اعطای پست دولتی به آشنایان از پاکی قلب به دور است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» به بیان معنای طهارت پرداخت و گفت: عبارت پاکی تنها در مقابل نجاست نبوده و معنای عامی در قرآن کریم دارد. […]

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» به بیان معنای طهارت پرداخت و گفت: عبارت پاکی تنها در مقابل نجاست نبوده و معنای عامی در قرآن کریم دارد.

پاکی نام خداوند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این کارشناس برنامه «سمت خدا» در ادامه افزود: پاکی نام خداوند متعال و سبحان الله به معنای  پاکی خداوند از آلودگی‌ها و پلیدی‌ها است؛ پاکی به قدری اهمیت دارد که بیشترین ذکر انسان در نماز تسبیح خداوند از پلیدی‌ها است.

وی اظهار داشت: همان‌طور که آب معنای عامی داشته و غیر از آب آشامیدنی، در تمام میوه‌جات نیز آب وجود دارد و همان‌طور که تمام شیرینی‌جات از قند برخوردارند، پاکی نیز معنای عامی است که باید در تمام عقاید ما وجود داشته باشد.

چشم اندازی بی‌نهایت در معنای پاکی

حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: چشم‌انداز بی نهایتی در پاکی وجود دارد که با توجه به آن درمی‌یابیم، به جز لباس نجس، تفکرات، اعتقادات و تمام امور زندگی باید از آلودگی‌ها و پلیدی‌ها پاک گردد؛ از این‌رو در دعاها می‌خوانیم که «خدایا دل ما را از شرک پاک کن» و «خدایا کینه را از دل ما بزدا تا آلودگی‌های قلبمان پاک گردد».

وی با بیان این‌که هم‌نشینی با انسان‌های ناپاک ما را نیز ناپاک می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به آیه‌های ۱۱۲ و ۱۱۳ سوره «انعام»، عده‌ای ناپاک از شیاطین انس و جن شعارهای فریبنده‌ای می‌دهند و هم‌نشینان آنان که اعتقاد ضعیفی به معاد دارند، فریب صحبت‌های آنان را خورده و ناپاک می‌شوند.

اهمیت انتخاب هم‌نشین صالح برای دور ماندن از ناپاکی

رییس ستاد اقامه نماز با تأکید بر اهمیت انتخاب هم‌نشین صالح ابراز داشت: گوش دادن به سخن هر فرد، انسان را بنده آن شخص می‌کند؛ بنابراین گوش سپردن به حرف حق، انسان را بنده حق کرده و گوش دادن به حرف شیطانی،‌ انسان را بنده شیطان کرده و او را ناپاک می‌کند.

وی تصریح کرد: ریشه کارهای خوبی که از سوی بندگان انجام می‌شود، باید به قلب پاک بازگردد چراکه هرچه پاکی قلب بیشتر باشد، قبول عمل از سوی خدا بهتر و زیباتر خواهد بود؛ آب، آشامیدنی است اما اگر در آفتابه باشد، کسی آن را برای آشامیدن برنمی‌گزیند، نماز و اعمال عبادی هم حکم آب را داراست که اگر از فرد بی ایمانی صادر شود،‌‌ قبول نخواهد شد.

پاکی قلب کلید قبولی اعمال است

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان این‌که پاکی قلب کلید قبولی اعمال است، گفت: قلب سلیم، قلب پاکی است که در آن کینه و لکه‌ای وجود ندارد و قلب منیب را به آن قلبی گویند که از آلودگی‌ها شسته شده و پاک شده است؛‌ اما قلب کثیف بر اساس آیه «فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلى‏ یَوْمِ یَلْقَوْنَه» چرکی و کثیفی را در اعماق خود نهادینه کرده است.

وی تصریح کرد: گاهی ایمان تنها در پوست انسان است که باید بر اساس آیه «وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُم» ایمان را در قلب نفوذ داد چراکه پاکی در مقابل همه ناپاکی‌ها بوده و قلب کسی که به دیگران بدبین باشد، ناپاک است؛ همچنین گوش و چشم نیز باید پاک شوند تا ناپاکی آن‌ها، قلب را ناپاک نکند.

اهمیت و معنای پاک بودن زندگی از تجملات

کارشناس برنامه «سمت خدا» با اشاره به اهمیت پاک بودن زندگی از تجملات اظهار داشت: بر اساس روایتی از امام رضا(ع) زندگی کسی پاک است که بدون خجالت و به‌راحتی می‌تواند شرایط زندگی خود و جهازیه دخترش را به دیگران بگوید و مردم از شنیدن آن شرایط و امکانات تعجب نکنند.

