انقلابی‌گری را خشونت معرفی نکنیم/ مقیاس تاثیر انقلاب تکامل معادله های جهانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه بر سر اعتدال، عقلانیت و واقع‌بینی، نفی خشونت و یا شاخصه‌های موفقیت در سیاست خارجی مانند امنیت، رفاه و توسعه هیچ‌کس اختلاف ندارد، گفت: اختلاف بر تحلیل و تفسیر اعتدال است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با طرح این سؤال که منظور […]

mirbagheri-6حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه بر سر اعتدال، عقلانیت و واقع‌بینی، نفی خشونت و یا شاخصه‌های موفقیت در سیاست خارجی مانند امنیت، رفاه و توسعه هیچ‌کس اختلاف ندارد، گفت: اختلاف بر تحلیل و تفسیر اعتدال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با طرح این سؤال که منظور از اعتدال چیست و چه کسی با عقلانیت مخالف است، افزود: مگر کشور ما بدون عقلانیت اداره می‌شده است، بحث بر معنای عقلانیت است، کسی منکر واقع‌بینی نیست، حتما هدف قدرت باید تغییر واقعیت معطوف به آرمان‌ها باشد اما بحث بر سر آن است که واقعیت چیست و واقع‌بینی یعنی چه؟

رییس فرهنگستان علوم اسلامی که در هم‌اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی سخن می‌گفت با بیان اینکه هیچ کس با خشونت موافق نیست، خاطرنشان کرد: بحث ما آن است که آیا انقلابی‌گری خشونت است، آیا قرائت امام از اسلام محل خشونت است.

 وی ادامه داد: باید ببینیم ضریب امنیت بالا رفته یا نه اما امنیت اسلام یا امنیت ژورنالیستی؛ سرانجام باید به توسعه برسیم اما توسعه براساس فرهنگی بومی اسلامی خودمان یا توسعه لیبرالیستی، اینها از مواردی است که ما بر روی آن حرف داریم و باید به درستی تحلیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: رفع تحریم را همه قبول دارند و باید به دنبال رفع تحریم باشیم اما سخن آن است که منظور از رفع تحریم و فایده آن چیست، آیا با تغییر هژمونی انقلاب اسلامی برد کرده‌ایم.

وی گفت: وقتی سخن از اعتدال و عقلانیت برده می‌شود، مراقب باشیم چراکه اینگونه برداشت می‌شود ۳۵ سال نظام بدون اعتدال و عقلانیت اداره شده است؛ وقتی می‌خواهیم نسبت بین اسلام و سیاست خارجی را ببینیم باید توجه داشت به همان اندازه که از قرائت خشونت‌آمیز نسبت به اسلام باید بپرهیزیم باید از تفکر قرائت لیبرالیستی از اسلام نیز پرهیز کنیم.

این استاد حوزه خواستار تعریف نسبت بین اسلام و مسائل سیاسی و حکومتی شد و گفت: به همان اندازه که از قرائت خشونت‌آمیز پرهیز می‌کنیم بیشتر از تفکر در پارادایم مدرنیته و اندیشه‌های مدرن پروا کنیم.

 وی تأکید کرد: باید سطح بحث را بدانیم، هر وقت به بحث وارد می‌شویم باید بررسی کنیم که در موضوع‌شناسی و فقه دین تا چه معیاری می‌خواهیم نظر فقهی دین در بحث روابط بین‌الملل به ویژه برای کشوری که یک سمت قدرت جهان است را بدانیم، کشوری که بخواهد در این موازنه دخالت کند باید نگاهش به اندازه تصورش باشد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به جریان روشنفکری در کشور که وقتی می‌خواهد نسبت بین دین و مباحث حکومتی را تبیین کند به سراغ مفاهیم در مقیاس کلان نمی‌رود و به سراغ مباحث تخصصی می‌رود، گفت: در تبیین مباحث حکومتی نباید از قواعد فقهی شروع کرد بلکه بحث باید از مبانی فلسفه تاریخی شروع شود تا مبتنی بر آن بتوان آینده‌نگری کرد.

وی با بیان اینکه تنظیم روابط بین‌الملل معادل پرستش است، ادامه داد: باید وقتی از قواعد روابط بین‌الملل بحث می‌کنیم همانطور که می‌گوییم اسناد بالادستی داریم که باید در چارچوب آن رفتار کنیم، باید بدانیم یک الزامات بالادستی هم داریم که امکان تصرف در آن نیست و کسی حق تصرف در آن را ندارد.

  وی خواستار شناخت خطوط مرزها در تعیین روابط شد و با تأکید بر اینکه ابتدا باید سطح تصرف نبی اکرم (ص) و سطح تصرف ولاه تاریخی را مشخص کنیم بعد بگوییم سهم ما کجاست، گفت: برخی تصمیم‌ها منوط به تغییر تکوین عالم است، انگار که می‌شود جهان را آنچنان که می‌خواهیم بسازیم.

 رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، تنها دو جریان استکبار و عبودیت را در عالم متصور دانست و با بیان اینکه بقیه صف‌بندی‌ها معنا ندارد، ابراز کرد: وقتی سطوح تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را می‌شناسیم، مقیاس تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خود را نیز باید در افق تصرف خودمان بشناسیم و بر خداوند متعال تکیه کنیم.

وی گفت: هر دو جریان آرمان جهانی و تاریخی برای خود قائل هستند و طبیعیتا پایان آن به یک درگیری و جنگ ختم می‌شود، حوزه اختیار ما نیست که جلوی جنگ حق و باطل را بگیریم، البته یک مقیاس‌هایی را می‌توان مشخص کرد، اما حرف‌هایی می‌شنویم که نعوذبالله جای نبی اکرم (ص) نشسته‌اند و می‌خواهند صلح کلی به راه اندازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه هر دو جریان قدرت از ابزارهای نرم و سخت برخوردارند و امداد می‌شوند اما پایان این قدرت و پیروزی قطعی از نظر قرآن بی‌تردید جبهه حق است، ابراز کرد: باید بدانیم که مقیاس تأثیر انقلاب اسلامی تکامل معادله‌های جهانی است.

 وی همچنین عوامل قدرت را به گرایشی، بینشی و دانشی تقسیم کرد و افزود: اگر نظام انگیزشی دستگاه باطل ظرفیتی دارد که آنجا تمام می‌شود قدرتش تمام می‌شود لذا قدرت رقیب رو به پایان است چراکه ظرفیت انگیزشی آن در حال افول است.

 این استاد حوزه تصریح کرد: ظرفیت نرم انقلاب اسلامی سخن ما نیست، نوع مراکز استراتژیک آمریکا وقتی تئوری می‌دهند میزان موفقیت آن را با انقلاب اسلامی می‌سنجند، کتاب‌هایی که غرب درباره انقلاب اسلامی می‌نویسد هرچه به پیش آمدند کتاب‌هایشان ضعیف‌تر و ناشی از سرعت عمل بیشتر در این زمینه است.