بصیرت، مدیریت، مهارت و دانش فرهنگی چهار ضرورت عرصه فرهنگ کشور

حجت الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته در همایش بزرگ «مرزبانی فرهنگی»  که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، گفت: جامعه انقلابی ما امروز از نظر بصیرت سیاسی به رشدی رسیده است که هر گونه ضدیت با روند اصیل انقلاب اسلامی را به سرعت شناسایی و دفع می کند اما در بصیرت فرهنگی همچنان دچار ضعف […]

panahiannحجت الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته در همایش بزرگ «مرزبانی فرهنگی»  که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، گفت: جامعه انقلابی ما امروز از نظر بصیرت سیاسی به رشدی رسیده است که هر گونه ضدیت با روند اصیل انقلاب اسلامی را به سرعت شناسایی و دفع می کند اما در بصیرت فرهنگی همچنان دچار ضعف هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وی در تشریح چهار ضرورت عرصه فرهنگ کشور، اظهار کرد: بصیرت فرهنگی به معنای درک دومینوها، نخستین گام در این عرصه است که عوام و خواص به این درک نیاز دارند و همه اعم از مردم و مسؤولان در کسب آن کوتاهی داشته اند.

 حجت الاسلام پناهیان، مدیریت فرهنگی را دومین ضرورت فرهنگی کشور برشمرد و افزود: مدیریت فرهنگی متفاوت از مدیریت صرف که شامل برنامه ریزی، مطالعات راهبردی و نگاه استراتژیک است، می باشد.

 این استاد دانشگاه با بیان این که امروز بسیاری از مدیران فرهنگی جامعه ما از توانایی کافی برای مدیریت فرهنگی برخوردار نیستند، گفت: نتیجه این وضعیت این می شود که نهادی انقلابی با مدیریت انقلابی، مجوز ساخت فیلمی را می دهد که ریشه فرهنگ انقلاب را می زند.

وی یادآور شد: جامعه ما صرف نظر از دولت ها و فضای سیاسی جامعه، دچار مشکل جدی در مدیریت فرهنگی است بنابراین نه تنها می بایست مطالبه گر مدیریت فرهنگی باشیم بلکه باید در این عرصه جهادی نیز عمل کنیم.

 حجت الاسلام پناهیان، در ادامه از مهارت فرهنگی به عنوان سومین ضرورت فرهنگی کشور نام برد و افزود: جوانان و نیروهای ارزشی انقلاب باید مهارت های مختلف هنری و ارتباطی را بیاموزند و از طریق این ابزارها فرهنگ انقلاب را به جهان صادر کنند.

 وی با تأکید بر این که ما باید صادر کننده نخبه و مدیر فرهنگی به جهان باشیم، گفت: مشکل ضعف مهارت های فرهنگی حتی با حل مشکلات سیاسی نیز قابل رفع نیست.

این استاد دانشگاه با بیان این که چهارمین ضرورت فرهنگی کشور، دانش فرهنگی است، افزود: دانش غیر از بصیرت است؛ ممکن است کسی ارتکازا بصیرت داشته باشد اما مسائل فرهنگ را برای خود تئوریزه نکرده باشد.

 حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از نبود دانشی قوی در عرصه فرهنگ، خاطرنشان کرد: هر عنصر فرهنگی که برای فعالیت های فرهنگی، خود را نیازمند دانش نداند دارای مشکل جدی است و البته این دانش تنها در کتاب های درسی یافت نمی شود بلکه نیاز به جست‌وجو و مطالعه خود انسان دارد.

 وی گفت: امروز بی سوادی در عرصه فرهنگ دینی غوغا می کند به حدی که فرصت پرداختن به موضوعات دیگر را نمی دهد از سوی دیگر، حوزه و دانشگاه نیز دست پری در این زمینه ندارند لذا دلسوزان فرهنگ باید برای تولید دانش فرهنگی سرمایه گذاری کنند.

 وی با اشاره به اوضاع منطقه یادآور شد: امروز پس از بصیرت سیاسی که مردم را در منطقه به صحنه آورده است، همه تشنه محصولات فرهنگی اسلام هستند و ما باید پاسخگوی این نیاز باشیم.