پناهیان: مادران تنها قشری هستند که می‌توانند مخلصانه زندگی کنند

مراسم سومین روز درگذشت والده فرج‌الله سلحشور عصر امروز از ساعت ۱۴ در مسجد بلال سازمان صدا و سیما با حضور مقامات لشگری و کشوری برگزار شد. به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: مهم‌ترین نقش در میان زن‌ها نقش […]

panahiannمراسم سومین روز درگذشت والده فرج‌الله سلحشور عصر امروز از ساعت ۱۴ در مسجد بلال سازمان صدا و سیما با حضور مقامات لشگری و کشوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: مهم‌ترین نقش در میان زن‌ها نقش مادر است متاسفانه به مرور زمان کمرنگ می‌شود. اهمیت این نقش را در منظومه مفاهیم دینی می‌توان دید، نقش مادری برای زن پرافتخارترین نقش است به حدی که می‌توان گفت نقش یک زن در مقام همسر کوتاه‌مدت بهتر از نقش زن به عنوان مادر است چون زنان در نقش مادر نقششان به سنی خاص محدود نمی‌شود. نقش مادری یکی از نقش‌های مخلصانه‌ای است که آدمی می‌تواند در این دنیا ایفا کند.

* مادران تنها قشری هستند که می‌توانند مخلصانه زندگی کنند

وی با اشاره به آیات قرآن عنوان کرد: شاید کمتر کسی پیدا می‌شود که به خاطر خدا زندگی کند چون آدمی به شدت به زندگی علاقمند است. منی که بخاطر نیاز بدنم مجبورم غذا بخورم چطور می‌توانم برای خدا نیت کنم اما قرآن صریحا می‌فرماید که بگویید زندگی من برای خداست. اخلاص در زندگی خیلی سخت است ولی مادرها تنها قشری هستند که می‌توانند مخلصانه زندگی کنند. یک مادر می‌تواند برای خدا غذا درست کند برخی از احکام حقوقی واقعا شوم هستند و برای اسلامی تباهی به بار آمده‌اند در مسئله مادر این احکام دخالت نداشته و زن می‌تواند نقش مادری را ایفا کند. وقتی اخلاص برای یک زن آسان شد اینجاست که می‌تواند به جامعه سرازیر شود.

پناهیان عنوان کرد: اگر اخلاص غایت دین است طبیعتا دسترسی به آن نباید آسان باشد هیچ عبادتی بدون جهاد و اخلاص پذیرفته نمی‌شود اگر کسی خواست این کلمه را در جامعه مجذور کند باید به سراغ مادران برود.

* مادران نشان دهنده ایثار در خانه هستند 

پناهیان ادامه داد: دومین نکته درخصوص مادران ایثار است، خانواده‌ای که با یکدیگر ایثارگرانه زندگی نکنند بیچاره است ایثار را مادران در خانه نشان می‌دهند و مرگ بر آنهایی که زنان ما را به جای ایثار به احقاق حقوق و این چیزها دعوت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در نهایت نبرد سهمگینی بین ایثارگران و حقوقدان‌ها صورت خواهد گرفت که به گفته خداوند ایثارگران پیروز میدان هستند. مادری جان مادر را می‌گیرد هر بار که مادر فرزنددار شده است گویی جان داده و دوباره به دنیا بازگشته است این یعنی ایثار که بخاطر فرزند خود ایثار کند.

پناهیان در ادامه اظهار داشت: فرزندان ما اگر همه دین را هم یاد بگیرند و اجرا کنند ولی اخلاص را یاد نگیرند همه به سمت فنا خواهد رفت. دومین مفهوم واقعی این مبحث ایثار است که انشاءالله به مدد آموزش و پرورش ایثار و اخلاص به مادران آینده آموزش داده می‌شود.

وی افزود: مسلما اگر کسی به جایی رسیده بیشتر از پدرش مدیون مادرش است و در اینکه مادر در تربیت فرزند موثرتر است در سیره امیرالمومنین به زیبایی دیده می‌شود.

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم، مرتضی طاهری، محمدرضا طاهری و دیگر ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ذکر مصائب آل الله (ع) پرداختند.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون: سردار حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر حیدری جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار احمدرضا رادان جانشین فرماندهی ناجا، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار مصطفی آجرلو، سردار ابراهیم جباری، آیت‌الله روح الله قرهی، حجت‌الاسلام مهدی طائب، حجت الاسلام روح الله حسینیان، حجت الاسلام حمید رسایی، حجت الاسلام ناصر نقویان، حجت الاسلام سیدحمید میرباقری، حسین طلا، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، حسین شریعتمداری، مهرداد بذرپاش، سوفی معاون صدا، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا ورزی، محمدحسین صفار هرندی، ابوالقاسم طالبی، میثم مطیعی، رحیم نوروزی، جعفر دهقان، فرزاد جمشیدی، محسن علی‌اکبری مصطفی زمانی، جمال شورجه، محسن مومنی‌شریف، نریمان پناهی و… حضور داشتند.