کلان نگری مقام معظم رهبری قافله انقلاب را از کوران حوادث نجات داده است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از ویژگی‌های بارز ایشان کلان نگر بودن است و آن چیزی که باعث شده که رهبر معظم انقلاب بعد از امام راحل این قافله انقلاب اسلامی که پیشتاز در حرکت در تمدن نوین اسلامی هستند، را به خوبی […]

kosar-mohammadian1رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از ویژگی‌های بارز ایشان کلان نگر بودن است و آن چیزی که باعث شده که رهبر معظم انقلاب بعد از امام راحل این قافله انقلاب اسلامی که پیشتاز در حرکت در تمدن نوین اسلامی هستند، را به خوبی مدیریت کنند و از این کوران حوادث به سلامت عبور دهند، همین موضوع جامعیت و نگاه کلان ایشان است.

حجت‌الاسلام محمدیان در دوره آموزشی کوثر ولایت که به همت موسسه ولا منتظر برگزار شد گفت: در تمام جوامع برخی از انسان‌ها برجسته می‌شوند، نقش آنها نقش متفاوت می‌شوند و تاثیر گذار برمابقی انسان‌ها می‌شوند که تعداد اینگونه انسان‌ها کم هستند و به عنوان مصلحان بشری و مدیران ارشد در جوامع شناخته می‌شوند.

وی بیان داشت: هر جامعی برای برای خودش اینگونه انسان‌هایی را دارد و در جوامع اسلامی هم همیشه بودند کسانی که می توانستند با توانایی‌هایی که خداوند به آنها داده بود در جهت دهی به افکار و جهت دهی به گرایش‌ها و در هدایت رفتار مردم تاثیرگذار باشند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با مطرح کردن این سئوال که چه فرقی بین انسان‌های راهبر و مابقی است؟ عنوان داشت:اولین عنصری که وجود دارد نگاه جامع و کلان نگری است، بسیاری از انسان‌ها جزئی نگر هستند و حوادث آنها را مشغول کرده و تک تک مسائل را می‌بینند ولی نمی توانند جامع نگر باشند.

حجت‌الاسلام محمدیان بیان داشت: رهبران جامع این دید را دارند و می‌توانند نقشه را دیده و باطن را ببینند و مسائل را سطحی ندیده و عمق‌نگر باشند و از سطحی نگری خارج خواهند شد.

وی ادامه داد: آرمان‌گرایی هم یکی از مسائلی است که در رهبران بزرگ وجود دارد و اهداف متعالی دارند، روز مرگی‌ها آفت است اما انسان‌های بزرگ بی توجه به مسائل روز نیستند اما چشم به قله‌های بلند دارند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان داشت: ویژگی سوم توجه به اصول و وارد نشدن به فروع و جزئیات است و کسانی که برای خودشان اصول ثابت ندارند، هیچ‌گاه نسبت به دیگران توان تاثیرگذاری ندارند.

وی تصریح کرد: انسان‌های بزرگ اصول دارند و این یکی از ویژگی‌های بزرگ آنهاست که حوادث آنها را از اصول دور نکرده و نسبت به اصولی که به آن پایبند هستند، متعصب هستند.

حجت‌الاسلام محمدیان تاکید کرد: انسان باید پایبند به اصول خود باشند و اگر اصلی را قبول کرد باید بر آن پایبندی کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان داشت: انتخاب درست و تشخیص درست مهمترین‌ها از جمله مسائلی است که انسان‌های بزرگ دارند و هر کس نمی‌تواند آن را داشته باشند و رهبران بزرگ خوب تشخیص می‌دهند که اهم و موضوع مهم چیست.

وی عنوان داشت: این تشخیص بر اثر تقوا رخ می‌دهد و موجب می‌شود تا انسان گرفتار مسائل دیگر نشود. همچنین تشخیص بد و بدتر از مسائلی است که توسط خداوند به انسان‌های بزرگ داده می‌شود و یکی از نعمت‌های بزرگ است.

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: یکی دیگر از ویژگی انسان‌های بزرگ دوست شناسی دقیق است به این معنی که خودی‌ها را خوب تشخیص می‌دهند و با خط کشی‌های محدود دیگران را دفع نمی‌کنند و آنها می‌فهمند که چه کسانی خوب هستند و در کنار این شناختن، انسجام ایجاد می‌کنند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در کنار این دوست شناسی، دشمن شناسی است و می‌توانند زیرکی‌های دشمن را کشف کرده و طرح‌های دشمن را معرفی کنند.

وی افزود: دشمن در لباس‌های مختلف ظاهر می‌شوند و مهمترین نقش این است که بتوان دشمن را در هر لباسی شناخت که این امری ضروری است.

حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به موضوع شجاعت گفت:انسان‌های بزرگ از این موضوع سرشار بوده و با قاطعیت بر سر مواضع حرف خود را می‌زنند و آنها و جامعه آنها به نتیجه مطلوب هم می‌رسند.

وی با اشاره به ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از ویژگی‌های بارز ایشان کلان نگر بودن است و آن چیزی که باعث شده که رهبر معظم انقلاب بعد از امام راحل این قافله انقلاب اسلامی که پیشتاز در حرکت در تمدن نوین اسلامی هستند، را به خوبی مدیریت کنند و از این کوران حوادث به سلامت عبور دهند، همین موضوع جامعیت و نگاه کلان ایشان است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: ایشان درک عمیقی از معارف اسلامی دارند و در علم فقه و اصول از جامعیت لازم برخوردار بودند و هم فقه اکبر و هم فقه اصغر را دارند و آن گوهر دین را درک می‌کنند.