ذوق زدگی ضدانقلاب از انتقاد نامزدهای انتخاباتی به گفتمان مقاومت

به گزارش خبرگزاری رسا، مناظره سیاسی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه ۱۷خرداد برگزار شد بازتاب وسیعی در رسانه های خارجی داشت.   خبرگزاری بی.بی.سی که این روزها مدیریت میدانی رسانه های اپوزیسیون در عرصه انتخابات را بر عهده دارد نیز در گزارشی با هدف القای سرفصل های مدنظر اتاق فکر لندن مطالبی را […]

election92به گزارش خبرگزاری رسا، مناظره سیاسی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه ۱۷خرداد برگزار شد بازتاب وسیعی در رسانه های خارجی داشت.

 
خبرگزاری بی.بی.سی که این روزها مدیریت میدانی رسانه های اپوزیسیون در عرصه انتخابات را بر عهده دارد نیز در گزارشی با هدف القای سرفصل های مدنظر اتاق فکر لندن مطالبی را در قالب نظر تحلیل گران و خبرنگاران خود برای جهت دهی اذهان عمومی منتشر کرد.
 
محورهای القایی در این گزارش عبارتند از:
                 آشفتگی و بی نظمی در اداره کشور
بی.بی.سی: اشاره به سخنان ولایتی درباره مذاکره در خارج و کارشکنی در داخل.
 
          اختلاف میان مسؤولان ارشد نظام
بی.بی.سی: اختلاف نظر مسئولین انقدر بالاست که در نبود راس خود نظام فرو می ریزد. 
          نپختگی سیاسی نامزدها
بی.بی.سی:مناظره ای که مناقشه شد نشان می دهد مسؤولان ایران فقط بلند پشت درهای بسته با هم سخن بگویند.
          ایجاد فاصله کاندیداها با رهبری
بی.بی.سی:روز به روز بر صف مخالفان و کسانی که از تصمیمات او ناراضی هستند در درون و بیرون حکومت در حال افزایش است.
          زیر سوال بردن سیاست های کلان نظام
بی.بی.سی:خستگی مردم از تندروی‌هایی که سالها سیاست ایران را دستخوش تلاطم‌های بزرگ کرده است.
          درگیری میان اصولگراها
بی.بی.سی:برای اولین بار شدیدترین برخوردها میان نامزدهای اصولگرا رخ داد.
         دست نخوردن تحولات۴سال اخیر
بی.بی.سی:نامزدهای غیر اصولگرا ترجیح دادند در مورد وقایعی که سایه آن چهار سال است بر سیاست ایران سنگینی میکند، سکوت کنند.
          ضعف در سوالات و اداره برنامه
بی.بی.سی: مجری مناظره جز کنترل وقت هیچ نقش دیگری ندارد. دیگر اینکه سوالات بسیار غیرحرفه ای طرح شده اند و علامت سوال بزرگی در مقابل ادعای صداوسیما می گذارند که “هیئتی از استادان ارتباطات و دست اندرکاران با تجربه” این سازمان مناظره را طراحی کرده اند.
          کلی گویی و بی برنامگی کاندیداها
بی.بی.سی: نامزدها عمدتا کلی گویی می کنند و برنامه مشخصی از آنها شنیده نمی شود و وقت خود را هم با ذکر نکته های تاریخی که همه از آن اطلاع دارند یا شعرخوانی هدر می دهند.
          حقانیت جنبش سبز
بی.بی.سی: حرف‌هایی در انتخابات مطرح شده که در نهایت تایید کننده حقانیت جنبش سبز و دیدگاه‌های اپوزیسیون و شکست گفتمان سوم تیر حاکمیت است و انتقادهایی مطرح شده که قبلا نیز مخالفان به آن اذعان داشتند.
 
