اهل دنیا به دنبال پیدا کردن عیب‌های دیگران هستند

آیت‌ الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به روایات به تبیین صفات اهل آخرت پرداخت و گفت: چشم‌های اهل آخرت به خواب می‌رود اما دل‌هایشان به خواب نمی‌رود. به گزارش خبرنگار […]

mesbah-7آیت‌ الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به روایات به تبیین صفات اهل آخرت پرداخت و گفت: چشم‌های اهل آخرت به خواب می‌رود اما دل‌هایشان به خواب نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‌که خواب‌های هر کسی بستگی به نوع افکار و اعمال آن شخص در بیداری دارد، ابراز کرد: این نوع از خواب‌ها درباره اهل آخرت صدق نمی‌کند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: پیامبر نیز در بیانی به شخصی یهودی فرمودند: دل من خواب می‌رود اما چشمم به خواب نمی‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»، اظهار کرد: برخی این مسأله که شهدا زنده هستند را درست متوجه نمی‌شوند و برخی نیز عنوان می‌کنند که زنده بودن نام شهدا منظور از این آیه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: خداوند در این‌ آیه می‌فرماید مبادا گمان کنید کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند مرده‌اند و این مسأله را با تأکید بیان کرده و می‌فرماید آنها زنده هستند و نزد پروردگار خود روزی داده می‌شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: نمی‌شود انسان قرآن را قبول داشته باشد اما آیات آنرا تکذیب کند و بگوید که این‌ها شعر هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که نمونه‌های عینی کمک کردن شهدا به برخی از افراد و بستگان خود بسیار است، افزود: یکی از برکات جنگ این بود که زمینه‌ای فراهم شد تا متوجه واقعیات فراوانی شویم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که افراد متوسط نیز گاهی از خواب خود استفاده می‌کنند، بیان کرد: مثلا برخی از علما در خواب جواب مسأله‌ای را که در بیداری نتوانسته‌اند بگیرند،‌ دریافت می‌کردند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که این نوع خواب‌ها نیاز به یک نوع تمرکز قوی دارد، گفت: برخی نسبت به چیزهایی که در بیداری به آن علاقه دارند در خواب نیز درگیر آن هستند و این یک نوع از بیداری دل است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی از اولیای الهی در خواب مکاشفاتی برایشان به وجود می‌آمد و یک عظمتی را درک کرده و معرفه النفسی برای آنها به وجود می‌آمد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که دل‌های اهل آخرت در خواب نیز بیدار است،‌ افزود: این مسأله به خاطر این است که اهل آخرت از خوابشان نیز استفاده می‌کنند و خواب و بیداری برای آنها فرقی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که اهل آخرت چون از بیداری و خواب استفاده می‌کنند گویی دو عالم دارند، اظهار کرد: اهل آخرت در خواب نیز عبادت می‌کنند و در خواب نتایجی را بیشتر و بهتر از حالت بیداری به دست می‌آورند.

آیت‌الله مصباح یزدی گریان بودن چشم را از دیگر ویژگی‌های اهل آخرت برشمرد و گفت: دل‌های اهل آخرت دائما به یاد خدا است و هیچ چیز آنها را از یاد خدا غافل نمی‌کند.

وی با اشاره به آیه «رجال لا تلهیهم تجاره ولا بیع عن ذکر الله وإقام الصلاه وإیتاء الزکاه یخافون یوما تتقلب فیه القلوب والأبصار»،‌ابراز کرد: صفات اهل آخرت و ایمان این گونه است و هیچ مسأله سبب نمی‌شود که از یاد خدا دور شوند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که انسان‌های خوب در هنگام نماز یاد خدا می‌کنند، گفت: البته در برخی از موارد این افراد در غم‌ها و شادی‌ها از از یاد خدا غافل می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که اهل آخرت در هیچ حالی از خدا غافل نمی‌شوند، اظهار کرد: اهل آخرت اگر گرفتاری نیز برایشان به وجود آید از خدا می‌خواهند که مشکلشان را حل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عدم شکرگذاری در برابر نعمت‌های الهی، نا سپاسی از مخلوق و کم صبری را از ویژگی‌های اهل دنیا ذکر کرد و گفت: در مقابل اهل آخرت شکر نعمتی را می‌کنند که هنوز از آن استفاده نکرده‌اند و در آخر نیز شکر الهی را به جا می‌آورند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که اهل دنیا در برابر همه نعمت‌هایی که خدا به آنها داده تنها مشکلات و کمبودها را می‌بینند، اظهار کرد: اهل دنیا تا کوچک‌ترین مشکلی برایشان به وجود می‌آید بی صبری کرده و داد و فریاد می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که اهل دنیا تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند،‌ افزود:‌ در مقابل اهل آخرت همیشه خوبی‌ها را می‌بینند و همیشه از زندگی خود و از دیگران راضی هستند.

وی با تأکید بر این که اهل آخرت همیشه به دنبال عیب خود هستند و به عیب جویی دیگران نمی‌پردازند، گفت: اهل دنیا دائما به دنبال این هستند که عیب افراد را پیدا کنند.