پناهیان: وضعیت فرهنگی کشور مثل سیاه‌چاله‌هایی شده که نور را می‌بلعند

 دومین گردهمایی هنرجویان و سینماگران در آستانه برگزاری دوره تخصصی آموزش فیلمسازی عصر امروز در مرکز فرهنگی سیدالشهدا با حضور علیرضا پناهیان، حمید بهمنی و علیرضا مقدم‌فر برگزار شد. به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، حمید بهمنی مدیر عامل موسسه شهید آوینی در ابتدای این مراسم گفت: مؤسسه شهید آوینی تمام تلاشش این است تا نیروهای متعهد فرهنگی […]

panahian-2 دومین گردهمایی هنرجویان و سینماگران در آستانه برگزاری دوره تخصصی آموزش فیلمسازی عصر امروز در مرکز فرهنگی سیدالشهدا با حضور علیرضا پناهیان، حمید بهمنی و علیرضا مقدم‌فر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، حمید بهمنی مدیر عامل موسسه شهید آوینی در ابتدای این مراسم گفت: مؤسسه شهید آوینی تمام تلاشش این است تا نیروهای متعهد فرهنگی را سازماندهی کند تا مورد توجه مدیران فرهنگی قرار بگیرند.

همچنین در ادامه مراسم، ناصر قره‌باغی عضو هیئت مدیره مؤسسه شهید آوینی طی سخنانی عنوان کرد: وقتی که تعهد انقلاب و رهبری امام خمینی(ره) بر کشور ما وزید و نفحه حیات طیبه بر کالبد بی‌جان ما دمید یا زمانی که شیپور جنگ به صدا درآمد یاور تمام مقاطعی که بر این انقلاب گذشته از جنگ فارغ نبوده و امروز در جنگ نرم مردم با چند دسته بودند. یک دسته ضد انقلاب که زمانی تلاش کردند مانع پیروزی انقلاب شوند زمانی که ما گرفتار مانع‌های متعهدی در جنگ بودیم، دسته دوم کسانی بودند که بی‌تفاوت و بی‌خبر بودند، اوایل جنگ برنامه تلویزیونی بود به نام حقیقت شبیه همین برنامه روایت فتح، یکی دو ماه از جنگ گذشته بود که خبرنگار با شهروندان تهرانی مصاحبه می‌کرد که خبر از جنگ نداشتند، شهرها و روستاهای زیادی را دشمن تحت تصرف خود قرار داده بود وعده‌ای خبر نداشتند که فیلم‌هایش در آرشیو صداوسیما موجود است و سر در لاک زندگی خودشان داشتند، احیانا اگر اخبار جنگ را می‌شنید در کنار سایر اخبارها بود و هیچ ارتباطی با ادعای ملی‌گرایی نمی‌توانستند با جنگ برقرار کنند.

وی افزود: اما عده دیگری با تمام وجود و تمام هستی در وسط میدان بودند و در دفاع از انقلاب شب و روز نداشتند، یک روز قائله کردستان و یک روز خوزستان، در جای جای این مملکت توطئه دشمنی روان بود و این عده حتی فرصت استراحت نداشتند. چه تفاوتی بین اینها و بقیه بود و چه ویژگی‌های دانستند که آنها را با دیگران متمایز  کرده بود، اینها یک دردی داشتند که تا کسی که خودش صاحب درد نباشد اینها را نمی‌فهمد.

وی ادامه داد: دومین ویژگی این دسته این است که حالا می‌دانند که برای حفظ این انقلاب که آرزوی مجاهدان تاریخ بوده فقط با مجاهدت ممکن است امروز شما در واقع پذیرفتند که جزو خواص هستید و قبول کردید که در این جنگ نرم که سخت‌تر از جنگ میدانی است،‌در این عرصه افسر جنگ نرم باشید.

 

* مقدم فر: تیغ هنرمان کند شده است

در ادامه این مراسم سردار حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: مقام معظم رهبری جمله‌ای دارند که در دل بچه حزب‌اللهی یک زخم است که فرمودند تیغ انقلاب در هیچ جبهه‌ای جز هنر و روشنفکری نبوده و در واقع یکی از نقص‌های ما و یکی از چالش‌‌های ما این است،‌ما در خیلی از عرصه‌ها موفق شدیم حضور پیدا کنیم.

