تسامح و تساهل فرهنگی مسؤولان جوانان را به سقوط می‌کشاند

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امروز در جمع معتکفان مسجد المهدی(عج) تهران با بیان این‌که در ارزشمندی و اثربخشی ضیافت الهی و میهمانی خداوند هیچ شکی نیست، اظهار داشت: یک سوال مطرح است که وقتی می‌توان به کسی پول داد یا برای او غذا فرستاد، چه ضرورتی است که جمع یا فردی را […]

slider-sedighiحجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، امروز در جمع معتکفان مسجد المهدی(عج) تهران با بیان این‌که در ارزشمندی و اثربخشی ضیافت الهی و میهمانی خداوند هیچ شکی نیست، اظهار داشت: یک سوال مطرح است که وقتی می‌توان به کسی پول داد یا برای او غذا فرستاد، چه ضرورتی است که جمع یا فردی را دعوت کرده و به عنوان میهمان از او پذیرایی کنند؟

وی فلسفه ضیافت را نهادینه شدن انس عنوان کرد و گفت: انسان اگر کسی را دوست دارد، دعوت می‌کند تا ببیند و با او انس بگیرد. فلسفه زیارت ایثار است، اطعام است. تفاوت میهمانی‌های دنیوی با ضیافت الهی در آن است که در مهمانی‌های دنیوی، ما در واقع در خانه خود هستیم و اگر دعوتی از ما بشود، تنها تغییر مکان می‌دهیم، ضمن این‌که در این میهمانی تأکید بر استفاده بیشتر مهمان از پذیرایی است، اما در ضیافت ماه رمضان خداوند، دائماً توصیه به پرهیز و خودداری است؛ نخور، نیاشام، نگو، نبین.

رفتن به بهشت سختی می خواهد

 

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص)، تصریح کرد: در این روایت آمده است، «بهشت در سختی‌ها پیچیده شده است و جهنم در خوشی‌ها و شهوات». یعنی کسی که بهشت می‌خواهد باید در این دنیا مشقت و سختی تحمل کند و آنچه که در جهنم را برای انسان باز می‌کند، هواها و هوس‌ها است. غیبت کردن، دروغ گفتن، ناسزا گفتن، تحقیرکردن و .. به دلیل داشتن هوس است. ۲۴ گناه مستقیماً از زبان انسان صادر می‌شود و تولید غذاب می‌کند.

 

وی افزود: کسی که زبان، چشم، گوش و اعضا و جوارح خود را رها کند، در سرازیری سقوط است. مسیر گناه و هوا و هوس در مسیر لغزنده قدم برداشتن است و در این شرایط، انسان به سرعت سقوط می‌کند و نیازی به هل دادن هم نیست. گناه در مسیر جهنم سرازیری است و انسان اگر در مسیر نفس گام بردارد، به جهنم می‌افتد؛ اما سختی و دشواری لازمه رسیدن به بهشت است.

 

امام جمعه موقت تهران وظایف حکومت را در مسیر هدایت انسان بسیار سنگین توصیف کرد و یادآور شد: اگر حکومت اندکی سستی کند و تسامح و تساهل به خرج دهد و معتقد باشد که نباید بر جوان‌ها سخت و گرفت و آنها باید کاملاً آزاد باشند و از این حرف‌ها، جوان سقوط خواهد کرد. برای سالم رسیدن به مقصد، باید همه خطوط قرمز را رعایت کرد، زیرا رفتن به بهشت، تحمل سختی‌ها و محدودیت‌ها را می‌طلبد.

 

وی سپس به نتایج این خودداری‌ها و مراقبت‌ها اشاره کرد و گفت: کسی که دهان را به خاطر خدا می‌بندد و از گوش و چشم و جوارح خود برای خدا مواظبت کمی‌کند، در عوض خداوند نیز به موازات آن روح انسان را پذیرایی می‌کند، یعنی ترک یک نگاه حرام، یک نعمت بزرگ در قیامت را به دنبال دارد.  

 

حفظ دین بسیار سخت است

 

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به شرایط دین‌داری در قبل از انقلاب اسلامی تصریح کرد: حفظ ایمان به ویژه برای جوانان در زمان شاه بسیار سخت بود و خدا را باید سپاسگزار باشیم که به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی، جوانان امروز آن آن وضعیت بغرنج فرهنگی را ندیدند. البته امروز هم حفظ دین مشکل است، زیرا انواع گرگ‌ها در جامعه وجود دارند و اعتقاد و دین جوانان را نشانه گرفته اند.

 

وی یک‌بار دیگر به رابطه میان استفاده از این دنیا و برخورداری از موهبت‌های آخرت اشاره کرد و ابراز داشت: نتیجه استفاده کردن از مواهب این دنیا و عالم آخرت کاملاً بالعکس است؛ اگر انسان در این دنیا به خاطر خدا محرومیت کشیده و ایثار کند و به شهوات آلوده نشود، نتیجه آن رویش آخرت است. اگر می‌خواهیم در آخرت رشد داشته باشیم، باید از این دنیا عبور کنیم.

 

وی با بیان این‌که باید در راه حفظ دین‌مان از امام زمان‌مان مدد بطلبیم، خاطرنشان کرد: بنده همواره به طلاب حوزه سفارش می‌کنم که چله‌نشینی داشته باشند، علمای بزرگ ما همواره به چله‌نشینی مداومت داشته‌اند، یک چله مراقب زبان باشیم، یک چله دروغ نگوییم، یک چله مراقب چشم باشیم.

 

مراقبت از گناهان لبیک خدا را به همراه دارد

 

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی به حدیثی درباره ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ماه رمضان اولش رحمت است، وسطش مغفرت است و آخر آن اجابت و برات آزادی از جهنم است. در حقیقت، در پایان این ماه مبارک خداوند به پاس یک‌ماه روزه‌داری و مراقبت روزه‌دار از ارتکاب به گناهان، به او لبیک گفته و خواسته‌هایش را اجابت خواهد کرد.

 

وی فرج امام زمان(عج) و حضور داشتن در زمان ظهور آن حضرت و توفیق مراقبه سالانه را از مهم ترین دعاهایی ذکر کرد که باید در این ماه از خدا خواسته شود و اظهار داشت: علت این‌که باید برای دیدن امام زمان(عج) دعا کرد، آن است که اگر کسی امام زمانش را ببیند، دیگر مبتلا به گناه نمی‌شود. در عین حال، تا انسان درست نشود، توفیق دیدار با امام زمان(عج) حاصل نخواهد شد.

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه به توصیه‌هایی درباره خودسازی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: یکی از اموری که در ماه مبارک رمضان موجب درک شب قدر می‌شود، خواند شبی ۱۰۰ بار سوره دخان تا شب بیست و سوم و شبی هزار بار سوره قدر است.

 

استاد حوزه علمیه تهران در پایان گفت: باید از خدا بخواهیم که گناه را برای انسان تلخ و دشوار کند و این مستلزم استقامت در برابر گناه است. اگر این استقامت تداوم داشته باشد، نخواندن نماز شب برای او بسیار تلخ و دشوار خواهد بود. امام خمینی(ره) برای از دست دادن نماز شب گریه می‌کرد.

 

 وی در پایان با اشاره به روز قدس تأکید کرد: روز قدس، روز فریاد علیه غده سرطانی اسرائیل است. دعا نیز سلاح مومن است. از این رو باید برای مردم غزه و عراق و شیعیان جهان دعا کنید.