 
          ذوق زدگی و حمایت از انتقاد ولایتی به جلیلی
بی.بی.سی:
            * حمله شدیدالحن علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر ایران، به عملکرد آقای جلیلی کاملا تازگی داشت.
* شگفتی سازترین نامزد این مناظره، علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران بود که به انتقاد صریح از سیاستهای هسته ای و عملکرد سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پرداخت.
* ولایتی به سعید جلیلی درس دیپلماسی داد.
* یکی از به یادماندنی ترین جملات این مناظره را آقای ولایتی خطاب به آقای جلیلی گفت: “بحث دیپلماسی، کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا و بعد بگویید منطق ما قوی بود و آنها محکوم شدند.
* آنچه شگفتی آفرید، تضاد دیدگاه های علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و سعید جلیلی بود.
* ولایتی از کهنه‌کارترین سیاستمداران ایران بعد از انقلاب در زمینه سیاست خارجی است. او در مناظره دیروز به شکلی بی‌سابقه از نگفته‌های پرونده هسته‌ای حرف زد و گفت مقامات ایرانی در مواردی به راه‌حلی برای حل مناقشه هسته‌ای نزدیک شدند، اما “کارشکنی‌ها در داخل” مانع از به نتیجه رسیدن کار شد.
 
          تخریب جلیلی به عنوان نماد مقاومت در مذاکرات هسته ای
* بی.بی.سی: طرز فکر سعید جلیلی در نزد خود سیاستمداران قدیمی در جمهوری اسلامی ایران طرز فکری شعاری است و بی تجربگی او می تواند برای سیستم بالقوه خطرساز باشد، حتی اگر وی در بین نامزدهای فعلی بهترین مجری از حیث اجرای بی چون و چرای دیدگاههای آیت الله خامنه ای و سکوت مطلق و نداشتن فکر و برنامه از خود بنظر بیاید.
 
          حسن روحانی عنوان نماد انتقاد از اداره نظامی کشور و دیپلماسی جلیلی
* بی.بی.سی: در یک مورد حسن روحانی گفت: “من سرهنگ نیستم. من پادگانی عمل نمی‌کنم.” منظورش این بود که روش نظامی و امنیتی برای مدیریت امور مردم کار صحیحی نیست.
* اختلافهای زیادی میان حسن روحانی و سعید جلیلی، دبیران پیشین و فعلی شورای عالی امنیت ملی که مسئول مذاکرات وجود دارد
 
          مخالفت محسن رضایی و قالیباف با سیاست های تهاجمی خارجی
* بی.بی.سی: محسن رضایی و قالیباف هم به تلویح و تصریح از سیاست تهاجمی مورد نظر رهبری انتقاد کرد و از آن فاصله گرفت.
* محسن رضایی صریحا به سعید جلیلی گفت “مقاومت کنیم که چه بشود؟ مردم گرسنگی بکشند؟”
 
          تاثیر تحریم ها در داخل کشور
* بی.بی.سی: از این پس نمایندگان دولت آمریکا که برای توضیحات درباره بی حاصل نبودن سیاست های باراک اوباما در قبال ایران به کنگره خوانده می شوند، دیگر لازم نیست برای اثبات کارگر بودن تحریم ها خود را به زحمت بیاندازند. رای آنها کدام دلیل بهتر از این که نامزدهای مورد تایید رهبر ایران، به جز سعید جلیلی که رهبری مذاکرات را بر عهده دارد، متفقا لزوم حل مشکل تحریم ها به عنوان اولویت اول خود سخن بگویند.
مشکلات قومی در ایران
* بی.بی.سی: غلامعلی حدادعادل از محمدرضا عارف با طعنه و خنده پرسید آیا برای قوم فارس هم معاونتی در نظر خواهد گرفت؟ گویا آقای حدادعادل نمی داند با این اظهارنظر به مناقشه ای پردامنه دامن زده و اظهارات او به عنوان کسی که از مقام‌های بلندپایه نظام جمهوری اسلامی بوده می تواند به عنوان سندی علیه سیاستهایی شود که چه بسا نظام جمهوری اسلامی بخواهد با اتکا به آنها به مشکلاتی رسیدگی کند که در زمینه مسائل قومی با آنها روبروست.
 
          عدم انسجام داخلی
* بی.بی.سی: محمد غرضی که معتقد بود سیاست خارجی هر کشور بازتاب دهنده توانایی داخلی آن کشور است، در واکنش به کشمکش سایر داوطلبان، از عدم”انسجام داخلی” انتقاد کرد و گفت که کار به جایی رسیده که “شخصیت های نظام به منافع ملی ضربه می زنند.
 