وی افزود: از صحنه‌های جنگی و نظام‌گری تا عرصه علمی کشور، عرصه‌های علمی که در زمان طاغوت نخست‌وزیر این کشور در مجلس شورایی ملی ایستاد و گفت که چه می‌گویید که پیشرفت کنیم، ما مردم ایران اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید سر تا پا فرنگی باشیم، ما را چه به پیشرفت ما باید به غرب اقتدا کنیم، ما ملت عقب افتاده‌ای هستیم،‌این مملکتی که افرادش این جور القا می‌کردند امروز به اینجا رسیده است.

وی افزود: شاید ۱۳ برابر سرعت رشد علمی کل دنیاست، رفتیم ایستادیم و صبر کردیم و امروز سربلندیم. امروز کشور ایران را کل دنیا می‌شناسند، اما چه شده که تیغ هنرمان کند است، بخشی که مربوط به خود این حوزه است این است که این حوزه ظریف است، هنرمندان بلوری هستند و با کوچکترین فشار پژمرده‌ می‌شوند، این لطافت گاهی خوب و گاهی بد است. این عرصه از ابتدا تا امروز  دست اغیار بوده و اصل سینما امروز دست‌ هالیوود است. شاید چیزهایی که ما داریم مثل استاد فرشچیان،‌ اما چند فرشچیان داریم، اما در حوزه‌های دیگر هنر چند کار اینطور داشتیم. عرصه روشنفکری در کشور ما بیمار متولد شده است. این عرصه باید همیشه منتقد حاکمیت‌ها باشد مثل دانشجویان که در هر کشور منتقدین حکومتی دولت‌ها هستند، این حاکمیتی که جمهوری اسلامی بعد از مدت‌ها رقم زده فرق می‌کند، این حاکمیت، حاکمیت ارزش‌هاست و ماحصل هزاران هزار خون شهید است، مقابل این عرصه ایستادن افتخار نیست،‌هنر واقعی آن است در کنار این ارزش‌ها باشند، این که هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم کذب محض است. این حرکت مؤسسه آوینی می‌تواند کمک به گذشته باشد،‌ما غفلت کردیم، اگر تیغ‌مان در عرصه‌های هنر کند است به خاطر این است که سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم ۳۵ سال گذشته و امروز باید جبران کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه خاطرنشان کرد: ما باید مهارت پیدا کنیم و آموزش‌‌ها را خوب طی کنیم و عزیزان در این مؤسسه بهترین‌ها را عرضه کنند و شما هم ان‌شاءالله با انگیزه کار کنید آنهایی که فکر می‌کنند آموزش ببینند تا هالیوودی شوند اشتباه می‌کنند، اینجا تگزاس و هالیوود نیست، اینجا تابلوی شهید آوینی دارد و همه تکلیف خود را می‌دانند، هر کس با ارزش‌های انقلابی کاری ندارد وارد مؤسسه شهید آوینی نشود، کسانی که می‌خواهند هنرمند ارزشی را به دنیا نشان دهند باید وارد این عرصه شوند. اولین باری که ما به جبهه رفتیم هنوز حصر آبادان شکسته نشده بود با شهید طهرانی مقدم به جبهه رفتیم، مدتی ما بودیم و همه چیز را برای اولین بار می‌دیدیم، مدتی گذشت و ما می‌خواستیم برگردیم، حاج حسن‌آقا گفتند که من نمی‌آییم گفتیم تو که تازه برادرت شهید شده برگرد به مادرت سر بزن گفت که من می‌خواهم توپخانه راه‌اندازی کنیم ما گفتیم که حسن‌آقا جمع کن برویم حسن آقا گفت که ما می‌توانیم، ایستاد و ما رفتیم، توپخانه سپاه را راه‌‌اندازی کرد و گفت ما می‌توانیم موشکی راه‌اندازی کنیم که آن روز همه می‌خندیدند طهرانی مقدم همانی بود که با ما جبهه رفت و پدر موشکی ایران شد که امروز اسم امثال طهرانی‌مقدم بدن اسرائیل را می‌لرزاند. امروز باید به این انگیزه کار کنیم و ان‌شاءالله ما هنر دینی را در دنیا رواج خواهیم داد.

