آرامش مؤمنانه محصول مدیریت زمان در زندگی است

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، امروز پانزدهم تیرماه در مسجد امام حسین(ع) تهران با یادآوری اهمیت و ارزش زمان و فرصت‌های محدود زندگی انسان که در ادامه سلسله مباحث مربوط به زمان‌شناسی و ارزش‌گذاری برای فرصت‌های عمر بیان شده است، اظهار داشت: انسان باید این توانایی را در خود ایجاد کند که بتواند ساعات روزانه‌اش را تقسیم‌بندی […]

panahian-6حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، امروز پانزدهم تیرماه در مسجد امام حسین(ع) تهران با یادآوری اهمیت و ارزش زمان و فرصت‌های محدود زندگی انسان که در ادامه سلسله مباحث مربوط به زمان‌شناسی و ارزش‌گذاری برای فرصت‌های عمر بیان شده است، اظهار داشت: انسان باید این توانایی را در خود ایجاد کند که بتواند ساعات روزانه‌اش را تقسیم‌بندی کرده و به نظم آن مقید باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی به برخی از آموزه‌های اسلام برای انجام امور مستحبی در زندگی روزانه اشاره کرد و گفت: بسیار سفارش شده است که هر روز قرآن بخوانیم، حتی پنج دقیقه و زمانش را هم در روز ثابت در نظر بگیریم. آداب دینی ما با ماه تنظیم می‌شود؛ مثلاً وقتی اسلام می‌گوید که بین‌الطلوعین زمان مناسبی برای خوابیدن نیست، برای این است که به جسم و ذهن انسان صدمه می‌زند. ساعت بدن با آفتاب و مهتاب کار می کند؛ مثلاً نماز خود را با خورشید می خوانیم، نه با ماه و اعمال مان را با ماه انجام می دهیم، مثل غسل اول ماه.
حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر این‌که برنامه‌های روزانه را با ماه تنظیم کنیم، تصریح کرد: هفته‌ها هم برای خود حرمت و ارزش دارند؛ غسل جمعه بسیار مهم است و در روایات آمده است که یکی از مواردی که انسان می‌تواند پول قرض کند، برای تأمین آب موردنیاز برای غسل جمعه است. غسل مستحبی آثار بزرگی برای روح و جسم انسان دارد و به همین خاطر سفارش شده است که بعد از هر استحمام، غسل مستحبی انجام شود.
افراد منظم آرامش بیشتری دارند
 وی با بیان این‌که یکی از آثار زمان، نظم بخشیدن به زندگی است، ابراز داشت: ما باید در طبیعت تصرف کنیم و به زمان همچون سد زدن بر روی رودخانه باید سد بزنیم تا از آن به صورت مناسب استفاده کنیم. وقتی انسان کاری را به طور منظم انجام می‌دهد، موقع انجام آن کار، ماده‌ای در مغز او ترشح می‌شود که در بدن پخش شده و بدن با آن به آرامش می‌رسد و احساس نیاز می‌کند که آن کار بخصوص را انجام دهد.
این سخنران دینی افزود: افراد منظم نسبت به افراد نامنظم آرام‌ترند. خداوند هم در این زمینه پیش‌قدم شده و اصلی‌ترین ستون دین را که نماز است، در اول وقت قرار داده و برکات عجیبی هم برای آن قرار داده است که احسن‌الاولی است. نماز اول وقت، ولو بی‌توجه و بی‌حال، انسان را به همه جا می‌رساند. وقت و نظم در نماز از همه چیز مهم‌تر است.
وی به روایتی از پیامبر(ص) اشاره کرد و افزون: همه امور در رهن و گرو وقت آن است. خداوند هم به پیامبرش دستور می‌دهد که زمان‌هایی که با خدا کار دارند را به مردم یادآوری کند.
حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به نحس بودن ماه صفر تشریح کرد: علت آن است که ماه رحلت پیامبر(ص) است. وقتی نعمتی از کل جهان برچیده می‌شود، معلوم است که آن ماه، ماه خوش یمنی نخواهد بود. ماه روح دارد؛ شب قدر را مشخص نکرده‌اند، اما گفته شده که در شب قدر، هوا متعادل‌تر است.
پرداخت صدقه و انجام کار صحیح جزء روحیه ایمانی است
