مقاومت نزدیک‌ترین مفهوم به حقیقت صبر است

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه  پنج‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در حسینیه خضرت امام خمینی (ره) قم برگزار شد صبر را یکی از ویژگی‌های برتر انسانی دانست و گفت: صابران در شدیدترین مصائب هم صبر و تحمل را از دست نمی‌دهند؛ نمونه بارز این افراد مادران شهدا هستند. به گزارش […]

mesbah-5آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه  پنج‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در حسینیه خضرت امام خمینی (ره) قم برگزار شد صبر را یکی از ویژگی‌های برتر انسانی دانست و گفت: صابران در شدیدترین مصائب هم صبر و تحمل را از دست نمی‌دهند؛ نمونه بارز این افراد مادران شهدا هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به توصیه پیامبر اسلام(ص) به ابوذر افزود: ایشان می‌فرمایند «چنانچه بتوانی کارهایت را تماما برای رضای خداوند و با یقین کامل انجام دهی همچنان در این شیوه باش و استقامت کن» و این در واقع بدان معناست که خوشا به حال کسانی که این چنین باشند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: پس از مقام صبر که برخی انسان‌ها به آن دست می‌یابند مقام توکل و رضاست.
صبر مقوله‌ای است که شامل همه ارزش‌های اخلاقی می‌شود
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بشر از معنای صبر در ظاهر فقط صبر در مقابل مصیبت‌های مادی و دنیایی را درک می‌کند گفت: با این حال معنا و کاربردی که قرآن و روایات برای صبر قائل شده‌اند بسیار فراتر از این موضوعات است.
وی ادامه داد: صبر مقوله‌ای است که شامل همه ارزش‌های اخلاقی می‌شود و در قرآن کریم در ۱۰۰ مورد واژه صبر و مشتقات آن آمده که این امر نشان‌دهنده اهمیت صبر و مقاومت است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مرتبه بلند و رفیع صبر در قرآن و احادیث بیان داشت: در چند آیه از قرآن کریم خداوند، حضرت محمد(ص) را نیز امر به صبر در مقابل حوادث و پیشامدها می‌کند.
صبر بسیار فراتر از مقابله با مصائب است
وی کاربردهای صبر و موارد ویژه آن در قرآن را مورد توجه قرار داد و افزود: انسان‌ها از صبر تنها در مقابل مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها استفاده می‌کنند و همین مفهوم را در نظر می‌گیرند در حالی‌که خداوند مقام صبر را در موارد دیگری هم قرار داده است.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که انسان در مقابل انجام گناهان انگیزه‌های فراوانی دارد و میل او به سمت نافرمانی است گفت: با این حال صبر در مقابل این انگیزه‌ها هم می‌تواند انسان را از محرمات باز دارد.
وی ادامه داد: نمونه دیگر از کاربرد صبر این است که آدمی برای انجام تکالیف سنگینی همچون جهاد نیز با مشکل مواجه می‌شود که در اینجا هم صبر به فریاد او می‌رسد و انسان نفس خویش را زیر پا می‌گذارد زیرا بازی با جان و احتمال مرگ در این مورد چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت.
مبدأ تحول بسیاری از علما صبر ایشان بوده است
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: بزرگان و اولیای ما نیز با تمسک به صبر علاوه بر اینکه به درجات بالایی دست یافتند نتیجه کارشان را در همین دنیا مشاهده کردند و می‌توان مبدأ تحول بسیاری از آنها را همین صبرشان دانست.
وی تقوا و صبر را از جمله مفاهیم عمیق اسلامی و دینی دانست و خاطرنشان کرد: تقوا نیز همچون صبر آن چیزی نیست که به راحتی بتوان بدان رسید، برخی گمان می‌کنند می‌توان با انجام عبادات باتقوا شد در حالی‌که تقوای کامل شرایط دیگری از جمله ترک گناهان را هم نیاز دارد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که صبر در مقابل انگیزه‌های ارتکاب گناه می‌تواند آدمی را به تقوا و نورانیت برساند گفت: یکی از عوامل انجام تکالیف الهی در همه موارد چه آنها که راحت و چه آنها که سخت و دشوار هستند همین صبر است.
مقاومت و خویشتن‌داری نزدیک‌ترین مفهوم به حقیقت صبر است
وی مقاومت را نزدیک‌ترین مفهوم به حقیقت صبر دانست و بیان داشت: انسانی که در مقابل انگیزه‌های گناه که گاهی عوامل درونی و گاهی بیرونی هستند مقاومت می‌کند در واقع صبر پیشه ساخته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: در قرآن کریم یکی از واژه‌هایی که با صبر همخوانی دارد کلمه استقامت است که در فارسی از آن به خویشتن‌داری هم یاد شده و می‌توان گفت در زبان ما نزدیک‌ترین واژه به کلمه صبر همین خویشتنداری است.