اگر از اول به حجاب و عفاف توجه می کردیم، گرفتار این مصیبت بزرگ نمی شدیم

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب با اشاره به داستان‌های ناروایی که به پیامبر(ص) نسبت داده شده است، گفت: اوایل بعثت درباره پیامبر(ص) آمد که «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ»، برترین اخلاق عفت است و باید آیات […]

javadi6حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب با اشاره به داستان‌های ناروایی که به پیامبر(ص) نسبت داده شده است، گفت: اوایل بعثت درباره پیامبر(ص) آمد که «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ»، برترین اخلاق عفت است و باید آیات را به گونه ای درست معنا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: باید محکم حرف زد و برخی سخنان ناروا را به پیامبر(ص) نسبت نداد، یک مؤلف یک مصنف و یک استاد باید به گونه‌ای سخن بگوید که مردم بفهمند و محققان نگویند که اشتباه است، در حرف زدن و کتاب نوشتن باید گونه‌ای مطلب را ارائه کرد که توده مردم بفهمند و پژوهشگران آن را بپذیرند.

در محضر علما مواظب زبانتان باشید

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: در رابطه پیامبر(ص) با امت فرمود تو سراج منیر و شاهد هستی «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا» اما رابطه مردم هم با تو باید این باشد که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ» و این اختصاص به معنای بیت یعنی جایی که زن و بچه در آن است نیست بلکه دفتر کار و جای مطالعه هم هست، درباره اهل‌بیت(ع) و نائبان آنان نیز صدق می‌کند.

وی با تأکید بر رعایت آداب از سوی مردم در برابر عالمان اظهار کرد: انسان نمی‌تواند سرزده به دفتر یک مرجع بدون قرار قبلی وارد شود و وقتی هم که آن‌جا رفت نباید زودتر برود و آن‌جا هم که رفت «وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ» باشد، مواظب زبانتان باشید و حرف‌هایی از این دست که چه گران شده و چه ارزان شده نگویید، در مجلس پیامبر(ص) جای این حرف‌ها نیست، حرف‌هایی که در همه ‌جا می‌شود زد در محضر پیامبر(ص) نگویید، غذای خودتان را هم که میل کردید زودتر بروید، آداب رفتن در دفتر یک مرجع و محقق و پژوهنده راهش همین است و این دستور پیوند امت با امام شان است.

بلند صدا زدن ائمه معصومان در حرم‌های شان با ادب سازگاری ندارد

حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) اعراب را با آداب مجلس آشنا کرد و گفت شما از پشت خانه پیامبر را صدا نزنید «لَا تَجْعَلُوا دُعَاء الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَاء بَعْضِکُم بَعْضًا» بعضی‌ها هم وقتی آشنا شدند،‌ این‌ها را در سوره حجرات فرمود قبلا اسم فلان شخص را می‌بردند، در مجلس وقتی سخن می‌گویید، الان ما خیال می‌کنیم اگر در حرم رفتیم هر صدای بلندی داشته باشیم با ادب سازگار است، این چنین نیست،‌ پیامبر(ص) اعراب را به آداب مقید کرد،‌ همچنین در ادامه می‌گوید در وارد شدن بر پیامبر(ص) گفتند اگر از همسران چیزی خواستید باید «مِن وَرَاء حِجَابٍ» باشد.

وی با اشاره به آیه «لَّا جُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ وَاتَّقِینَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا»، خاطرنشان کرد: فرمود بر زنان در مورد پدران و پسران و برادران و پسران برادران و پسران خواهران و زنان هم کیش و بردگانشان گناهى نیست که بر پیامبر(ص) وارد شوند، در این‌جا سخن از عمو و دایی نیست، این مطلب از فضای آیه و روایات فهمیده می‌شود، زن‌ها فقط برای زنان مسلمان می‌توانند بی‌حجاب باشند، زیرا آنان اسرار را حفظ می‌کنند و صورت و بدن زن را برای مردهای خود توصیف نمی‌کنند، به همین دلیل هم قرآن عمو و دایی را با این‌که محرم هستند، ذکر نکرد، چون عمو یا دایی اگر زن را ببیند ممکن است برای پسرانش تعریف کند؛ حتی خواهرزاده‌ها را هم که نقل می‌کند آخر آیه از او نام می‌برد اما خواهرزاده برای پدرش نقل کند نامحرم است.

بی‌حجابی منجر به طلاق می‌شود

مؤلف کتاب الحیاه با اشاره به آیه «وَاتَّقِینَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا» اظهار کرد: اگر ما از روز اول این عفاف را حفظ می‌کردیم گرفتار این مصیبت بزرگ نمی‌شدیم، بخش وسیعی از طلاق منشأش این است که دیگری را می‌بیند و به دیگری دل می‌بندد، اگر طلاق در جایی رخنه کرد ممکن است راهکاری باشد اما اغلب فرد یا گرفتار افسردگی گوشه منزل می‌شود یا گرفتار افسارگسیختگی حاشیه خیابان می‌شود، انسان می‌شنود یک خانواده منحل شده است اما به معنای واقعی کلمه نمی‌داند این منحل شدن به چه معنا است.

وی خاطرنشان کرد: دو خطر برای طلاق وجود دارد، یا افسردگی یا افسارگسیختگی است و منشأ آن بی‌حجابی است، این چنین نیست که جلوی بی‌حجابی را گرفتند جلوی آزادی و حریت را گرفته باشند، آزادی جزو بهترین نعمت‌های الهی است، انسان که نمی‌تواند ولنگار باشد، دین جلوی این را گرفته است، به ما فرمود «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» از همین رو محرمان همسران پیامبر(ص) را که ذکر می‌کند و محرمان مؤمنات را که ذکر می‌کند، شبیه به هم است،‌ ما می‌خواهیم جامعه اصلاح شود بسیاری از مشکلات به دست خود ما حل می‌شود، دولتی که با مردم است و مردمی که با دولت است نباید کارها را به هم ارجاع دهند باید وظیفه خود را انجام دهیم تا پاسدار خون‌های شهدا و امام راحل باشیم.