وی به وصیت امیرمومنان(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت به فرزندان و همه کسانی که وصیت ایشان را می‌خوانند، توصیه می‌کند به نظم و تقوای الهی. نظم یکی از نتایج تقوا است و از این رو بسیار مهم است. البته نیاز نیست انسان به خود سخت بگیرد و تنها به اموری که به آن توصیه شده است، اهتمام داشته باشد، مثلاً هر روز صدقه بدهد هرچند که اندک باشد. درست کار کردن، توفیق الهی است.
استاد حوزه و دانشگاه به آموزه‌های دیگر اسلام اشاره کرد و گفت: اگر در بندگی به مقدار موردنیاز بندگی کنیم، کفایت می‌کند و بیشتر از آن از ما نخواسته‌اند. برای این‌که قلبی باصفا داشته باشیم، همین مقدار کم هم کافی است. مهم آن است که مداوم باشد؛ مانند ورزش که باید سبک اما مداوم باشد. اگر انسان کار خوبی را یکسال به طور مداوم انجام دهد، به چه جاهایی که نمی‌رسد؛ مثلاً بر سلام بر امام حسین(ع) در هر روز مداومت داشته باشید.
سلام به امیرمؤمنان به پرونده کارهای خیر برکت می دهد
 وی با بیان داستانی در این زمینه اظهار داشت: فردی در خواب می‌بیند که در محشر در یک صف طولانی ایستاده است. به او گفتند همه کمک‌های مالی که به دیگران کرده‌ای، حساب شده و می‌توانی زودتر از دیگران عبور کنی. بعد مشخص شد وی تنها هر روز صبح، پنجره را باز کرده به امیرمومنان(ع) سلام می‌داد.
حجت‌الاسلام پناهیان به وجود نظم در زندگی امام خمینی(ره) اشاره و تأکید کرد: امام راحل بسیار منظم بودند و حتی پیژامه خانه خود را نیز اتو می‌کردند. کم غذا می‌‌خوردند؛ منظم به زیارت می‌رفتند و برای رفتن به زیارت، ساعت تنظیم می‌کردند. برای خوابیدن نظم داشتند، ساعت ۱۱ می‌خوابیدند و برای نماز شب بیدار می‌شدند. وقتی روی تخت بیمارستان بودند، سر ساعت مشخصی قرآن می‌خواندند؛ بدن ایشان در همان ساعت واکنش نشان می‌داد، چون با زمان منظم شده بود.
زمان را به استخدام خود دربیارویم
 وی سپس با بیان این‌که ما چاره‌ای نداریم جز این‌که زمان را به استخدام خود درآوریم و آن را به یک عنصر خدوم تبدیل کنیم، تصریح کرد: تنها راه مبارزه با هوای نفس که انبیا را تکذیب کرده و حتی به قتل می‌رساند و انسان را بیچاره کرده و بسیار هولناک است، داشتن نظم است. برخی‌ها می‌خواهند در مقابل گناه ایستادگی کنند، اما نمی‌توانند، چون منظم نیستند.
این کارشناس مذهبی به سخن مادری که می‌گفت«بچه‌هایش اسیر موسیقی‌اند»، اشاره کرد و پاسخ داد: علت آن است که آنها منظم نیستند، چون اگر نظم داشتند و وقت‌شان پر بود، به هوای نفس گرفتار نمی‌شدند. حتی به کسی که می‌گفت بچه‌ام تارک الصلوه شده است، گفتم آیا رفتار پدر و مادر صحیح است؟ غذا سر وقت است؟ کارها منظم است؟
وی در پایان خاطره‌ای از علامه طباطبایی(ره) را یادآور شد و گفت: به علامه گفتند باید شما را  بیهوش کنیم تا چشم‌تان را عمل کنیم. گفت چرا هوشم را بگیرید، مرا با چشم باز عمل کنید.  پزشکان گفته بودند، چون چشم باید به مدت پانزده دقیقه باز باشد و پلک نزند، ناچاریم شما را بیهوش کنیم. علامه طباطبایی(ره) فرموده بودند من چشم خود را باز نگه می‌دارم. به مدت هفده دقیقه چشم خود را باز نگه داشته بودند و حتی یک بار هم پلک نزده بودند. این حکایت از اراده قوی و نیرومند ایشان دارد.

گفتنی است، سلسله مباحث پیرامون «زمان‌شناسی و ارزش‌گذاری برای فرصت‌های عمر» با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان تا دهم ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد امام حسین(ع) تهران برقرار است.