بی‌توجهی به جنبه روحانی انسان را به ناکجاآباد می‌کشاند

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، سه‌شنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم گفت: این جسم ما مرکب از چهار بخش است، یکی بعد خاکی، دیگر بعد نمو و رشد ما است که نظیر گیاه نمو داده است، یکی هم بعد حیوانی و تمایلات ما است که همه تمایلات ما […]

mazaheriحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، سه‌شنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم گفت: این جسم ما مرکب از چهار بخش است، یکی بعد خاکی، دیگر بعد نمو و رشد ما است که نظیر گیاه نمو داده است، یکی هم بعد حیوانی و تمایلات ما است که همه تمایلات ما مربوط به جسم ما است و دیگر هم بعد روحانی ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر روح بتواند مسلط بر بدن شود، تمایلات دنیوی آن ارضا می‌شود و تمایلات آخرتی آن نیز ارضا می‌شود، انسان با روح همراه می‌شود و نه بهشت، بلکه بالاتر از بهشت جای فرد می‌شود، اما اگر تمرد کند یعنی روح متعلق به بدن باشد و حرف روح را نشنود،‌ فرد دچار شر می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: انسان گاه به جایی می‌رسد که حاضر است برای برآوردن تمایلات دنیایی و جسمی خود دست به هر کاری می‌زند، دو سوم دنیا را نابود می‌کند تا بر یک سوم دیگر حکومت کند، دست به هر بی‌آبرویی بزند تا میل جنسی خود را ارضا کند.

وی افزود: ما از یک تک سلول به مرحله رشد می‌رسیم و گفتار و حرکت داریم، ما ابتدا یک تک سلول بودیم و تحت رشد و نمو قرار می‌گیریم، هنوز علم نمی‌داند که نحوه نمو و رشد چگونه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که همه ما از خاک آفریده شدیم، اظهار کرد: این بعد جسمانی ما می‌تواند کار کند، اراده را هم حیوان هم دارد، تنها تمایز میان ما انسان و حیوان اراده نیست، هر چه ما داریم، حیوان‌ها دارند.

وی ادامه داد: امتیاز ما از همه موجودات به آن بعد ملکوتی است که متعلق به این بدن شده است، همه عالم وجود هم جنبه نباتی و هم جنبه حیوانی هم دارند، ممیز انسان از همه مخلوقات آن بعد ملکوتی وی است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که پیامبر(ص) برای جنبه بعد ملکوتی انسان آمده است، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) دلش برای همه می‌تپد، اگر فردی در صراط مستقیم نباشد، رنج می‌برد و برای او دعا می‌کند، اما برای مومنین «بِٱلْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌۭ رَّحِیمٌۭ» است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) نسبت به کسانی که در راه هستند، یک رأفت خاصی دارد، این مخصوص پیامبر اکرم (ص) نیست بلکه همه ائمه طاهرین(ع) هم این چنین هستند، سیدبن طاووس می‌گوید در سرداب مطهر زمزمه امام زمان(عج) را شنیدم که گریه می‌کند و دعا به شیعیان می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: همه چهارده معصوم(ع) اگر ما در راه باشیم به ما کمک می‌کنند، هدایت خاصه خداوند و پروردگار عالم سه تا هدایت تکوینی که همچون دانه گندم که در خاک می‌اندازیم و چند روز طول می‌کشد رشد می‌کند، این هدایت تکوینی است.

وی ابراز کرد: وقتی فرعون از حضرت موسی(ع) پرسید خدایا تو چه کسی است گفت «قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ» خدای من کسی است که عالم وجود را خلق کرده است و طرز زندگی را هم به او یاد داده است و همه این هدایت تکوینی را دارند.

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: آیه « هُدًۭى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَـٰتٍۢ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِ» به این هم می‌گویند هدایت تشریعی که پروردگار عالم پیامبرانی را فرستاده است که مردم را در راه بیاورند، حق را به مردم بگویند، اخلاق، احکام و اعتقادات را به مردم بگویند و این هدایت تشریعی است.

وی با بیان این‌که یک هدایت داریم این هدایت مختص به متقین است و ویژه کسانی است که در راه افتادند، بیان کرد: کسانی که در راه هستند تا به مقصود و مطلوب برسند به هدایت می‌رسند، این هدایت خاصه خداوند است، «ذَ‌ٰلِکَ ٱلْکِتَـٰبُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًۭى لِّلْمُتَّقِینَ»، در این قرآن شکی نیست، اما آن هدایت خاص قرآن مال افراد با تقوا است.