بلا راه وصول به سلوک الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به شرح مناجات خمسه عشر پرداخت و گفت: در روایات، آثار فراوانی برای بلا شمرده شده است و قلب کسی که مبتلا به بلا شود، همیشه زنده […]

mirbagheri-3حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به شرح مناجات خمسه عشر پرداخت و گفت: در روایات، آثار فراوانی برای بلا شمرده شده است و قلب کسی که مبتلا به بلا شود، همیشه زنده خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی در ادامه افزود: دچار بلا شدن برای مؤمنان، گناهان را پاک کرده و طهارت می‌آورد و شخص مبتلا به وسیله بلا به دستگاه حضرت حق راه می‌یابد؛ تولی و تبری که همان حب به اهل‌بیت(ع) و بغض به دشمنان ایشان است نیز از دیگر آثار بلا بوده و انسان را به توحید الهی می‌رساند.

این کارشناس برنامه «سمت خدا» با بیان این‌که بلا انسان را تطهیر کرده و سبب رشد وی می‌شود، اظهار داشت: نزول بلا از سوی خدا بر مؤمن، یکی از عواملی است که انسان را در سیر به سوی خداوند متعال کمک کرده و مرکب رهواری برای رسیدن به خدا می‌شود.

وی تصریح کرد: عده‌ای که راه خدا را انتخاب کرده و وارد میدان می‌شوند، پس از مدتی به علت معرفت بالا، قدرت بازگشت به دنیا را نداشته و از ادامه راه نیز عاجز می‌شوند و این به سبب آن است که انسان هیچگاه نمی‌تواند در شرایط عادی، عقل و احساس و قدرت را به تمام معنا به کار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: عده‌‌ای نیز که از ابتدا راه خدا را انتخاب نکرده و در خوش خیالی و آسودگی سیر می‌کنند، هیچگاه به درجه عجز از معرفت نائل نمی‌شوند چراکه عجز از معرفت تنها برای سالک طریق الهی بوده و راه تنها برای اهل تعقل، تنگ شده و وی را به عجز می‌رساند.

وی تأکید کرد: زمانی که خداوند متعال قصد کند کسی را هدایت کرده و وی را به سلوک برساند، آن انسان را از عجز درآورده و به خویش می‌رسد و به همین دلیل است که امام سجاد(ع) در مناجات «خمسه عشر» از خدا می‌خواهند تا نزدیک‌ترین راه به مهمانی خدا را بدست آورند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: خداوند متعال در بسیاری از مواقع که قصد سیر دادن کسی را می‌کند، وی را با بلا از مسالک عبور می‌دهد؛ در واقع یک روی سکه بلا و روی دیگر جذبات الهی و محبت خداوند است.

وی تصریح کرد: بلای خدا به مؤمنان، راه وصول به حضرت حق است؛‌ خداوند با بلایی که برای خوبان می‌فرستند، آنان را اذیت نمی‌کند بلکه گناهان آنان را تطهیر و مقامشان را به ترفیع می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این‌که بلا برای کفار برخلاف بلای مؤمنان، بسته شدن درهای رحمت الهی و فرود آمدن عذاب در دنیا است، ابراز داشت: خدا موانع رسیدن به وصال حق را به خوبی می‌شناسد و این موانع را با بلا رساندن به مؤمنان رفع می‌کند.

وی گفت: یکی از آثار معمول ابتلائات الهی،‌ برداشته شدن عجب بوده که اثر برداشته شدن عجب نیز، انکسار، شکستگی، بندگی و عجز دربرابر خدا و تسلیم و محبت نسبت به ایشان است؛ سیر با بلا که یکی از بهترین و رهوارترین مرکب‌هاست، برای کسانی است که وارد راه سلوک خداوندی شده‌اند.

کارشناس برنامه «سمت خدا» با بیان این‌که مداومت بر تسبیح الهی به ویژه ذکر «لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ» رضایت خداوند را به همراه می‌آورد، تصریح کرد: سالکین الی الله، نه تنها اهل صبر جمیل هستند، بلکه شکر و تسبیح نیز از نشانه‌های آنان است.