به گزارش فارس، حجت الاسلام علیرضاپناهیان استاد دانشگاه و حوزه در بخشی دیگر از این مراسم خطاب به حوانان شرکت کننده در کلاس‌های آموزش فیلمسازی گفت: شما وقت خوبی به عرصه هنر و رسانه قدم گذاشتید. زمانه شما زمانه‌ای است که آمادگی برای پذیرفتن سخن حق فوق‌العاده بالا رفته نه تنها گوش مردم برای شنیدن سخن حق بالا رفته بلکه دو صد چندان شده است. من با یکی از مسئولان مقاومت در منطقه صحبت می‌کردم که ایشان موضوع تکفیری‌ها و فریب خوردگی‌های برخی در جهان را ناشی از عدم کار فرهنگی می‌دانستند. شما به آدم‌های فریب خورده توسط تکفیری‌ها توجه کنید به هیچ عنوان نمی‌توانید بگویید سازمان جاسوسی آن‌ها را با پول خریدند، این مفاهیم غلطی است که زده شده. شما می‌فهمید که چه کسی حاضر شده این را باور کنید. در همه جای دین در شرایطی که کسانی که اهل جبهه حق هستند اقدام نکردند.

وی اظهارداشت: چرا باید اوضاع اینطور باشد به خاطر این که اقدامات شایسته در این زمینه انجام ندادیم. خواهش می‌کنم قبل از این که دوره را شروع کنید اثرات کارهایی که انجام ندادیم و فجایع آن را در جهان ببینید، ببینید مردم چه ساده فریب چه حرف‌هایی را می‌خورند. شما وقت خوبی رسیدید هم ضرورت پیام‌رسانی به اوج رسیده که هم پذیرش در عالی‌ترین وضعیتی است که برای تاریخ بشر امکان دارد ما الان به این وضعیت نزدیک شدیم که به یک وضع وحشتناک تبدیل شده است می‌گویند سیاه چال‌هایی است که نور ستارگان را در خود می‌بلعد. نه تنها روشن نمی‌کند بلکه تاریکی خودش را بر نور ستاره‌ها غلبه می دهد، نور ستارگانی که باید ما میلیون‌‌ها سال فاصله به ما برسد توسط این سیاه‌چال‌ها بلعیده می‌شود. وضعیت فرهنگی، مثل سیاه‌چال‌هایی شده که نور را می‌بلعند هر کسی از کنار ما عبور کند می‌بیند که هیچ چیزی نیست اما ما ستارگان داشتیم که می‌توانند شب‌های مهتابی به مردم هدیه کنند.

وی افزود: امام را به چه کسی شناسند؟ اهالی رسانه امام را به چه کسی شناساند، جوجه شاگردهای امام را به چه کسی شناساند. ما باید مدعی باشیم که امام را کشف کردیم. آنقدر جامعه ما شخصیت و افکار امام را مهجور قرار داده است. شما بیایید به صحنه و این پیام را به دیگران بدهید، هنوز بوی برخی از عقب ماندگی‌های مفرط از کلام اهالی هنر در رسانه‌ می‌آید که مدعی هستند در کار هنریشان خوداظهاری کنند، یک ذره‌ احساس مسئولیت برای اینکه ماه شوند و نوریت باشد در خود ندارد،‌باعث شرمندگی است که آدم در چنین جامعه‌ای زندگی کند که اینها حضور داشته باشند. هر کسی می‌تواند در مقابل این ستاره‌ها یک شمع به دست بگیرد. بگوید در حالی که هر انسانی می‌تواند خاک باشد و بدون اینکه ذره‌ای نور داشته باشد نور را منعکس کند، هنر خوب مثل ماه است و دنیا را نورانی می‌کند، ستاره پرفروغ در مقابل این نور کم می‌آورند.

وی تصریح کرد: شهید آوینی آینه تمام نمایه خورشید بود، آینه‌ای که شکسته؛ شما قطعات کوچک آینه هستند تا یک ایوان آینه‌ای سازید، آن وقت اگر آنجا یک شمع روشن شود توسط این آینه‌ها به چلچراغ تبدیل می‌شود نه مثل امروز که نوراها توسط سیاه‌چال‌ها بلعیده می‌شود. گاهی فیلم برای دفاع مقدس ساخته می‌شود که انگار از دالان سیاه‌چال عبور کرده و نورش گرفته شده است.

