ساخت درونی نظام؛ از فرد تا جامعه/ عالمانی که دریای علم‌شان مسموم و مکدر است

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در پایان درس خارج فقه خود در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم، به بیان نکاتی اخلاقی پرداخت و بیان داشت: مشکل جدی ما این است که گاهی گمان می کنیم بی نیازیم و گاهی هم خیال می کنیم می توانیم مشکل مان را خودمان حل کنیم. کسی که فکر […]

javadi2حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در پایان درس خارج فقه خود در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم، به بیان نکاتی اخلاقی پرداخت و بیان داشت: مشکل جدی ما این است که گاهی گمان می کنیم بی نیازیم و گاهی هم خیال می کنیم می توانیم مشکل مان را خودمان حل کنیم. کسی که فکر کند مشکلش را خودش می‌تواند حل کند سر به طغیان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ» بیان داشت: گاهی جمله خبری برای خبر دادن از مبتدا نیست بلکه محور اصلی آن قید موجود در کلام است. در این آیه هم «الی الله» هدف اصلی است یعنی همه نیازمند خدا هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: آیاتی مانند «یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ» از این باب است که ما گمان می کنیم می توانیم مشکل مان را خودمان حل کنیم. اما راه حل آن را هم قرآن بیان کرده است که فقیر باید بصیر و سمیع باشد چون اگر آدم بداند به کسی نیازمند است ولی نتواند او را ببیند و حرفش را بشنود مشکلش حل نمی شود پس مانع اصلی پیش روی انسان کوری و کری درونی اوست.

وی افزود: منظور از «انه سمیع الدعا» سمع کلامی نیست بلکه منظور این است که خدا به حرف ما گوش و به آن ترتیب اثر می‌دهد. همچنین او با بندگان سخن می گوید اگر نتوانستیم حرفش را بشنویم یعنی کر هستیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به فراز دعای امام کاظم(ع) که «ان الراحل الیک قریب المسافه» گفت: اگر کسی واقعا تصمیم به سیر و سلوک داشته باشد راهش دور نیست فقط موانعی پیش رویش هست که خود خواهی از آن جمله است. امام در ادامه می فرماید با این که این راه نزدیک است لکن توشه راه می خواهد و آن اراده آهنین است.

وی با اشاره به این که ریا بزرگترین خطر در فقه اصغر است به گونه ای که عبادت اگر ۹۹ درصد برای خدا و یک درصدش ریا باشد کل عبادت باطل است، اظهار داشت: در فقه اکبر یک قطره هوامداری، دریایی از علم را مکدر و مسموم می کند «ان قطره من الهوی تکدر بحرا من العلم».

 

کسی که دنبال«العظمی» باشد علمش مکدر و سمی است
مدرس خارج فقه حوزه علمیه بیان داشت: کسی که دنبال اعلم و عظمی بودن است علمش مکدر است و بر فرض این که بحرالعلوم هم شود همین یک قطره هوا و هوس، دریای علمش را سمّی می کند. کسی که خوشش بیاید نماز جماعت و کلاس درسش شلوغ است و کتابش خوب فروش می رود همه زحماتش در حد یک انسان عادی هدر می رود.

وی با اشاره به روایت «جاهدوا اهوائکم کما تجاهدون اعدائکم» گفت: در جریان جنگ کسی که درگیر هوا و هوس است هر روز درگیر است لکن می تواند با استعاذه خودش را در این میدان حفظ کند با این حال برخی به گونه ای اند که دشمن توان درگیری با آنها را ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: وقتی نظام قوی باشد دشمن جرات حمله کردن ندارد بنابراین آنقدر ستبر باشید که بیگانه نسبت به شما حریص نشود. قرآن کریم می فرماید شیطان کارش این است که شما را بی آبرو کند، اگر شما در برابر او ستبر و قوی بودید و سیداحمد خوانساری و آیت الله بهجت شدید دیگر شیطان سراغ شما نمی آید.

وی ادامه داد: شیطان دشمن بی نظیری است که قابل تشبیه با هیچ چیز نیست. برخی با مار و عقرب کنار می آیند و با هم زندگی می کنند، هر دشمنی غیر از شیطان با انسان کنار می آید اما شیطان تا محصول زندگی انسان را آتش نزند دست بردار نیست همانطور که نتیجه زندگی شش هزار ساله اش را یکجا سوزاند.