لزوم کارآمد کردن مساجد برای جذب جوانان

حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری رییس هیأت مدیره روایت سیره شهدا،در همایش با راهیان نور(ویژه مبلغین محرم‌الحرام) که شب گذشته در مدرسه معصومیه شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به جمله «از ما حرکت از خدا برکت»، گفت: این کلام یک تبصره دارد که نباید فراموش شود و آن این است که حرکت بر سه نوع […]

mandegariحجت‌الاسلام مهدی ماندگاری رییس هیأت مدیره روایت سیره شهدا،در همایش با راهیان نور(ویژه مبلغین محرم‌الحرام) که شب گذشته در مدرسه معصومیه شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به جمله «از ما حرکت از خدا برکت»، گفت: این کلام یک تبصره دارد که نباید فراموش شود و آن این است که حرکت بر سه نوع حرکت حداقلی، حرکت حد وسطی، حرکت حداکثری و برکت هم بر سه نوع برکت حداقلی، برکت حد وسطی، برکت حداکثری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان اینکه کسانی که حرکت حداقلی دارند توقع برکت حداکثری از خداوند نداشته باشند، افزود: اگر انسان اهل حرکت حداکثری باشد یعنی تمام اسباب ظاهری را در حد توان بیاورد و تمام اسباب باطنی را که عبارتست از توکل، توسل و تفویض را تماماً انجام دهد؛ مانند توسل به قرآن، انس با قرآن، توسل به نماز شب توسل به روضه استغفار و دعا، دعای او همان لحظه مستجاب می‌شود.

رییس هیأت مدیره موسسه روایت سیره شهدا، با اشاره به اینکه انسان‌ها در حل مشکلات خود، سه دسته هستند، اضافه کرد،دسته‌ای به دنبال عوامل بیرونی می‌گردند تا فرافکنی کنند و هر مشکلی که به وجود می‌آید میگویند دشمنان خارج از کشور تقصیر کارند که این گونه تفکر صحیح نیست.

وی ادامه داد: دسته‌ای از انسان‌ها به دنبال مشکلات در درون می‌گردند ولی کلید حل مشکلات، ‌تقسیم تقصیر است و دو بال دارد بی‌تدبیری ما و فرصت‌طلبی دشمن.

حجت‌الاسلام ماندگاری به تبیین واقعه روز عاشورا پرداخت و اظهار داشت: «آنچه که در روز عاشورا بر امام حسین(ع) وارد شد بر اثر بی تدبیری مسلمانان و اولین مورد آن عافیت طلبی، که این از آیه«إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم» به دست می‌آید و دومین مورد دنیاطلبی مسلمانان و سومین مورد خودمحوری آنان بود.»

وی در ادامه افزود: «مفهوم جهاد و شهادت آنقدر پرقدرت است که هم مسلمانان و هم دشمنان از آن استفاده می‌کنند. عملیات استشهادی و عملیات انتحاری برگرفته از مفهوم شهادت و جهاد است، عامل دیگر بی بصیرتی امت اسلام و ترس از سرزنش‌ها و از دست دادن‌ها بود و همه این‌ها عامل جهاد گریزی، ولایت گریزی و وظیفه گریزی است.»

رییس هیأت مدیره موسسه روایت سیره شهدا، با اشاره به اینکه قرآن کریم دشمن را معرفی و تخصص دشمن را توصیف کرده است، ادامه داد: «دشمن فوق تخصص نیاز شناسی دارد، اولین نیاز انسان جاودانگی است، از این‌رو دشمن اگر ببیند مسلمانان به عافیت طلبی افتادند با تمام توان تبلیغ و در بین مسلمانان نفوذ و دنیا را برای مسلمانان تزیین می‌کند.

 وی در ادامه گفت:دشمن فوق تخصص ظاهرسازی دارد، بنی عباس درزمان امام صادق (ع) برای به دست گرفتن قدرت شعار دادند می‌‌خواهند خلافت را به خاندان امامت برگردانند که امام صادق (ع)فرمود«ظلمی که بنی عباس به ما کرد، بنی‌امیه نکرد».

حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: دشمن فوق تخصص استفاده از واسطه ارزشی است، همان‌گونه که در جنگ صفین دشمنان اسلام قرآن را بر سر نیزه کردند و از آن استفاده کردند یا در جنگ تحمیلی در بعضی عملیات‌ها از سربند یا حسین استفاده و در بین رزمندگان نفوذ می‌کردند.

وی در ادامه گفت: امروز در جامعه باید بر روی کانون خانواده کار کرد تا جوانان به اعتیاد روی نیاورند و مساجد ما باید از ناکارآمدی بیرون بیایند تا جوانان ما اوقات خود را در مساجد بگذرانند و دوست خود را از مساجد پیدا کنند، فرهنگ کار در جامعه ما باید درست تعریف شود و آموزش‌های عمومی ما باید کامل شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری در پایان ابراز داشت: طبق فرموده قرآن مشکلات انسان‌ بر دو نوع است، مشکل نخست به خاطر دیانت انسان‌ها و خباثت دشمن است و مشکل دوم به دست خود انسان‌ها است و راه حل این مشکلات تحمل و تغییر کردن راه حل در بین مسلمانان است.»