حرمت و تقدس لباس روحانیت باید حفظ شود

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پیش از ظهر امروز در مراسم آیین عمامه‌گاری طلاب مدرسه علمیه معصومیه که در سالن همایش های این مدرسه برگزار شد، با تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: از خداوند می‌خواهیم عیدی ما بندگان را فرج امام زمان(عج) مققر […]

mesbah-6آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پیش از ظهر امروز در مراسم آیین عمامه‌گاری طلاب مدرسه علمیه معصومیه که در سالن همایش های این مدرسه برگزار شد، با تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: از خداوند می‌خواهیم عیدی ما بندگان را فرج امام زمان(عج) مققر بفرماید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،وی با بیان این‌که تحقق پدیده‌های جدید در این عالم با نوعی ارتباط بین اجزا و یا انفصال آنها صورت می‌گیرد، افزود: تمام این پدیده‌های عظیم در براب نوعی ارتباط و اتصال محقق می‌شود همان‌گونه که با اتصال چند سیم برق یک شهر و یا یک کشوری که در عمق تاریکی است روشن می‌شود و اگر این ارتباط و یا اتصال ساده نباشد این امر عملی نخواهد شد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: روانشناسی اجتماعی، علوم و حقوق قضائی، علوم سیاسی و خیلی از علوم و فنون دیگر هم بر محور یک نوع ارتباط صورت می‌پذیرند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مسأله ازدواج در میان انسان‌ها، خاطرنشان کرد: ازدواج هم یک نوع ارتباط است که سبب محرمیت، ارث، علاقه، حقوق، عدالت و بسیاری موارد دیگر می‌شود، که به زبان فلسفه به ازدواج یک ارتباط اعتباری گفته می‌شود و از لحاظ ادبی یک نوع مسأله نمادین است.
وی ادامه داد: در سطح منطقه هم با یک امضاء و قرارداد، برنامه‌هایی اجرایی می‌شود و حقوقی قطع و وصل می‌شود ولی اصل تعامل و توافق طرفین بر روی موضوع است که این امر با امضاء و قرارداد معین و مستحکم می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که طرح قرارداد بین انسان‌ها با یکدیگر یک قریحه الهی است و همواره بوده است، تصریح کرد: در اصل پیدایش حضرت آدم(ع) نیز قرارداد بین دو نفر و احکام و حقوق این دو نسبت به یکدیگر وجود داشته است.
رعایت قانون قوام زندگی بشری
وی رعایت قانون را قوام زندگی بشری دانست و افزود: رعایت قانون بیشترین آثار را در زندگی بشری دارد و باید دانست که زندگی فردی و اجتماعی انسان بدون اعتبارات انجام نمی‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌مطلب که ایستادن رو به قبله به نیت نماز است که تأثیر خاص دارد و هر نوع ایستادن و به هر سمت دارای تأثیر نیست، بیان داشت: وقتی ایستادن رو به قبله عمل محسوب می‌شود و دارای است که با نیت و تکبیرهالاحرام بوده و مسقط تکلیف باشد.
وی ارتباط در عالم را دو گونه برشمرد و گفت: یکی از ارتباط‌ها بین اجسام و ملکول ها و اتم‌ها است و نوع دیگر ارتباط بین انسان‌ها صورت می‌گیرد، که با یک جمله و قرارداد با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به سبب همین ارتباط احکام و حقوقی معین می‌شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که همه ادیان معتقد بر این هستند که ارتباط دیگری هم غیر این دو مورد وجود دارد، یادآور شد: همه ادیان اعتقاد دارند ارتباط دیگری به نام ارتباط روحی هم وجود دارد که این غیر از عالم فیزیکی است.
همه ادیان به نوعی اعتقاد به ارتباط روحی دارند
وی ادامه داد: اعتقاد به ارتباط روحی حتی در بین افرادی که ایمان به خداوند ندارند و یا ایمانشان هم ضعیف است، وجود دارد، ولی این ارتباط در ادیان به این شکل است که می‌گویند ارتباط روحی با خداوند برقرار می‌شود و گاهی هم بین افراد وجود دارد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که ارتباط بین انسان و خدا در نصوص مورد تأکید قرارگرفته است، ابراز داشت: ما نیز ارتباط بین انسان و خدا را می‌پذیریم ولی درباره ارتباط انسان با انسان مباحثی وجود دارد.
