سبک زندگی ائمه بهترین الگو برای جامعه و تمدن اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در نخستین همایش ملی حدیث رضوی که امروز در سالن همایش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به این‌که موضوع سبک زندگی اسلامی یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اسلامی است، گفت: بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی، زندگی خاندان […]

reyshahriحجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در نخستین همایش ملی حدیث رضوی که امروز در سالن همایش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به این‌که موضوع سبک زندگی اسلامی یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اسلامی است، گفت: بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی، زندگی خاندان رسالت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: خاندان رسالت بیش و پیش از دیگران سبک اسلامی و دینی را در زندگی خود پیاده کرده‌اند و می‌توان گفت سبک زندگی این عزیزان بهترین الگو برای جامعه اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی است.
رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان این‌که اگر اصول حاکم بر سیره اهل‌بیت(ع) را دنبال کنیم می‌توانیم آنها را بر زندگی خود تطبیق دهیم، افزود: همه برنامه‌های ائمه(ع) در هر زمینه‌ای قابل استفاده در سبک زندگی اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در سخنی در نهج‌البلاغه می‌فرماید «پیش از آنکه چیزی بر زبان بیاورم در زندگی آن را پیاده می‌کنم» البته این مسأله در مورد پیامبر اکرم(ص) و سایر امامان و معصومان(ع) هم وجود دارد، یعنی همه ائمه معصوم هر چیزی را که به زبان جاری می‌کردند قبل از آن در زندگی خود پیاده می‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمیم محمدی ری‌شهری با بیان این‌که سبک زندگی ائمه اطهار(ع) بهترین الگو است و این الگو به چند دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در بخشی از سیره و سبک  امامان معصوم(ع) همچون حسن خلق زمان و مکان تأثیر ندارد.
وی ادامه داد:  ما در این بخش به راحتی می‌توانیم از سبک زندگی ائمه اطهار(ع) الگوبرداری کنیم و در هر زمان‌ و مکانی این موارد را در زندگی خود پیاده کنیم.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با اشاره به بخش دوم زندگی معصومان(ع)، گفت: این بخش از زندگی معصومان(ع) همچون طریقه لباس‌پوشیدن، شامل رفتارهایی می‌شود که زمان و مکان در کیفیت و چگونگی آن نقش دارد و بر اساس وظیفه نبوت و امامت به افراد محول شده است که ما با پیدا کردن اصول حاکم بر رفتار و اعمال آنها می‌توانیم اصول زندگی اجتماعی خود را با آنها تطبیق دهیم.
وی بیان داشت: هماهنگی با عقل و فطرت در هر زمینه‌ای نخستین اصل حاکم بر زندگی خاندان رسالت است و این اصل مبدأ و ریشه بسیاری از اصول‌های دیگر حاکم بر زندگی است و می‌تواند انسان را به سبک زندگی اسلامی نزدیک کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری با بیان این که همه برنامه‌های ائمه(ع) در زمینه‌های فردی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قابل استفاده در سبک زندگی اسلامی است، گفت: از نظر ظاهری شاید برخی موضع‌گیری‌های ائمه اطهار(ع) با یکدیگر تفاوت داشته باشد ولی باید گفت همه رفتارهای این بزرگواران بر اساس مقتضیات زمان و بر اساس عقل و فطرت بنیان گذاشته شده است.
وی ابراز داشت: به اندازه‌ای رفتار اهل بیت(ع) منطبق با موازین عقلی و فطری است که اگر در حرکات و سکنات آنها دقت کنیم، به صدق ادعای آنها پی می‌بریم و به نوعی می‌توان گفت: سبک زندگی فردی و اجتماعی هر امام سند امامت وی است.
رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث احسان و نیکوکاری، را از دیگر اصول حاکم بر زندگی ائمه(ع) برشمرد و افزود: اگر می‌خواهیم کار خوب و نیکویی انجام دهیم باید آن را به بهترین شیوه عملی کنیم تا تأثیر خود را به صورت کامل بگذارد.
وی میانه‌روی و اعتدال، دوری از افراط و تفریط، پرهیز از خشونت و پرخاشگری و تکلف و  دادگری و عدالت‌گستری را از اصول دیگر حاکم بر سیره اهل بیت(ع) عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری در پایان با بیان این‌که حق‌مداری از اصول دیگر حاکم بر سیره اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: این ویژگی در تمام رفتار و گفتار اهل بیت(ع) قابل مشاهده است که ما باید با تأسی به این ویژگی آن را در زندگی خود پیاده کنیم.