فرهنگ در جامعه به شدت غریب است/ در قانون اساسی دین و فرهنگ مقدم بر سیاست است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، با اشاره به اهمیت فرهنگ و ضرورت آن گفت: واقعیت این است که حل مشکلات معیشتی به صورت پایدار، وابسته به تحول و ارتقای فرهنگی است و نمی‏شود بدون اصلاح و ارتقای فرهنگ، مسائل معیشتی مردم را مرتفع کرد.  استاد حوزه دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا افزود: دغدغه فرهنگی […]

slider-panahianحجت الاسلام علیرضا پناهیان، با اشاره به اهمیت فرهنگ و ضرورت آن گفت: واقعیت این است که حل مشکلات معیشتی به صورت پایدار، وابسته به تحول و ارتقای فرهنگی است و نمی‏شود بدون اصلاح و ارتقای فرهنگ، مسائل معیشتی مردم را مرتفع کرد.

 استاد حوزه دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا افزود: دغدغه فرهنگی داشتن ارزشی بالاتر از دغدغه‏های دیگر و رفع سایر مشکلات جامعه دارد، هرچند که به عنوان یک مسأله ضروری باید به مسأله نان و آب مردم پرداخته شود و مردم نباید مشکلات معیشتی اولیه داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: درست است که حل مشکلات معیشتی، بستگی به تدبیر هوشمندانه دارد اما با دارا بودن مدیریت انقلابی و طرح‏ها‏ی اقتصادی، برای اقتصاد مقاومتی، نیاز به زمینه سازی فرهنگی است.

وی در مورد اهمال دولت‏های گذشته اظهار تأسف کرد و گفت: متأسفانه دولت‏های پیشین، هیچ یک، اهمیت لازم به فرهنگ را نداده‏اند، بسیاری از امور فرهنگی جامعه باقی مانده از دوران طاغوت است و در برخی از زمینه‏ها‏ هیچ تحولی صورت نگرفته است.

سبک زندگی

حجت‏الاسلام پناهیان افزود: در این انتخابات باید به فرهنگ، بیش از انتخابات گذشته اهمیت دهیم، این که مقام معظم رهبری بحث سبک زندگی را مطرح می‏کنند و مواردی را تذکر می‏دهند ناشی از این است که نهادهای فرهنگی تاکنون برای بهسازی وضعیت فرهنگی جامعه و بهبود سبک زندگی، تلاش موفقی نداشته‏اند.

وی ادامه داد: دولت‏ها‏ اگر می‏خواهند جامعیت داشته باشند و زیر بنایی کار کنند، لازم است برای اصلاح و ارتقای فرهنگی جامعه طرحی روشن داشته باشند.

آشنایی با مبانی معرفتی

این استاد حوزه و دانشگاه درباره ارتباط نامزدها با حوزه و مراجع گفت: طرحی که باعث تحول فرهنگی جامعه شود باید از آبشخور معارف دینی تغذیه کرده باشد و رییس جمهور باید آشنایی دقیقی با مبانی معرفتی و دینی داشته باشد چون اصلاح فرهنگ اگر بر محور معنویت ناب اسلامی‏ نباشد، آفاتی را به دنبال خواهد داشت .

وی گفت: نامزد‏ها‏ باید وارد چنین مباحثی شوند و دیدگاه‏ها‏ی خودشان را مطرح کنند و ایده‏ها‏یی که برای گسترش فرهنگ اسلامی می‏پندارند به صورت روشن و واضح بیان کنند تا در آینده در صورت انتخاب، بتوان از آن‏ها‏ سؤال کرد.

حجت‏الاسلام پناهیان افزود: حتی اگر به صورت شعاری به این بحث‏ها‏ پرداخته شود، فایده‏اش این است که اولاً چنین گفتمان‏هایی در جامعه تقویت می‏شود و بعد از انتخاب شدن نامزدها می‏توان آن را مورد باز‏خواست قرار داد.

ارتباط با حوزه و مراجع

وی ابراز داشت: نامزدها می‏توانند ارتباط گوناگونی با مراجع داشته باشند، ولی باید به نامزدی رأی دهیم که ارتباط منطقی، عقلانی و اعتقادی با معرفت دینی و حوزه‏ها‏ی علمیه داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی فقط به دنبال ارتباط با بخش‏ها‏ی شاذ و نادر حوزه هستند و بعضی‏ها‏ از اساس، به اسلام انقلابی اعتقاد ندارند و برای این که اغراض خودشان را به کرسی بنشانند سعی می‏کنند از فرصت‏ها‏یی که در فضاهای آزادی که در حوزه است، بتوانند سوء استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: مراجعه به حوزه انواع متفاوتی دارد، و امام(ره) توصیه کردند باید به دنبال عالم زمان شناس و انقلابی رفت که حوزه‏ها‏ی علمیه از چنین عالمانی برخوردار است.

