هفتمین نشست سالیانه مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر برگزار شد

هفتمین نشست سالیانه مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج) در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) قم برگزار شد. حجت الاسلام عباس محسنی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر در هفتمین نشست سالیانه این مؤسسه که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) قم برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی پژوهشی مؤسسه ولاء […]

neshast-s7-5هفتمین نشست سالیانه مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج) در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) قم برگزار شد.

حجت الاسلام عباس محسنی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر در هفتمین نشست سالیانه این مؤسسه که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) قم برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی پژوهشی مؤسسه ولاء منتظر‌‌(عج) گفت: برگزاری نشست های سالیانه فرصتی است تا کسانی که با بخشی از فعالیت های موسسه مرتبط هستند از بخش های دیگر آن که در حال انجام است اطلاعاتی پیدا کنند و مؤسسه را با فعالیت های آموزشی و پژوهشی که انجام می دهد بشناسند.
وی در ادامه افزود: سومین دوره تخصصی تربیت مبلغ با گرایش عصر امام خمینی‌‌(ره) در معاونت آموزش با شرکت پانزده نفر از طلاب علوم دینی با استفاده از اساتیدی همچون حجت الاسلام حاجبی، عظیمی، میرعلی، سلمانیان با موفقیت برگزار شد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج) یادآور شد: دوره آموزشی تربیت محقق عصر امام خمینی‌‌(ره) نیز به پایان رسید و در حال حاضر کسانی که در این دوره شرکت کرده‌اند برای تهیه مقاله و تعیین موضوع جلساتی را برگزار می کنند تا فعالیت هایشان پس از ارائه مقاله وارد فاز عملیاتی و تدوین موضوعات مرتبط با عصر امام خمینی‌‌(ره) شود.
حجت الاسلام محسنی با بیان این‌که سال گذشته دوره تربیت مدرس با گرایش پاسخ به شبهات دینی را برای هشتاد نفر از طلاب علوم دینی برگزار کردیم، گفت: این افراد از بین یکصد و شصت نفر انتخاب شدند که پس از گذراندن این دوره می توانند در چهار استان خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان از بین جوانان، فرهنگیان و طلاب همان منطقه مربیان پاسخ به شبهات دینی تربیت کنند.
وی همچنین از برگزاری شش همایش جریان شناسی تاریخ معاصر به صورت یک دوره پودمانی خبر داد و با بیان این‌که یکصد و بیست نفر در این دوره شرکت کردند، خاطرنشان کرد: حجت الاسلام مهدی ابوطالبی مشاور این طرح بود اساتید حجج اسلام پارسانیا، موسی نجفی، عبدالله شهبازی و ابوالحسنی منذر در فن تاریخ و جریان شناسی تاریخ معاصر به ارائه بحث پرداختند.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج) ادامه داد: دی ماه سال گذشته موفق شدیم یک دوره تربیت مربی ویژه مربیان و فرماندهان پایگاه بسیج برای سپاه پاسداران استان خراسان جنوبی در قم برگزار کنیم و امسال هم سومین دوره طرح جامع ولایت برگزار شد که طی آن شصت نفر از طلاب ممتاز حوزه علمیه بین پایه های یک تا پنج در این دوره شرکت کردند.
حجت الاسلام محسنی با اشاره به فعالیت های معاونت پژوهش مؤسسه ولاء منتظر‌‌(عج)، اظهار داشت: تحقیق و پژوهش در بحث فرایند تحقق اهداف نهضت اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری با موضوعات انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و دنیای اسلام از بین کلام حضرت امام و رهبری در حال انجام است.
وی در خصوص تشکیل گروه های مطالعاتی و پژوهشی برای طلاب در مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج) نیز چنین گفت: کسانی که در برنامه های پژوهشی و فرهنگی مؤسسه شرکت کنند در صورتی که بخواهند در فاصله هفت سال همراه مؤسسه باشند و یک سیر آموزشی، تمرین پژوهش و مدیریت فرهنگی را طی کنند، در مرحله دوم پس از اردوی ولایت می توانند در گروه های مطالعاتی پژوهشی شرکت کنند که اکنون سی نفر از طلاب پایه هفتم به بالا هم‌اکنون در حال مطالعه و گذراندن دوره خود هستند.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج) انجام طرح پژوهشی وظایف متقابل حوزه و نظام، طرح گفتار پژوهشی اسلامی شدن دانشگاه‌ها و طرح گفتار پژوهی پیرامون موضوع مهندسی فرهنگی و مهندسی فرهنگ را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش مؤسسه برشمرد.
حجت الاسلام محسنی خاطرنشان کرد: بررسی کیفیت معیشت در حوزه علمیه و تأثیر این کیفیت در پیشرفت علمی و عملی طلاب حوزه علمیه به صورت جمع آوری آمار میدانی از پایه های ورودی حوزه و افرادی که چندین سال در درس خارج شرکت کردند به صورت سؤالاتی در قالب پرسشنامه در حال انجام است که نتایج آن پس از فراوری اطلاعات در اختیار شورای عالی حوزه و بیوت مراجع تقلید قرار داده می شود تا گامی برای برطرف کردن آسیب هایی که از این راه به نظام حوزه وارد است، برداشته شود.
وی اظهار داشت: تحقیق و تألیف در موضوعاتی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب بوده است از جمله عبرت های عاشورا و ارتجاع روشنفکری پس از انقلاب اسلامی را انجام داده ایم و کتاب های آن هم منتشر شده است و بحث دشمن شناسی، نهضت عدالت طلبی و عوام و خواص سه موضوعی است که تحت نظارت ناظر علمی و محققانی که انتخاب شده اند در حال انجام است.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر‌‌(عج)، بررسی طرح ارزیابی اجمالی آثار علوم قرآنی و تهیه گزارش توصیفی تحلیلی از وضعیت آثار علوم قرآنی بین سال های ۸۱ تا ۸۶، ترجمه خلاصه ای از کتاب عصر امام خمینی‌‌(ره) نوشته حجت الاسلام حاجتی به زبان عربی و طرح تهیه نقشه مفهومی از فرمایشات و بیانات رهبر معظم انقلاب را از جمله طرح هایی معرفی کرد که در مؤسسه ولاء منتظر در حال بررسی است.
حجت الاسلام محسنی در بخش دیگری از سخنان خود به پایگاه اینترنتی مؤسسه ولاء منتظر‌‌(عج) اشاره کرد و گفت: پایگاه اینترنتی ولاء منتظر‌‌(عج)به عنوان بروشور آن لاین مؤسسه از سوی معاونت فرهنگی اداره می شود که ششصد نفر به طور متوسط در روز از آن بازدید می کنند.