رفتار برخی روزنامه‌ها در شأن نظام اسلامی نیست

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان شب گذشته در مسجد حکیم اصفهان گفت: اگر مواسات در میان ما رواج بیابد دیگر در جامعه شاهد غیبت، تهمت، دروغ و مانند آن نخواهیم بود، متأسفانه بسیار زشت است، بعضی از روزنامه‌های بسیار با ناشایستگی تهمت‌ها، غیبت‌ها و شایعه‌پراکنی‌های بسیاری را رواج می‌دهند. به گزارش خبرنگار […]

mazaheriحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان شب گذشته در مسجد حکیم اصفهان گفت: اگر مواسات در میان ما رواج بیابد دیگر در جامعه شاهد غیبت، تهمت، دروغ و مانند آن نخواهیم بود، متأسفانه بسیار زشت است، بعضی از روزنامه‌های بسیار با ناشایستگی تهمت‌ها، غیبت‌ها و شایعه‌پراکنی‌های بسیاری را رواج می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وی گفت: ما باید برای همه شخصیت قائل باشیم اما زبانمان ول شده است، متأسفانه فضای برخی از سایت‌ها بسیار بد است و اصلا به سایت کفار هم نمی‌خورد چه برسد به سایت جمهوری اسلامی ایران، و باید مواظب بود که غیبت، تهمت، شایعه و توهین در میان ما رواج نیابد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که حرف‌های برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها اتهام است و گناه بزرگی دارد، بیان کرد: نمی‌توان فرد هر چه را که شنید نقل کند، نباید غافل بود، چرا به جای قانون مواسات قانون ظلم و تبعیض و خودگرایی و حزب‌گرایی در میان ما رواج یافته است.

وی با اشاره به این‌که معنای شایعه این است که انسان یک چیزی را نقل کند که نداند واقعیت دارد یا نه، در روزنامه چیزی را بگوید که نداند واقعیت دارد یا نه، متأسفانه امروزه هنگامی که دو مسلمان به هم می‌رسند، شروع به شایعه‌پراکنی و نقل موارد بی‌اساس می‌کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: این گناهان اثر وضعی دارد، آن کسی که بتواند گره‌گشایی کند و نکند در زندگی‌اش اثر می‌گذارد، کسی که می‌تواند از دیگران دفاع کند و نکند، آبروی او حتما می‌رود و دچار گرفتاری می‌شود، زیرا قانون مواسات را به درستی رعایت نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که انسان باید با قانون زندگی کند، افزود: قانون برای همه است و تبعیض در قانون گناه بزرگی دارد، در برابر قانون همه باید رعایت کنند و قانون‌گذار باید بدون تبعیض قانون را اجرا کند، یکی از قانون‌های اسلامی مواسات است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان به بیان معنای مواسات پرداخت و گفت: همه انسان‌ها باید در برابر هم یکسان باشند، همه یک هستند و نباید میان یکدیگر تبعیض باشد، این قانون مواسات را سعدی در شعری سروده و مضمون بسیاری از آیات و روایات است.

وی ادامه داد: انسان اگر مسلمان است باید راجع به همه حتی کافر، چه برسد به مسلمان‌ها در فکر آنان باشد، مگر این‌که کافر، کافر حربی باشد، که آن مسأله‌ای جداگانه دارد، و اگر کافر حربی نباشد باید به فکر او هم بود.

اجرا شدن مواسات زندگی‌های را بهشتی می‌کند

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: ما شیعیان باید به فکر یکدیگر باشیم و اگر خودگرایی و درباره دیگران بی‌تفاوت باشند، از نظر اسلام فرد شایسته نام مسلمان نیست، و این قانون مواسات نتایج بسیاری دارد.

وی با اشاره به این‌که اگر قانون مواسات در میان ما عملی شود، زندگی منهای فقر پیدا می‌کنیم، ادامه داد: در صورت رعایت قانون مواسات فقر از زندگی رخت برمی‌بندد و یک زندگی بدون نفاق و اختلاف پیدا می‌کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در زمان حکومت حضرت حجت(عج) قانون مواسات رعایت می‌شود و یک زندگی بهشتی برای دنیا اجرا می‌شود، دیگر زندگی بدون ظلم، تبعیض و فقر ادامه می‌یابد و همه در رفاه و آسایش هستند.

وی با بیان این‌که ما باید مهیای آمدن امام زمان(عج) باشیم و ایشان منتظر ما هستند و ما باید این انتظار امام زمان(عج) را برآورده کنیم، اظهار کرد: یک انقلاب دفعی و یک انقلاب تدریجی داریم و امام زمان(عج) منتظر هستند که ما برای آمدن ایشان مهیا شویم.

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: اگر زندگی اهل‌بیت(ع) اکنون اجرا شود، یک زندگی بهشتی برای همه به وجود می‌آید، که قانون مواسات یکی از مؤلفه‌های زندگی اهل‌بیت(ع) است، قرآن و روایت بسیار بر قانون مواسات تأکید دارد.

