محبان واقعی خدا محبت های مزاحم را از دل خود بیرون می کنند

آیت الله مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)قم در بیان آثار محبت الهی، اظهار داشت: باور کردنی نیست کسی که همواره صحبت از غذاهای خوشمزه کند و از این که کدام رستوان غذایش بهتر است یا این که از مدل لباسش، طرز دوختش، مارک و محلی که […]

mesbah-6آیت الله مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)قم در بیان آثار محبت الهی، اظهار داشت: باور کردنی نیست کسی که همواره صحبت از غذاهای خوشمزه کند و از این که کدام رستوان غذایش بهتر است یا این که از مدل لباسش، طرز دوختش، مارک و محلی که خریده سخن می گوید، به خدا محبت داشته باشد او به شکم و لباسش محبت دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر کسی عاشق خدا باشد و شرایط مناسب باشد همواره دوست دارد از خدا سخن بگوید و درباره او تعریف کند؛ آب و نان از دهانش می افتد اما اسم خدا نمی افتد؛ این افراد موقع جان کندن سختی احساس نمی کنند و هیچ ناراحتی ای نخواهند داشت؛ روز قیامت که محشور می شوند، نامه اعمالشان را به دست راستشان می دهند.

وی با تشریح علائمی که محبین واقعی خدا را می توان به وسیله آنها شناخت، گفت: خدا در این حدیث قدسی می فرماید این گونه نیست که هر که بگوید خدا را دوست دارم واقعا مرا دوست داشته باشد؛ مگر این که آثار خاصی که در ادامه می آید از او ظاهر شود.

استاد اخلاق حوزه اصل محبت به خدا را لازمه ایمان دانست و ابراز داشت: اما در اثر ضعف معرفت یا دلبستگی های دیگر محبت ما نسبت به خدا رشد نمی کند و یا مغلوب این محبت ها می شود، مانند این که انسانی که می داند نعمت ها از جانب خداست و شکر هم می کند اما به محض این که سختی و مشکلی پیش آمد کم کم احساسی ضد محبت خدا در دلش جای پیدا می کند و به خدا اعتراض می کند که مگر به جز من زورت به کس دیگری نرسید، این رفتار ناشی از ضعف محبت است.


محبان واقعی خدا محبت های مزاحم را از دل خود بیرون می کنند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: ما در زندگی خود تجربه کرده ایم که وقتی کسی را بسیار دوست داشته باشیم دیگران را فراموش می کنیم و اگر تزاحمی پیش آید حاضر می شویم از محبت های دیگر صرف نظر کنیم.

آیت الله مصباح یزدی تظاهر به محبت خدا از سوی برخی انسان ها را امری طبیعی دانست و گفت: عجیب نیست که اگر در جمعی حرف از ایمان و علم باشد کسی به این دو صفت اظهار کند؛ بنابراین ممکن است کسانی در جایی که سخن از محبت خدا می شود، اظهار کنند که به خدا محبت دارند و اشعار عاشقانه بخوانند.

وی بر اساس حدیث قدسی معراج در بیان آثاری که محبان خدا از خود بروز می دهند، اظهار داشت: در غذا خوردن به اندازه رفع نیاز و ضرورت اکتفا می کنند، لباس بسیار ساده و متوسط می پوشند و دنبال لباس های فاخر نیستند، آنقدر سجده می کنند که بی تاب می شوند و در همان حال به خواب می روند و نمازهای طولانی می خوانند.


محبان خدا از عبادت های طولانی لذت می برند
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در تشریح شیرینی عبادت در نزد محبان خدا، گفت: آیت الله بهجت در مورد شیخ انصاری می کفت روزی در گرمای تابستان نجف ایشان با خسته و تشنه به خانه آمد و طلب آب خنک کرد، قدری طول کشید تا برایش آب بیاورند، این فرصت را غنیمت شمارد و به نماز ایستاد، در نماز حالی پیدا کرد و سوره ای طولانی خواند، وقتی از نمازش تمام شد آب گرم شده بود، دوستان خدا حتی از این فرصت های کوتاه نیز استفاده می کنند؛ اما امثال ما وقتی می خواهیم نماز بخوانیم بلندترین سوره ای که انتخاب می کنیم، قدر است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از ویژگی های محبان خدا را کم صحبتی و اهل سکوت بودن برشمرد و افزود: خدا می فرماید او همیشه توکلش بر من است، گریه زیاد می کند و کمتر می خندد، هرچه دلش می خواهد با او مخالفت می کند، خانه اش مسجد و رفیقش علم است، زهد همنشین او است، دوستانش را از علما انتخاب می کند، و با فقرا رابطه خوبی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: از گنهکاران فرار می کند، اشتغال زیادی به ذکر من دارد، دائما مرا تسبیح می کند، اگر با کسی عهد ببندد صادقانه با او برخورد می کند، دلش پاک است و کینه کسی را به دل راه نمی دهد، سعی می کند نماز و فرائض دیگرش را درست انجام دهد، به وعده ها، ثواب ها و عقاب های من بها می دهد و آنها را جدی می گیرد.

