صلح امام حسن به دلیل پیمان شکنی یاران بود/ کار اصلی دانشگاه باید دانش افزایی باشد

حضرت آیت‌‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در سلسله برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش می‌شود، با تبریک میلاد خجسته این امام همام به روایتی از ایشان اشاره کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی گفت: نقل شده است امام مجتبی(ع) فرزندان خود و فرزندان […]

sobhani2حضرت آیت‌‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در سلسله برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش می‌شود، با تبریک میلاد خجسته این امام همام به روایتی از ایشان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی گفت: نقل شده است امام مجتبی(ع) فرزندان خود و فرزندان بردارانشان را جمع کرده و می‌فرمایند «شما فرزندان کوچک امروز و شخصیت‌های و رجال آینده مملکت هستید»، امام(ع) با این روایت به ما درس می‌دهند که در هنگام تربیت فرزندان به آن‌ها شخصیت داده و شخصیتشان را نشکنیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی یکی از آثار اعطای شخصیت به فرزند را گوش سپردن او به نصایح والدین دانست و بیان داشت: امام مجتبی(ع) به فرزندان خویش با این روایت اعطای شخصیت می‌کنند، کودک در این حالت احساس عظمت و شخصیت کرده و سخن ناصح و پدر را به خوبی گوش می‌دهد.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) در ادامه روایت فرزندان خود را به علم آموزی تأکید می‌کنند؛ مملکتی که بخواهد آباد شود آبادی آن در سایه علم است،‌ کشوری که بخواهد در میدان مسابقه برنده باشد باید به علم و دانش اهمیت داده و دانشگاه او واقعا دانشگاه باشد، نسبت به مسائل جنبی از دیدگاه جنبی بنگرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که اساس کار دانشگاه‌ها باید بالا بردن علم باشد، بیان داشت: فرد نباید به گونه‌ای باشد که در جلسه امتحان همه چیز در ذهنش بوده ولی وقتی از جلسه بیرون می‌آید تمام مطالب را فراموش کند.

وی تصریح کرد: این علم نیست،‌ علم آن است که خلاصه‌اش در ذهن فرد باقی بماند؛ امام مجتبی(ع) افزون‌بر تأکید نسبت به آموختن علم می‌فرمایند «کسی که نمی‌تواند مطالب را حفظ کند نوشته و در خانه خود نگه دارند».

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به تأکید اسلام نسبت به کسب علم و دانش اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند عظمت اسلام و گرایش آن را به علم بشناسند ببینند که چهارده قرن پیش پیشوای ما فرزندان خود را به علم توصیه می‌کنند.

وی یادآور شد: حالا که ما از نظر علم و دانش عقب ماندیم این عقب ماندگی تقصیر ما بوده و ارتباطی به دینمان ندارد، چرا که دین ما سراسر علم و دانش بوده و حتی کلمه علم در قرآن بیش از ۷۰۰ بار بیان شده است.

این مرجع تقلید در ادامه سخنانش زندگی امام حسن مجتبی(ع) را به چهار بخش تقسیم کرد و گفت: ایشان هفت سال دوران پیامبر(ص) را درک کردند، پس از رسول‌الله(ص) نیز ۲۵ سال دوران خلفا را درک کردند.

وی ادامه داد: بخش سوم زندگی امام مجتبی(ع) مربوط به دوران خلافت ظاهری امیرمؤمنان(ع) به مدت ۵ سال بوده است، پس از امام علی(ع) نیز امام حسن(ع) با انتخاب همه خلافت مسلمانان را برعهده می‌گیرند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که صلح امام حسن(ع) با دشمن به سبب پیمان شکنی یارانش بوده است، بیان داشت: امام(ع) تا جایی که می‌توانستند در برابر دشمن مقابله کردند ولی وقتی با یاران اندک و پیمان شکن روبرو شدند با معاویه پیمان صلح بستند.

وی تأکید کرد: البته امام مجتبی(ع) پس از پیمان صلح ساکت ننشسته و به مدینه رفتند، در آن‌جا نیز دانشگاه پدر را تعقیب کرده و به تربیت و تعلیم افراد، احکام و قرآن پرداختند، به قدری روایت از ایشان بیان شده است که انسان تعجب می‌کند ایشان در دوران خفقان چگونه این همه روایت و تربیت داشتند.

این مرجع تقلید نبی‌اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) را پیشوای امام حسن(ع) بیان کرد و اظهار داشت: پیامبر(ص) نیز گاهی ساکت بوده و گاهی خروش می‌کردند، ایشان در مکه ساکت و در مدینه خروشنده بودند.

وی اضافه کرد: امیرمؤمنان(ع) نیز ۲۵ سال تمام ساکت بوده و پس از آن خروشنده هستند، امام حسن(ع) نیز تا زمانی که یار و یاور داشتند خروشنده بوده ولی زمانی که یار نداشتند سکوت کردند، امام حسین(ع) نیز در دوران برادرشان ساکت بوده ولی پس از آن خروش کرده و کربلا را ایجاد می‌کنند.