مدیریت جهادی، نقطه مقابل مدیریت فرهنگی اشرافی است

آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی پژوهشگر معارف دینی و اسلامی درباره نامگذاری سال جدید به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» توسط مقام معظم رهبری گفت: موضوعاتی که ایشان فرموده‌اند از ضرورت‌های مهم و لازم در جامعه است که در این زمینه‌ها باید به مرز خودکفایی و شکوفایی برسیم. وی در گفتگو […]

آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی پژوهشگر معارف دینی و اسلامی درباره نامگذاری سال جدید به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» توسط مقام معظم رهبری گفت: موضوعاتی که ایشان فرموده‌اند از ضرورت‌های مهم و لازم در جامعه است که در این زمینه‌ها باید به مرز خودکفایی و شکوفایی برسیم.

وی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه چندین سال است مسیر استقلال و خودکفایی در زمینه اقتصاد را طی می‌کنیم، افزود: به عنوان مثال چند صباحی است مصرف کالاهای ایرانی که برچسب ساخت ایران بر روی آنها خورده است، بیشتر در دسترس افراد قرار می‌گیرد و من دیده‌ام بسیاری از افراد کالاهای ایرانی را انتخاب می‌کنند و این فرهنگ در میان آنان به خوبی جا افتاده است. البته ایرانیان در اساس امرشان، اعمال درست و شایسته را انجام می‌دهند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به عزم ملی و درایت مسئولان گفت: برای اجرا و عملی کردن فرمایشات رهبری، از یک سو مسئولان و مدیران و از سوی دیگر مردم همت و تلاش مضاعف خود را بر این موضوعات بگذارند. مردم عزم خود را جزم کنند و یکپارچه به سوی هدف مشخص گام بردارند که یک موضوع آن گرفتن یارانه‌ها است. اگر کسی احتیاج به یارانه ندارد برای گرفتن آن تلاشی انجام ندهد و این عزم ملی می‌خواهد.

به گفته آیت‌الله قائم مقامی مدیریت جهادی باید به گونه‌ای باشد که در مقابل مدیریت اشرافی قرار گیرد و آن را کنار بزند. در مدیریت جهادی باید انگیزه‌های الهی وجود داشته باشد که نمونه‌های آن هم در کشور ما کم نیستند.

وی با تاکید بر فرهنگ غنیِ آمیخته به باورها، اعتقادات، اندیشه‌ها و احساسات اظهار کرد: مسلما حضور و وجود فرهنگ در میان مردم و گسترش آن در جامعه مهم و ضروری است، می‌توان گفت فرهنگ نسبت به اقتصاد مهم‌تر است، البته مراد ما از فرهنگ تنها حوزه‌هایی نیست که اصطلاحا به آن فرهنگ می‌گویند و شامل وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات است. این‌ها بخشی از فرهنگ محسوب می‌شوند که به نوعی در هنر متجلی می‌شوند.

این کارشناس معارف اسلامی، ادامه داد: فرهنگ به معنای آن بینشی است که شامل عقاید، ایمان‌ها، باورها، اخلاقیات، آداب و احساسات که در میان مردم وجود دارد. تمام این موضوعات شامل فرهنگ می‌شود که هجمه اصلی کفار هم سست کردن پایه‌های فرهنگی کشورمان است تا این فرهنگ و بینش الهی و ولایی را تغییر دهند. در نتیجه به فرهنگ باید توجه فراوان داشت و در راستای بهتر شدن آن کوشید.

به گفته وی، سازمان‌ها و نهادهایی که متولی فرهنگ هستند، مانند وزارت ارشاد، صدا و سیما و سازمان تبلیغات باید در پیشبرد فرهنگ تلاش و همت مضاعفی داشته باشند.

قائم مقامی با اشاره به وزارت فرهنگ و ارشاد که می‌تواند پایگاه پایداری در زمینه فرهنگ باشد، گفت: با توجه به اینکه این وزارت با روزنامه‌ها و کتاب‌ها و هنرهای گوناگون سر و کار دارد مسئولیت خطیری بر عهده آنان قرار می‌گیرد، که با پایدار بودن بر فرهنگ الهی، شیعی و ولایی باید کار خود را طبق اصول و اساس درست و صحیح انجام دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ایدئولوژی الهی و شیعی می‌تواند راه حل جدیدی برای حل مشکلات جهانی باشد و اگر این موضوع در بین تمام افراد درک شود و به باور آن برسیم مسلما راه و روش جدیدی را در جهان مطرح خواهیم کرد. وقتی موضوعاتی را که در تفکر تشیع و ولایت داریم، سرلوحه کار خود قرار دهیم و همچنین مبانی اعتدالی که در تشیع است را پیش بکشیم و به مرحله اجرا و عمل برسانیم، بسیار مفید است.

آیت‌الله قائم مقامی درباره ارتباط اقتصاد و فرهنگ تصریح کرد: این موضوعات ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، مضاف بر آنکه هم فرهنگ در اقتصاد موثر است و هم اقتصاد بر فرهنگ تاثیر می‌گذارد. اگر اقتصاد کامل، جامع و الهی نباشد بر فرهنگ و بینش ما تاثیر منفی می‌گذارد، بر فرض مثال کسی که زندگی اشرافی و وارداتی دارد حتما این امر بر بینش و فرهنگ آن تاثیرات منفی دارد.

وی افزود: فرهنگ و اقتصاد ارتباط کاملی با هم دارند اما اولویت با فرهنگ است، زیرا فرهنگ اصل است، و عمق لایه فرهنگ را الهیات تشکیل می‌دهد، باید متوجه شد که انسان الهی چگونه رفتار می‌کند؟ چگونه خدا، جهان و آخرت را تبیین می‌کند؟ باور درستی به جهان دیگر دارد یا در وجود آن تردید دارد؟ تمام این موضوعات و مسائل لایه‌های اصلی و اولیه فرهنگ است که باید در میان مردم تقویت شود. البته جامعه و مردم هم در درک آن باید عزم خود را جزم کنند. خوشبختانه کشور ما در این زمینه قوی عمل کرده است و از این لحاظ از فرهنگ درخشانی برخوردار هستیم اما هنوز تا قله کمال فاصله داریم.

آیت‌الله قائم مقامی با توجه به فرمایشات رهبری درباره سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تایید کرد: باید به فرموده‌های رهبری توجه کنیم، زیرا مدنظر ایشان در این موارد تنها توجه به کلیات نیست، بلکه پرداختن به جزییات و ریز شدن در موارد است که تمام سازمان‌ها و نهادها باید در زمینه اقتصاد و فرهنگ اسلامی تحقیقات و مطالعات فراوان داشته باشند.