اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی آخرین حربه استکبار

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در آخرین روز از سلسله مباحث مربوط به زمان‌شناسی و ارزش‌گذاری برای فرصت‌های عمر که در مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد، با بیان این‌که باید برای هر چیزی، حتی ورزش هم، به اندازه کافی وقت گذاشت، اظهار داشت: یکی ازموارد مهمی که باید برای آن وقت صرف کرد، مناجات است. مناجات […]

panahiannحجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در آخرین روز از سلسله مباحث مربوط به زمان‌شناسی و ارزش‌گذاری برای فرصت‌های عمر که در مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد، با بیان این‌که باید برای هر چیزی، حتی ورزش هم، به اندازه کافی وقت گذاشت، اظهار داشت: یکی ازموارد مهمی که باید برای آن وقت صرف کرد، مناجات است. مناجات سرفصل همه برنامه‌هاست و خاصه هنگام سحر بسیار سفارش شده است.
ضرورت زمان کافی برای امور مهم زندگی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام پناهیان افزود: بعد از خواب، جسم انسان آماده همه بیماری‌هاست. توصیه شده است که هنگام سحر بیدار شوید و حتی اگر نماز هم نخوانید، بلند شوید و بایستید. یکی از افرادی که در کار انرژی درمانی است، می‌گفت، ما موقع سحر ده دقیقه می‌ایستیم و دست‌ها را جلوی صورت می‌گیریم. بعد می‌گفت که این کار شبیه نماز شب شماست. باید برای نماز شب هم وقت گذاشت. این‌ها از اموری هستند که باید برای آن وقت کافی صرف کرد.‌
وی با بیان این‌که انسان باید وقت خود را همانند اموال خود ارزشمند بداند، تصریح کرد: چگونه است که برای یک صدقه دادن جستجو می‌کنید که آیا واقعاً مستحق است و راست می‌گوید یا دارد کاسبی می‌کند! برای وقت هم باید همین‌طور حساس بود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که باید برای زمان خود خساست به خرج دهیم، ابراز داشت: در عین حال، خساست سر وقت را نباید به حساب غرور گذاشت. در قرآن آمده است که هر کس می‌خواهد وقت پیامبر را برای کار یا سخنی بگیرد، باید صدقه بدهد (مجادله – ۱۲) و فقط حضرت علی(ع) صدقه می‌داد.
وی خاطرنشان کرد: مومن باید کارش را درست و دقیق انجام دهد. اگر نفس اماره متورم و مسلط شود، هر جا کار خیری باید انجام شود، مانع شده و انسان را از انجام آن باز می‌دارد. به همین دلیل کسی که می‌‌خواهد منظم باشد باید با نفس اماره‌اش مبارزه کند و خداوند هم انسان منظم را دوست می‌دارد.
آموزش نظم، لازمه تربیت کودکان
حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص ضرورت آموزش و تربیت کودکان ابراز داشت: کودکان باید از هفت سالگی در محیطی شبیه پادگان در خانه زندگی کنند؛ یعنی همه چیز باید در موقع خودش انجام شود. هر چه امکانات و سرگرمی‌ها بیشتر شود، رها شدن بچه‌ها بیشتر می‌شود. لذا بچه‌ها باید بیاموزند که مثلاً سر وقت بخوابند؛ اصلاً دیر خوابیدن مکروه است به جز برای تحصیل علم و مصاحبت با همسر. زود بخوابید تا سحر بیدار شوید، شاید الهاماتی به انسان دست یابد.
وی ادامه داد: کودک در هفت سال اول باید ببیند که هر چه بخواهد، معمولاً تأمین می‌شود. از هفت تا چهارده سالگی باید نظم را یاد بگیرد (مبارزه با هوای نفس) و در هفت سال سوم نیاز به مشاوره دارد. یکی از شغل‌هایی که معمولاً بچه‌ها آن را دوست دارند، پلیس شدن است، چون پلیس منظم است وو کارهای ویژه‌ای انجام می‌دهد که در نظر بچه‌ها جذاب است.
لزوم تحمل فشار برای کمال روح
این واعظ برجسته به مواردی از مستحبات سفارش شده در دین اشاره و خاطرنشان کرد: توصیه شده است که برای غسل جمعه پول قرض بگیرید و آن را انجام دهید. بعد از فوت یکی از علما دیدند که یک دستش ناخن دارد و دست دیگرش بدون ناخن است! علت را که پرسیدند، معلوم شد وی به شدت مقید به مستحبات بوده و ناخن یک دست را روز پنج‌شنبه گرفته و ناخن دست دیگر را هم برای روز جمعه گذاشته تا ثواب بیشتری ببرد. برخی می‌گویند چه ضرورتی به این حساسیت است، همین‌که تمیز باشیم کافی است، در حالی‌که آنها نتوانسته اند درک کنند که چه ثواب عظیمی را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به این‌که برخی از فشارها برای روح لازم است، وگرنه انسان به بی‌بند و باری و سهل‌انگاری در دین دچار خواهد شد، افزود: آیت‌الله اراکی(ره) در یک چند ضلعی کنار حرم حضرت معصومه(س) که تنها سی نفر بیشتر جا نمی‌گرفتند، نماز می‌خواندند و اتفاقاً چون نمازشان بسیار طولانی و چند برابر نمازهای عادی بود، بیش از سی نفر هم حاضر نبودند که با ایشان نماز بخوانند.