وی در توضیح ارتباط این آثار با محبت خدا، گفت: مطالب ذکر شده سه دسته اند، برخی از آنها چیزهایی است که ارتباطش با محبت خدا بسیار روشن است؛ کسی که خدا را دوست دارد مسلم است که تلاش می کند با او انس بگیرد، عبادت، رکوع و سجود زیادی داشته باشد، اما کسی که چندان محبتی ندارد همین که السلام علیکم نماز را گفت چشمش به این طرف و آن طرف می چرخد تا ببیند اطرافش چه می گذرد.


ارتباط کم خوری و ساده پوشی با محبت خدا چیست؟
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که دو دسته دیگر از این آثار ارتباطشان با محبت خدا روشن نیست، ابراز داشت: این که انسان با انسان های دیگر رفتار صادقانه داشته باشد، به عهد خود وفا کند، به وعده اش عمل کند، کم غذا بخورد، لباس ساده بپوشد، در نگاه اول خیلی معلوم نیست که اینها چه ربطی به محبت خدا دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: البته باید توجه داشته باشیم که اینها آثار کسی که مراحلی را گذرانده و خدا محبت خود را در دلش قرار داده و قلبش همه محبت او را فرا گرفته است، نه مانند کسانی که خدا را برای نعمت هایش دوست دارند.

آیت الله مصباح یزدی توضیح داد: پرداختن به هر چیزی موجب می شود توجه چنین شخصی به خدا کم شود مگر آن که آن چیز ضرورت داشته باشد و یا او دستور دهد، افتخار محب این است که خواسته و امر محبوب را انجام دهد؛ اما کاری را که او امر نکرده و تأثیری در انس با خدا ندارد مانند پوشیدن لباس، هر اندازه به این مسائل توجه کند، توجهش نسبت به محبوب حقیقی کم می شود.


محب خدا از هر چیز دیگری که دلبستگی می آورد فرار می کند
وی با اشاره به این که برخی چیزها موجب غفلت انسان از خدا می شود، گفت: خدا می فرماید اگر کسی دلش برای من است نباید محبت دیگری را در دل داشته باشد بنابراین او از هرچه مغبوض خدا است فرار می کند مانند کسانی که اهل معصیت هستند و از هر چه دلبستگی می آورد فرار می کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که محبان خدا همواره سعی دارند توجه شان نسبت به خدا کم نشود، بیان داشت: کسی که دلش برای خدا است، فقط کاری می کند که خدا خوشش بیاید نه این که مردم خوششان بیاید؛ حتی اگر کسی چیزی را که دلش می خواهد انجام دهد نوعی شرک است و با توحید در محبت نمی سازد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخش دیگری از همین حدیث قدسی، گفت: در اینجا خداوند خطاب به خود پیامبر(ص) می فرماید لباس نرم و زیبا به تن نکن، فکر این نباش که با این چیزها خود را زینت کنی و دنبال خوشمزگی غذا نباش، به این توجه داشته باش که چه چیزی برای بدنت تو مفید است، دنبال آن نباش که بستر نرمی داشته باشی.

آیت الله مصباح یزدی افزود: خداوند در ادامه می فرماید که چرا این سفارش ها را به پیامبر(ص) می کند؛ نفس کوشش می کند تو را به سمت گناه بکشد، نفس جایگاه هر شری است؛ امام خمینی(ره) بارها به مسؤولان و عموم مردم می فرمود اگر تهذیب نفس کنید همه مشکلات حل می شود.


نفس انسان اگر سیر باشد طغیان می کند
وی گفت: نفس کوشش می کند تو را به سمت گناه بکشد، وقتی سیر می شود طغیان می کند و هنگام گرسنگی شکایت می کند، وقتی به چیزی احتیاج داشته باشد اوقاتش تلخ می شود که چرا آن را ندارم، اما زمانی که بی نیاز می شود و حاجتش برآورده می شود تکبر می کند، وقتی پیر می شود رو به نسیان می رود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که نفس در هنگامی که ترسی ندارد و امنیت دارد غفلت می کند، ابراز داشت: انذار پیامبران الهی این است که آدم همیشه احساس امنیت نکند و احساس خطر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این جمله خداوند که نفس همزاد شیطان است، گفت: بعد از این مطلب خداوند نفس را به دو چیز تشبیه می کند، اول می فرماید نفس مانند شتر مرغ است، هنگام خوردن به اندازه شتر می خورد اما وقتی باری به دوشش می گذاری با وجود این که پر دارد، پرواز نمی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تشبیه دیگر خداوند در مورد نفس پرداخت و اظهار کرد: نفس مانند گل زیبا و بسیار خوش رنگ است که مزه ای تلخ دارد؛ بنابراین فریبش را نخور و به اندازه و در حد ضرورت به خواسته هایش عمل کند، بیش از این چموش می شود.