تفاوت خمس و مواسات

وی گفت: قانون مواسات در قسمت اموال، کارگشایی از دیگران،جان تحقق می‌یابد، یعنی این‌که ما همان‌طور که باید به فکر خود باشیم، باید به فکر دیگران به اندازه وسع‌مان باشیم، آیه «و مما رزقناهم ینفقون» ناظر به رعایت قانون مواسات است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که پرودگار عالم برای اهل‌بیت(ع) یک پنجم اموال را قرار داده است، خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید یک پنجم اموال، اختصاص به فرد ندارد، بلکه از آن اهل‌بیت(ع) است، و اگر کسی خمس ندهد، تصرف در اموال جای سؤال دارد.

وی حکم خمس را جدای از قانون مواسات برشمرد و اظهار کرد: در قانون مواسات مالک خود انسان است و انسان از مال خود باید به فکر دیگران هم باشد و همان طور که باید به زن و بچه‌اش رسیدگی کند، به اندازه وسع خود باید به دیگران هم رسیدگی کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه توبه ادامه داد: در سوره مبارکه توبه آمده است کسانی که طلا و نقره را ذخیره می‌کنند و در راه خدا آن‌ها را انفاق نمی‌کنند، دچار عذابی الیم می‌شوند  این آیات درباره کمک نکردن مالی و مواسات نداشتن به دیگران است.

وی خاطرنشان کرد: آیات درباره مواسات و جمع نکردن مال بسیار زیاد است و آیاتی است که به شدت درباره این کار سخن گفته است، در آیه‌ای از سوره  می‌فرماید «و یمنعون الماعون»، که در ابتدای آیات او را از دایره اسلام بیرون دانسته است.

فساد اداری به دلیل نبود مواسات به وجود آمده است

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: اگر می‌توانیم، دختر شوهر دهیم یا پسری را زن دهیم، باید انجام دهیم، باید به فکر تهیه مسکن برای دیگران باشیم، اگر این ‌گونه نیستیم، حد اقل باید به فکر غذای آنان باشیم.

وی با اشاره به این‌که بخش دیگر مواسات کارگشایی از دیگران است که از مواسات در اموال مهم‌تر است، ادامه داد: این بخش نیز در روایات از همیت والایی برخوردار است، اگر این امر مراعات شود، دیگر فساد اداری نداریم.

حضرت آیت‌الله مظاهری، بدکاری، بیکاری، رشوه‌خواری و بی‌اعتنایی را از مصادیق فساد اداری خواند و ادامه داد: اگر مواسات را در بخش کارگشایی از دیگران انجام دهیم، دیگر نباید فساد اداری داشته باشیم و امام علی(ع) در حکومتشان در کوفه یک منصب قضا داشتند و همه گرفتاری‌ها را رفع می‌کردند.

وی اظهار کرد: هر که شیعه علی است باید به هر اندازه که می‌تواند از دیگران رفع گرفتاری کند، همان طور که هر کس به اندازه وسعش باید به فقرا و بیچارگان کمک مالی کند و اصلا ننگ است که در میان مسلمانان فقر باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این‌که قوانین اسلام سهل و آسان است، ابراز کرد: اسلام خود اذعان کرده که من سهل و آسان هستم، اما متأسفانه صفات رذیله اجازه آسان شدن قوانین اسلام را نمی‌دهد، اگر بخل کنار برود، انسان قانون مواسات را به راحتی انجام می‌دهد.

بی‌مسؤولیتی در برابر گرفتاری دیگران از اسلام نیست

وی کمک کردن به یک پیرمرد در رد شدن از خیابان را کمترین نمونه مواسات در کارگشایی دانست و اظهار کرد: نباید پیرمردها با پدرمان و پیرزن‌ها با مادرانمان تفاوتی داشته باشند و این امر رفع گرفتاری سبب باز شدن راه در سیر و سلوک می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: کسانی که به جاهایی می‌رسند و کشف و شهودهایی پیدا می‌کنند و به جایی می‌رسند که سر و کار با عالم ملکوت دارند، به خلق خداوند خدمت می‌کنند، آنان حتی به فکر پرندگان و حیوانات هستند.

وی با خواندن این حدیث که مسلمان نیست کسی که سیر بخوابد و همسایه او گرسنه باشد، ابراز کرد: در روایات دیگر می‌خوانیم اگر فرد یک گرفتار ببیند و بی‌تفاوت باشد، مسلمان نیست، در روایات دیگر می‌خوانیم وقتی فرد گرفتار را می‌بینم باید عرق بر پیشانی‌مان بنشیند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بخش سوم مواسات در دفاع از جان، اموال و ناموس مسلمانان است، باید به هر اندازه می‌توانیم دیگران را از نظر تجارت و کسب همراهی کنیم و با او حرف بزنیم، نه این‌که خود غیبت کنیم، بلکه باید در برابر غیبت دفاع کنیم.

وی با اشاره به این‌که اگر ببینیم ناموس کسی در مخاطره است مانند این‌که ناموس ما در مخاطره است باید اقدام کنیم، ادامه داد: اگر ببینیم آبروی کسی در خطر است، باید برویم و داد بزنیم، انسان آبروی خود را از هر چیزی بیشتر دوست دارد.