طراحی ساختار نظام

حجت‏الاسلام پناهیان درباره التزام به حوزه گفت: باید به نامزدی که معتقد به چنین حوزه‏ای است و خودش را ملتزم می‏داند که از توان حوزه برای طراحی ساختار‏ها‏ی نظام استفاده کند، رأی دهیم چون بیرون آمده از معرفت دینی حوزه است و تاکنون همه موفقیت‏ها‏یش مبتنی بر معرفت دینی و آموزه‌های عالمان انقلابی حوزه بوده است.

وی اظهار داشت: در آینده هم بیش از گذشته، نیازمند مراجعه به حوزه‏ها‏ی علمیه هستیم؛ چون سؤالات بی شماری وجود دارد، که در اداره کشور با آن‌ها رو به رو هستیم .

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما به نامزدی رأی دهیم که اعتقاد راسخ به حوزه‏ها‏ی علمیه داشته و قدرت شناسایی عالمان انقلابی و عارف به زمان را دارا باشد و با ادب و احترام با حوزه‏ها‏ی علمیه برخورد کند.

مذهبی بودن رییس جمهور

وی در ادامه گفت: در قانون اساسی مذهبی بودن نامزد ریاست جمهوری بر سیاسی بودن او مقدم شده و این تقدم مذهبی بودن بر سیاسی بودن به این دلیل است که تا حدی معارف دینی باید به او آموزش داده شده باشد، چون بدون آموزش دیدن، به سختی می‏شود به پاسداری از دین و مذهب و پشتیبانی انقلاب اقدام کرد.

حجت‏الاسلام پناهیان در پاسخ به این پرسش که باید به گفتمان رأی دهیم یا به شخصیت نامزدها گفت: به نظر من باید هر دو وجه را در نظر گرفت چون اهمیت گفتمان‏، گاهی اوقات از اهمیت اشخاص بیش‏تر است ولی وقتی گفتمان‏ها‏ به هم نزدیک بودند، آن زمان باید به دنبال اشخاص برویم و شخصیت فرد را در نظر بگیریم.

رابطه گفتمان با شخصیت

وی درباره ضرورت گفتمان گفت: وقتی گفتمان فردی را پذیرفتیم باید به شخصیت او هم نگاه کنیم که چقدر صادقانه و عمیق و توأم با اعتقاد، پای این گفتمان آمده و توانایی استقامت این گفتمان و قدرت تدبیر این گفتمان را دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره نقش دولت در ایجاد فرهنگ گفت: نقش دولت در مسائل فرهنگی خیلی مؤثر است و ممکن است گفته شود فرهنگ نباید به صورت تحلیلی و توصیه‏ای گفته شود و باید از دل جامعه بجوشد و رشد طبیعی خودش را داشته باشد، ولی نقش دولت در اصلاح و ارتقای فرهنگ جامعه حتی با رعایت این نکته که فرهنگ نباید توصیه‏ای باشد، نقش اول است.

وی درباره تأثیر گذاری دولت در فرهنگ مردم گفت: تمام ساختارهای اجتماعی، وضعیت آیین نامه‏ها‏ و کلیه مناسبات اجتماعی که توسط مجلس و دولت وضع می‏شود بر فرهنگ مردم تأثیر گذار است و هر اقدام کوچک و بزرگی که در مقام قانون گذاری و آیین نامه نویسی و اجرا، در کشور صورت می‏گیرد، باید از پیوست فرهنگی برخوردار باشد.

نجات فرهنگ غریب

حجت‏الاسلام پناهیان در ادامه افزود: پیوست فرهنگی که نگاه به توسعه و معنویت ناب اسلامی‏ دارد در جامعه وجود ندارد و علت آن دلایل مختلف سیاسی و این که بسیاری از مسؤولان جامعه ما از دانش فرهنگی پایینی برخوردار بوده‏اند، اگر چه انسان‏ها‏ی خوبی بودند ولی توان مدیریت فرهنگی و تدبیر در عرصه فرهنگ را نداشتند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون فرهنگ به شدت در جامعه ما غریب بوده و به عنوان مسأله فرعی به آن نگاه شده است در حالی که رییس دولت هوشمند، اگر برنامه ای برای اصلاح فرهنگی داشته باشد، آن را به عنوان مهم‏ترین عامل در همه بخش‏ها قرار می‏دهد.