شروع زندگی دلنشین با همسرگزینی آسان

وی ادامه داد: طیب به معنای «به دل نشستن» است و زندگی طیب به معنای زندگی دلنشین و آسان است؛ بنابراین جوانان دقت کنند که برای همسرگزینی به قدری حساس باشند که شروع کردن زندگی برای آنان با دلنشینی و آسانی مغایرت نداشته باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: جوانی که به دنبال زیباترین دختر برای ازدواج می‌گردد بداند که هیچگاه زیباترین دختر نصیبش نمی‌شود و هرآینه امکان دارد دختر دیگری در نظرش زیباتر آید و زندگی به کامش تلخ شود.

بدحجابی و پوشیدن لباس فخر عامل پاشیده شدن زندگی

وی خطاب به دختران بدحجابی که با آرایش از منزل خارج می‌شوند،‌ گفت: بدحجابی زندگی‌ها را از هم می‌پاشاند؛‌ زمانی که چشم مردی به دختران آرایش کرده می‌افتد، غصه‌دار می‌شود که چرا همسر خود چنین زیبایی و دلربایی ندارد و همین سبب اختلافات زناشویی می‌شود.

رییس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: مسلمانیت را هم اگر کنار بگذاریم، کسی که لباس می‌پوشد تا با آن لباس به دیگران فخر بفروشد، از انسانیت خارج است؛ هر انسان با هر اعتقادی که دارد با فخرفروشی به فقرا خود را از انسانیت خارج می‌کند.

قضاوت صادق و الهی از روی پاکی قلب است

وی با بیان این‌که قلب پاک به معنای قضاوت الهی و از روی صدق است، ابراز داشت: پست و مقام دادنی که صرفا به سبب جایگاه نزدیک و قرابت و آشنایی است مانند پست دادن به اشخاصی که روزی در ستاد انتخاباتی شخص بوده‌اند از قضاوت الهی و پاکی قلب به دور است.

حجت‌الاسلام قرائتی اضافه کرد: روزی ابوذر در جمع خلفای بنی امیه گفت «از رسول خدا(ص) شنیدم که اگر روزی آمد و تمام حاکمان از بنی امیه بودند، بدانید آن روز مصیبت بزرگی بر مسلمانان است»؛ در این حین معاویه که از گفتار ابوذر عصبانی شد و جایگاه اعتباری خود را در حال تزلزل دید از وی خواست تا برای سخن خود شاهدی بیاورد تا کشته نشود.

وی ادامه داد: ابوذر برای آوردن شاهد گفت «حضرت امیر مؤمنان علی(ع) همیشه ملازم با پیامبر(ص) بود و شاید این سخن را از ایشان شنیده باشد» وقتی که معاویه از حضرت امیر مؤمنان(ع) درباره این روایت سؤال کرد، حضرت علی با این‌که می‌دانستند که معاویه به دنبال بهانه برای کشتن ابوذر می‌گردد، برای دفاع از ابوذر قضاوت ناحق نکرد و صدق را بر دروغ مصلحتی ترجیح داد؛ اما ایشان برای دفاع از ابوذر فرمودند «من چنین سخنی را از پیامبر اکرم(ص) نشنیدم اما روزی شنیدم که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند، کسی صادق‌تر و راستگوتر از ابوذر در زیر آسمان پیدا نمی‌شود».

تدریس بی کیفیت معلم نوعی کم فروشی است

کارشناس برنامه «سمت خدا» با بیان این‌که اموال و دارایی‌ها نیز باید همچون قلب پاک باشند، اظهار داشت: خمس اموال انسان را پاک می‌کند و با توجه به روایتی از امام کاظم(ع) اموال کسی که خمس نمی‌دهد، دود خواهد شد و چند برابر آن خمس از سفره‌اش کم می‌شود.

وی با بیان این‌که کم فروشی تنها به فروش کمتر از مقدار نیست و تدریس بی کیفیت معلمان، کم‌کاری کارمندان و کسر حقوق شاگرد نیز نوعی کم فروشی است، تأکید کرد: گاهی ریشه ناپاکی‌ها در تربیت خانوادگی است چراکه کودک از رفتارهای والدین الگو گرفته و آینه آنان می‌شود، اما در بسیاری از مواقع نیز ریشه ناپاکی‌ها در لقمه ناپاک است و مهم‌ترین سبب ناپاکی اموال کم فروشی است.