وی افزود: خیلی‌ها بودند با تفکر انقلابی شروع کردند اما هر وقت وارد میدان می‌شوند باید حواس‌مان باشد که خرابکاری نکنند. انگیزه انقلابی کافی نیست چون مهم عمقی از دین است که شاید در من طلبه پیدا نشود. امکان دارد انسان عمیقاً حقایق ژرف را درک کند، یکی از آفت‌های زمانه ما این است که بچه‌ مذهبی‌ها خودشان را همه چیزدان می‌دانند، نمی‌دانم یک بچه‌ حزب‌اللهی چطور همه چیزدان می‌شود در صورتی که در دانشگاه‌ها سرفصل‌ها انتقال پیدا نکردند آیا با تلاوت نیم بند و سطحی برخی از آیات قرآن این اتفاق افتاده است؟ من مدتهاست که دیگر انتقاد نمی‌کنم. بسیاری از انتقادها برای بی‌‌محتوا بودن اصلاً جای ذکر ندارند. یک بار کل قرآن را مرور نکرده، من نمی‌خواهم علاقه‌مند به تلاوت قرآن باشد اما کنجکاو هم نیست، همان اول می‌خواهد در همه چیز نظر بدهد، ماه نیست که خورشید انعکاس بدهد، کلیدی‌ترین آیات قرآن تا به حال به گوشش نخورده که این به خاطر نقص فضای تبلیغی در موضوعات دینی است که من به عنوان یک طلبه به این نقص اعتراف می‌کنم. وی گفت: انگیزه انقلابی به تنهایی کافی نیست به پیشینیان قبلی خود نگاه نکنید الان کار شما به سادگی نیست، الان زمان شما از برخی کتاب‌های شهید مطهری خیلی جلوتر رفته است پیام دینی که تو امروز می‌خواهی بدهی پیامی است که شهید مطهری می‌خواست بدهد. تو چه می‌خواهی بگویی، چه حرفی از ایمان می‌خواهی بزنی؟ حدود دویست و پنجاه مرتبه در قرآن از ایمان سخن گفته شده چند بار خدا توصیه به ایمان کرده است؟ ۱۳ مرتبه که از این ۱۳ مرتبه، ۱۱ مرتبه به مؤمنین گفته شده است که مشکل ایمان در قرآن مؤمنین هستند. مشکل قرآن ملهدینی که قرآن را قبول ندارند، نیست. من به عنوان یک طلبه کوچک ضمن اینکه به جد معتقدم که هیچ شغلی در جامعه ما به ارزش هنر و رسانه نیست معتقدم به هیچ وجه حضور در هیچ صنعت و کسب و کاری مثل حضور در هنر و رسانه نیست. اگر در این راه قدم می‌گذارید قدمتان روی چشم، نیاز جهان برای شنیدن صداهای شما خیلی بیشتر از گذشته شده است. در این میدان نبرد سهمگین وارد شدید که حیاتی‌ترین نیاز جامعه است. انگیزه و جهت مقدسی که کار شما دارد کفایت نمی‌کند و یک بصریت فوق‌العاده برای زمانه خودتان نیاز دارید که مثل شهید دیالمه علمای خوب و بد را تشخیص دهید. این که من شما را به یک فهم عمیق دعوت می‌کنم به معنای دعوت شما به حوزه‌های علمیه نیست. من با شهید آوینی خیلی آشنا نبودم که آقا فرمودند سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی، بعد از این سراغ اندیشه‌های ایشان رفتم و دیدم آقا بدون مبالغه این لقب را به ایشان دادند. برای به تذهیب نفس رسیدن هرچه که می‌خواهد فراهم کنید، بعد هر قطعه‌ای را که به مرور با آن مواجه شوید را بدانید کجا بچینید.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که شهید آوینی را اندیشه‌ او صاحب سبک کرد و یک راهنمایی مختصر درباره هنر و فنی که باید در آن حضور پیدا کنید به دست بیاورید.