسالت الهی را انجام می‌دهند، در جریان حمله طبس همه ما دیدیم، امام(ره) بی‌خبر بودند و مردم و سایر مسؤولان بی‌خبر بودند، بعدها فهمیدند که یک گروه نظامی آمدند در طبس با شن مشکل حل شد، در جبهه‌ها اگر پنجاه پرچم یا زهرا و یا عباس بود سه پرچم ایران بود، اگر بخواهیم کشور را به صاحب اصلی‌اش بدهیم با مرز پر گهر نمی‌شود، بلکه با یا زهرا یا زهرا توانستند در جبهه‌ها پیروز شوند، این مطلب قصه تاریخ بیهقی نیست، اگر این کشور بخواهد بماند تنها راهش به وسیله اسلام است.