همراهی با اهل بیت با گرایش قلبی و رفتاری

حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در سیزدهمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش می شود، با بیان آیه ۱۱۹ سوره توبه اظهار داشت: خداوند می­فرماید: «یا ایها الذین امنو اتقوالله و کونوا مع الصادقین» ای اهل ایمان تقوا پیشه کنید و در زندگی با راستگویان همراه […]

hamedani12حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در سیزدهمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش می شود، با بیان آیه ۱۱۹ سوره توبه اظهار داشت: خداوند می­فرماید: «یا ایها الذین امنو اتقوالله و کونوا مع الصادقین» ای اهل ایمان تقوا پیشه کنید و در زندگی با راستگویان همراه باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به سؤال سلمان فارسی از پیامبراکرم(ص) درباره راستگویان گفت: حضرت در جواب سلمان فرمودند: راستگویان علی(ع) و جانشینان بعد از او یعنی ائمه اطهار(ع) هستند، مردم باید با ایشان همراهی کنند و در تفسیر آیه فوق امام باقر(ع) و امام رضا(ع) هم از راستگویان تفسیر به اهل بیت(ع) کرده­اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که شناخت و همراهی با اهل بیت(ع) دارای مراحلی است افزود: برای همراهی و همرنگی با اهل بیت(ع) نخست باید با تاریخ و زندگی ایشان آشنا شد به طور مثال باید بدانیم امام سجاد(ع) کیسه­های نان و خرما را بر دوش می­کشید و شبانه به صورت ناشناس به فقرا کمک می کرد که بعد از شهادت ایشان آثارش در شانه حضرت نمایان بود.

این مرجع تقلید وقف اموال را سیره اهل بیت(ع) خواند و ابراز داشت: ایشان اموال و سرمایه­های مادی را وقف می­کردند و به عنوان باقیات و صالحات در اختیار عموم به ویژه مستمندان قرار می دادند، بذل و بخشش به فقیران و صدقه در شب را مایه آسان شدن حساب روز قیامت می­دانستند.

وی یادگیری و عمل به احادیث را مرحله دوم از همراهی با اهل بیت(ع) دانست و تأکید کرد: همراهی با ایشان در عقیده و عمل با یادگیری و بکاربستن احادیث ممکن است و با نصب این سخنان ارزشمند در خانه، بازار و اداره متذکر شویم و دیگران را هم متوجه کنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی به عنوان نمونه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان­کرد: درباره حد ومرز اخلاق از حضرت سؤال شد و ایشان در جواب فرمودند: از اخلاق است که با چهره گشاده و لبخند با مردم برخورد کنید در گفتارتان ادب را رعایت کنید و در رفتار با مردم ملایم و مهربان باشید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه همراهی با اهل بیت(ع) را در گرایش قلبی، اخلاق و کردار عنوان و اضافه کرد: از کتاب ارزشمند نهج­البلاغه غفلت نکنیم و با مطالب عمیق اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی آن آشنا شویم که تعلیم و تربیت در آثار اهل بیت(ع) است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان آشنایی با صحیفه سجادیه را یادآور شد و گفت: در طول زندگی با این آثار نورانی مأنوس باشیم و طبق دستور خداوند متعال در همه ابعاد زندگی با راستگویان همراهی داشته باشیم.