حجت‌الاسلام پناهیان با انتقاد از افزایش سن ازدواج، به ویژه در خانم‌ها، یادآور شد: خانم‌ها در هر سنی احساسات خاصی دارند. وقتی سن ازدواج بالا می‌رود، مشکلات زیادی به وجود می‌آید. بنابراین ازدواج باید در سن خود انجام شودکه خوشبختی بیشتری به دنبال خواهد داشت. حتی بچه‌دار شدن هم باید در زمان مناسب آن انجام شود. متأسفانه اکنون آنقدر دیر بچه‌دار می‌شوند که زوجین احساسی نسبت به فرزند خود ندارند.
اختلاف شیعه و سنی، آخرین توطئه استکبار
وی با اشاره به روایاتی در خصوص فتنه‌گری برخی از علما در آخرالزمان تصریح کرد: متأسفانه این دوره، دوره تخریب بچه‌مذهبی‌ها و متدینین است. در زمان اسلام، هر کس اسلام را دوست داشت، احساس خوشبختی می‌کرد، اما حالا چی؟ یک زمان هر کس دم از اهل‌بیت(ع) می‌زد، شادمان بودند، اما الان دوست داشتن اهل‌بیت(ع) بد شمرده می‌شود.
این کارشناس دینی با بیان این‌که لعن مذاهب دیگر بسیار مذموم است، گفت: یک‌بار در کنار حرم امیرمومنان(ع) بودم که جوانی به من گفت اگر جرأت داری، مذاهب دیگر را در تلویزیون لعن کن. اما من سخنی از آیت‌الله بهجت(ره) گفتم که لعن بین مذاهب را حرام می‌دانستند. این یعنی برداشت شخصی از دین که وقتی پای حرف حق است، به خاطر لجبازی و ضعف ایمان، آن را منکر می‌شوند.
وی با اذعان به این‌‌که عالم باید زمان‌شناس باشد، اظهار داشت: در آخرالزمان کسانی هستند که خیلی قرآن می‌خوانند، ولی جنایت می‌کنند. یک عالم مصری با اشاره به این روایت می‌گوید که اینها همین تکفیری‌ها هستند که امروز در سوریه و عراق چه جنایت‌‌هایی را مرتکب می‌شوند. زمان ما زمان مهم و عجیبی است. بعضی‌ها می‌گویند که من پول و شام به هیئت می‌دهم به شرط این‌که به اهل سنت توهین کنید. این عمل با کار تکفیری‌ها فرقی نمی‌کند.
حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر توجه به ظرفیت زمان و اولویت‌ها و اقتضائات آن، خاطرنشان کرد: اسلام با وجود همه کارشکنی‌ها و توطئه‌ها توانست مقاومت کند و پیشرفت کند، به خاطر همین شیعه و سنی مصنوعی و بدلی درست کردند تا از این طریق به اسلام ضربه بزنند. در یک روایت داریم که خشوع انسان در نماز نمایان می‌شود.اما اگر کسی سر نماز گریه می‌کند، ولی به مذاهب دیگر احترام نمی‌گذارد، بدانید که دروغ می‌گوید.
وی با بیان این‌که اگر عالمی دستور به قتل گروهی را بدهد، فاسد است، یادآور شد: دویست سال قبل در مسجد النبی هم نماز جماعت شیعه داشتیم هم سنی، اما میان شیعه و سنی اختلاف انداختند. برای همین مکرر توصیه می‌شود که زمان خود را بشناسید. الان زمانی است که اسلام قدرت گرفته است و مشخص است که دشمن بیکار نخواهد نشست. با این حال، تظاهر هم زیاد شده و باید آنقدر خوب رفتار کرد که افراد متظاهر و دروغ‌گو رسوا شوند.
این استاد حوزوی در پایان با اشاره به این‌که یکی از اختلافات شیعه و سنی درباره تولد امام عصر(عج) است، گفت: شیعه اعتقاد دارد که امام زمان(عج) به دنیا آمده است و اهل سنت معتقدند که ایشان هنوز متولد نشده‌اند. انشاالله با ظهور امام زمان(عج)، این دوران اختلاف و جنگ و جنایت تمام شده و دنیایی سرشار از عدالت و معنویت ایجاد شود.