مسئله ولایت فقیه، مسئله ای خدایی است

مسأله ولایت فقیه، مسأله ای خدایی است و قانون اساسی فقط شرایطی را که ولی فقیه از جانب خداوند متعال باید داشته باشد ذکر می کند. آیت الله محمد مومن در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با تاکید بر این […]

kosar-moemen3مسأله ولایت فقیه، مسأله ای خدایی است و قانون اساسی فقط شرایطی را که ولی فقیه از جانب خداوند متعال باید داشته باشد ذکر می کند.

آیت الله محمد مومن در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با تاکید بر این که قانون اساسی فقط شرایط ولی فقیه را ذکر می کند، اظهار داشت: مسئله ولایت فقیه، مسئله ای خدایی است و در قانون اساسی به این مسئله توجه شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان در این همایش که به همت مؤسسه ولاء منتظر برگزار شد اذعان داشت: امام خمینی(ره) که ولایت امر را عهده دار بودند دستور دادند که قانون اساسی نوشته شده و در آن اساس ولایت امر بر مردم تبیین گردد.

وی با اشاره به اصل پنجم قانون اساسی تصریح کرد: مسئله ولایت فقیه صرفا مسئله ای نسیت که عده ای آن را در قانون اساسی تنظیم کرده باشند، ارزش مسئله ولایت فقیه به خاطر تنظیم عده ای در قانون اساسی نیست؛ این مسئله ای به حق و حکم الهی است.

عضو خبرگان رهبری افزود: ولی فقیه باید فقیه عادل، با تقوا و مدیر باشد؛ هدف صرف مسأله دانستن نیست؛ بلکه باید شجاع و آگاه به زمان بوده و بتواند به خوبی کشور را اداره کند. چنین شخصی وظیفه ولایت امر را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: اصل پنجم قانون اساسی، از ادله شرعیه و به حکم فقه و اسلام استخراج شده است.

آیت الله مومن در ادامه با اشاره به اصل صدو هفتم قانون اساسی خاطرنشان کرد: در این اصل نیز بر مسأله ولایت امر تاکید شده است، این اصل در ابتدا بر ولایت امر حضرت امام(ره) متعرض شده و بعد از ایشان نیز به تشخیص خبرگان رهبری  کسی را که شرایط رهبری را دارد معرفی می کنند.

وی ادامه داد: به خصوص در اصل صدونهم قانون اساسی به شرایط رهبر متعرض شده است. این اصل از اصولی است که در بازنگری قانون اساسی مورد توجه جمعی که حضرت امام (ره) را انتخاب کرده بودند قرار  گرفت.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: یکی از مسائلی که حضرت امام(ره) تاکید داشتند در بازنگری قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد مسائل مربوطه به ولایت امر بود؛ لذا در متن اصل صدو هفتم و یک صدو نهم قانون اساسی مختصر تغیراتی را که لازم بود انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به لطف حضرت امام (ره) من نیز جزو اشخاصی که در بازنگری قانون اساسی بودند حضور داشتم؛ اتفاقا کمیته هایی برای اصول مختلف تشکیل شد، یکی از این موارد مربوط به مسئله ولایت امر و اصل صدوهفتم و صدو نهم  بود. من نیز عضو این کمیسیون بودم.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: من نیز در این کمیسیون بر جمله پایانی اصل یکصدو نهم اصرار داشتم و آقایون رای دادند؛ البته آقایون از بزرگان بوده و من طلبه ای ساده بودم که مورد عنایت امام (ره) بودم.

وی در ادامه با اشاره به این که مرحوم آیت الله مشکینی به عنوان رئیس گروه بازنگری قانون اساسی بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز نائب رئیس بودند و بزرگوارانی از علمای درگذشته ما مثل مرحوم آیت الله آذری قمی و به خصوص همه فقهای شورای نگهبان که امام(ره) در نامه شان از آنها اسم برده بودند، حضور داشتند.

آیت الله مومن با بیان این که در این جمع مجتهدین متعددی حضور داشتند، تصریح کرد: همه این اشخاص  از عقل، درک و فهم بالایی برخوردار بودند و نیز فقهای متعددی در آنجا حضور داشتند و در همه مواردی که می خواستند تغییری در قانون اساسی دهند به مسائل شرعی توجه داشتند.

وی در ادامه ضمن قرائت اصل صدو نهم قانون اساسی، اذعان داشت: کسی که می‌خواهد رهبر باشد باید در اسلام صلاحیت علمی داشته و در تمام مسائل گوناگون فقهی که اسلام نظر داده است بتواند از ادله شرعیه به دست بیاورد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به این که رهبر جامعه اسلامی باید صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه را داشته باشد، یادآور شد: زمانی که مقام معظم رهبری را به عنوان رهبری انتخاب کردند، ایشان صلاحیت علمی لازم برای فتوا دادن در همه ابواب مختلف فقه را داشتند.

وی با تبیین شرط دوم افزود: رهبر جامعه اسلامی ضمن مسأله دانی و توانایی علمی باید فارغ از تعلقات و وابستگی های حزبی و جناحی باشد، باید طبق آنچه خداوند متعال می‌خواهد عمل نماید و امر خداوند را بر میل و خواسته خود ترجیح دهد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به شرط عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلامی تصریح کرد: شرط است که رهبر جامعه اسلامی عدالت داشته و سر سوزنی تخلف نداشته باشد. هرچه خدوند امر کرده است، اطاعت نماید؛ اگر اینگونه نباشد به آن اعتمادی نیست.

وی یادآور شد: این معنایی که خبرگان رهبری، مقام معظم رهبری را برای این سمت انتخاب کردند، این است که ایشان شخصی است که صلاحیت علمی لازم برای افتا را دارد و به همه مسائل فقهی را تسلط داشته و عدالت و تقوای لازم را برای رهبری امت اسلامی دارا می باشند و شکی در این جهت نیست.

آیت الله مومن با مد نظر قرار دادن شرط بینش صحیح سیاسی و اجتماعی برای رهبر جامعه افزود: رهبر جامعه اسلامی ضمن متقی بودن باید توانایی اداره جامعه را داشته باشد.