نتیجه برآورد ارائه شده نشان می دهد که دشمن با تلاش فراوان سعی دارد در چند نقطه نظام اسلامی را دچار هزینه نماید:
 
۱-      مقاومت در مذاکرات هسته ای
تقویت خط تخریب سعید جلیلی از سوی کاندیداهای دیگر و رسانه های وابسته به آنان در داخل و خارج و بسط آن به سیاست های هسته ای نظام نشان می دهد که دشمن به دنبال تضعیف مقاومت در سیاست خارجی و القای حل مشکلات به واسطه بده بستان های سیاسی با آمریکاست که در روزهای اخیر دنبال می کند.
ایجاد تقابل میان دیپلماسی سازش پذیر ولایتی و روحانی در مقابل مقاومت جلیلی در واقع این تحلیل را تقویت می کند که غرب برای سوء استفاده از فضای انتخابات در جهت عقب نشینی ایران در مسأله هسته ای برنامه ریزی کرده که با تخریب جلیلی به عنوان نماد مقاومت این امر محقق می شود. ذوق زدگی ضدانقلاب از انتقاد ولایتی به جلیلی را نیز در این راستا می توان تحلیل کرد.
 
۲-      برگزاری انتخاباتی باحضور حداکثری
پررنگ کردن اختلافات داخلی از سوی رسانه های اپوزیسیون و تقویت خط سیاه نمایی اقتصادی داخلی که متاسفانه از سوی برخی کاندیداها به شدت پیگیری می شود در راستای ایجاد ناامیدی در توده مردم و برگرداندن آنها از سر صندوق های رای است. انتخاباتی با حضور حداقلی می تواند پایه های نظام اسلامی را در عرصه بین الملل سست کرده و زمینه را برای تهدیدات خارجی فراهم می کند.
 
۳-      تضعیف جایگاه رهبری
القای اینکه دیگر یاران نزدیک رهبری نیز از سیاست های ایشان تبعیت نکرده و با هم اختلافات مبنایی دارندو رویکرد خود را با رهبری تنظیم نمی کنند در واقع خط تخریب جایگاه ولایت فقیه را تقویت می کند. جایگاهی که در ایران علیرغم نظر دشمنان و انتقادات بدخواهان در دل ملت جایی معنوی داشته و حتی به فرض محال که بسیاری از مسؤولان نظام نیز از آن فاصله بگیرند پیوند مردم با ولایت ناگسستنی است. از سویی دیگر حضور گسترده مردم در انتخابات جدای از رای به شخصی خاص رفراندمی عظیم برای نظام اسلامی است که هر ساله برگزار شده و آری مردم به انقلاب در دنیا طنین انداز می شود.
 
۴-      تردید در مقاومت مقابل استکبار
انتقاد از سیاست های تهاجمی جمهوری اسلامی در مقابل غرب که در واقع بر مبنای گفتمان اصیل انقلاب اسلامی صورت می پذیرد از سوی برخی نامزدها در مناظره روز جمعه دشمن را به طمع انداخته تا از این فرصت سوء استفاده کرده و سیاست های کلان نظام را دچار خدشه نماید.
در این سناریو در واقع دشمن به دنبال این است که تمام مشکلات داخلی کشور را به مقاومت در مقابل غرب و انرژی هسته ای پیوند زند و راه حل مشکل نیز در مذاکره با آمریکا خلاصه کند. امری که به لحاظ مبنایی با گفتمان انقلاب اسلامی مغایرت دارد.
تردید در مقاومت خطی است اخیرا رسانه های اپوزیسیون برای عقب نشینی ایران از آرمان های انقلاب دنبال می کند که متاسفانه توسط برخی از نامزدها نیز مطرح و بر ان تاکید می شود.
 
 
نتیجه اینکه تبیین دقیق گفتمان انقلاب اسلامی، تشریح ضرورت انتخاب رییس جمهوری انقلابی و ولایی برای پیشبرد نظام اسلامی در راستای تمدن سازی جهانی، رصد دقیق دشمن و تبیین راهبردهای آن برای صدمه به نظام، معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی برای توده، تشریح این نکته که پیشرفت انقلاب اسلامی در گروی مقاومت است نه سازش راهکاری عملی است که می توان در چند روز مانده به انتخابات بر تکیه بر آنها از انقلاب اسلامی دفاع و کشور را برای عبور سرافزار از انتخابات یاری کرد.
 
           محمدحسین کشکولی