تا فرهنگ اصلاح نشود اقتصاد کشور درست نمی‌شود

حجت الاسلام علیرضا پناهیان امروز در امامزاده صالح تجریش با انتقاد از وضعیت اقتصادی، سامان دادن وضعیت اقتصادی را از وظایف مهم دولت آینده دانست و ادامه داد: جای تعجب است که برخی نامزدها معتقدند دولت نقش فرهنگی ندارد در حالی که در قرآن یکی از وظایف انبیا در حکومت شان دانسته شده است. حکومت باید […]

panahianحجت الاسلام علیرضا پناهیان امروز در امامزاده صالح تجریش با انتقاد از وضعیت اقتصادی، سامان دادن وضعیت اقتصادی را از وظایف مهم دولت آینده دانست و ادامه داد: جای تعجب است که برخی نامزدها معتقدند دولت نقش فرهنگی ندارد در حالی که در قرآن یکی از وظایف انبیا در حکومت شان دانسته شده است.
حکومت باید موجب رشد باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام‌ پناهیان جمع آوری زکات را از ارکان حکومت الهی دانست و اظهار داشت: انبیای الهی هم مأموریت تشکیل حکومت دارند و هم باید به گونه ای حکومت کنند که موجب رشد شود و امروز نماینده مجلس، رییس مجلس، رییس قوه مجریه رییس جمهور و مناصبی از این قبیل نمادی از ریاست در حکومت است و اگر می خواهید بسنجید که شخصی در این سمت ها چگونه بوده است ببینید در دوران مسؤولیت وی خلق و صفا در مردم چقدر بهتر یا بدتر شده است.
وی با بیان این‌که بر اساس قرآن باید در حکومت انبیا اثر معنوی محقق شود، افزود: نه تنها پیامبران بلکه حکومت مؤمنین هم باید اثرگذار باشد و بنابر آیه قرآن مؤمنین کسانی هستند که وقتی حکومت به دست شان می‌افتد نماز به پا می دارند و در این جا منظور از برپایی نماز صرفاً برگزاری یک نماز جماعت نیست.
معاویه اولین کسی بود که می‌گفت با فرهنگ و دین کاری ندارد
این واعظ با تأکید بر این‌که حکومت در مسائل فرهنگی دخالت دارد و باید آثار معنوی داشته باشد، ابراز داشت: نخستین کسی که در تاریخ اسلام گفت من با فرهنگ و دین شما کاری ندارم معاویه ابن ابی‌سفیان بود که گفت مردم من با آخرت شما کاری ندارم و بر دنیای شما حکومت می کنم که مردم واکنش نشان دادند و معاویه رویه اش را عوض کرد.
وی اضافه کرد: بعضی سیاسیون می گویند مردم نماز و دیانت خود را دارند به اقتصاد برسیم و من نسبت به این حرف ها تأسف می‌خورم؛ من خواهش می‌کنم سیاسیون به مردم بگویند بودجه فرهنگی کشور فرانسه برای خراب کردن فرهنگ کشورهای جهان سوم چند برابر بودجه فرهنگی کشور ما است و دولت‌های استعماری وقت و سلطه صهیونیسم برای حذف فرهنگ ما پول خرج می‌کنند، با این حال برخی حکومت داران ما می‌گویند فرهنگ کار دولت نیست.
تا فرهنگ اصلاح نشود اقتصاد هم اصلاح نمی‌شود
حجت الاسلام‌ پناهیان با بیان این‌که تا فرهنگ اصلاح نشود اقتصاد هم درست نمی‌شود، تصریح کرد: این دو را باید با هم پیش برد و هم فرهنگ دین است و هم دین فرهنگ است و این تمسک به اولیای خدا نخ تسبیح جامعه است.
این استاد اخلاق انتقادی نیز به وضعیت حجاب و پوشش آقایان داشت و با بیان این‌که مردها گاهی در حجاب خود دقت ندارد و گمان می‌کنند حجاب تنها مختص بانوان است و اظهار داشت: کتی که آقایان می‌پوشند فرهنگ کشور ما نیست و دست اندر کاران امر پوشاک الگوی پوشش قبلی اصیل ما را در پوشش مردان احیا کنند.
برنامه ریزی نکردن دولت ها موجب اشکالات فرهنگ است
وی با بیان این‌که مردم ما بسیار فرهنگ پذیر هستند، بیان داشت: امروز فرهنگ اعتکاف، راهیان نور و زیارت مشهد مقدس در نوروز در جامعه ما یک فرهنگ شده است و این نشان می‌دهد مردم ما فرهنگ پذیر هستند و اگر اشکالات فرهنگی می‌بینید به این دلیل است که دولت ها برنامه ریزی مناسبی نکردند در حالی‌که دولت ها باید معادلات پولی جامعه را طوری برنامه ریزی کنند که موجب پاکی دل‌ها شود.

ین استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود به حضور امیرالمومنین علی (ع) در لحظه بعثت حضرت رسول و بیان فضایل آن حضرت پرداخت و به آزارهایی که بر امیرالمومنین علی (ع) در حضور آن حضرت می شد اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر در پاسخ شکایت اصحاب از امیرالمومنین می فرمودند: این قدر از علی شکایت نکنید، او در راه اجرای فرامین الهی قاطع است.