باید با قلب و دل خود را به امام(ع) نزدیک کنیم
وی خاطرنشان کرد: ما در زیارت آل یاسین خطاب به امام زمان(عج) عرض می‌کنیم که مرا به خودت وصل کن و از خودت جدا نکن، مسلما منظور از این ارتباط و وصل جسمانی نیست و روحی است، یعنی ما باید با قلب و دل خود را به امام(ع) نزدیک کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که ارتباط انسان با خدا درجات متفاوتی دارد، افزود: عده‌ای از افراد به خدا نزدیک هستند و برخی نیز نزدیک‌تر که مستجاب‌الدعوه هستند، ولی در این میان افرادی نیز وجود دارند که درجه قربشان به خداوند تا حدی است که هم مستجاب‌الدعوه‌اند و هم دیگران را مورد شفاعت قرار می‌دهند.
ارتباط قلبی مهم‌تر از ارتباط دیداری و شنیداری با امام(ع) است
وی تصریح کرد: انسان می‌تواند با وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) ارتباط برقرار کند، حال اگر ما ارتباط فیزیکی هم نمی‌توانیم با امام زمان(عج) داشته باشیم، باید ارتباط روحی با حضرت برقرار کرده و این ارتباط را تقویت کنیم، چون مهم ارتباط قلبی و خالص است نه ارتباط دیداری و شنیداری.
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: خیلی از افراد امام و ائمه(ع) را می‌دیدند و با آنها ارتباط چهره به چهره داشتند ولی تغییری در آنها ایجاد نشد، چون ارتباط آنها از روی معرفت نبوده و قلبا از دستورات ائمه(ع) پیروی نمی‌کردند.
وی با اشاره به این‌که ارتباط دیداری خوب است ولی همیشه اثرگذار نیست، گفت: اصل تأثیر در ارتباط در این است که دل آدمی مشتاق محبوب بوده و قلبا به دنبال ارتباط با امام(ع) باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که توجه قلبی با امام(ع) گاهی به صورت لحظه‌ای و گاهی هم به صورت دائمی صورت می‌گیرد، یادآور شد: دلیلی بر نقض توجه دائمی به امام(ع) وجود ندارد ولی شواهد زیادی بر اصل و اثبات این موضوع وجود دارد.
وی  با اشاره به انس و ارتباط فکری و روحی افراد به دوستان و محبوبان خود، افزود: انسان با امام زمان(عج) نیز می‌تواند انس بگیرد و همیشه  به یاد او باشد، همان‌گونه که همیشه به یاد خدا است.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: انسان هر قدمی که به سوی معشوق و امام خود بر می‌دارد، به او نزدیک‌تر می‌شود و این تراکم علاقه و عشق سبب استحکام و ثبات برقراری ارتباط می‌شود.
رعایت شرایط و لوازم لباس روحانیت امری ضروری است
وی با بیان این‌که حرکت‌های نمادین از جمله مطالبی است که سبب برقراری رابطه اصیل و ثابت می‌شود و یکی از این حرکت‌ها پوشیدن لباسی است که هم‌شکل لباس ائمه(ع) است، بیان داشت: اگر لباس روحانیت را پوشیدیم که نماد عضویت در دستگاه امام زمان(عج) است، باید شرایط آن را هم رعایت کنیم و این امری ضروری است.
پوشیدن لباس روحانیت حکم پذیرفته‌شدن در دستگاه امام زمان(عج) را دارد
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  افزود: پوشیدن لباس روحانیت حکم پذیرفته‌شدن در دستگاه امام زمان(عج) را دارد، همان‌گونه که تکبیرهالاحرام حکم ورود به نماز را دارد؛ پس افرادی که این لباس را می‌پوشند باید سعی کنند خود را به نوکری امام زمان(ع) برسانند و به گونه‌ای حرکت کنند که مورد رضای خداوند و امام عصر(ع) باشد.
وی با اشاره به این که باید همواره در این لباس مقدس طلب یاری از امام زمان(عج) داشته باشیم، گفت: باید از امام(ع) خود بخواهیم ما را از حیث مادی و معنوی غنی کند تا محتاج دیگران نشویم و هر کاری را در این لباس انجام ندهیم.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: وقتی لباس مقدس روحانیت را به تن می‌کنیم باید بنای ما بر این باشد که به لوازم این لباس نیز ملتزم باشیم و کاری انجام ندهیم که سبب بی‌احترامی به لباس و ائمه(ع) بشود.