پیشگیری از جرم با منطق حاکمیتی امتحان بررسی شود

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در همایش سراسری تعالی و هم‌اندیشی حقوقدانان بسیجی که پیش از ظهر امروز در سالن وصال مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی‌(عج) قم برگزار شد، در موضوع ضرورت علوم انسانی اسلامی در تمدن‌سازی دینی با نگاهی به رشته حقوق سخن گفت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای […]

panahian-5حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در همایش سراسری تعالی و هم‌اندیشی حقوقدانان بسیجی که پیش از ظهر امروز در سالن وصال مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی‌(عج) قم برگزار شد، در موضوع ضرورت علوم انسانی اسلامی در تمدن‌سازی دینی با نگاهی به رشته حقوق سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم و ارائه تفسیری از علامه طباطبایی‌(ره)، استقامت را پایداری بدون افراط معنا کرد و گفت: یکی از مظاهر طغیان در حفظ قدرت و ادامه دادن یک نظام اجتماعی و سیاسی آن است که انسان از قوانین نابجا استفاده کند که استفاده از قوانین غرب در کشور اسلامی مصداق طغیان است.

این استاد حوزه و دانشگاه طراحی نظام و ساختار حقوقی براساس مبانی اسلام را ضروری دانست و با بیان اینکه از طریق قانون بد و نابجا می‌توان زمینه ظلم به مردم و پذیرش ظلم در جامعه را افزایش داد، خواستار نگاه تازه‌ای به حقوق شد و چیستی فلسفه حقوق و چگونگی وضع قانون را مورد بررسی قرار داد.

نقش نظام‌های حقوقی در عدم ولایت‌پذیری

وی برخی از مشکلات عدم ولایت‌پذیری را از نظام‌های حقوقی دانست و با بیان اینکه حکومت اسلامی تشکیل شد تا قانون اصلاح و پس از اصلاح قانوان، اخلاق پایه‌گذاری شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی براساس حقوق شکل گرفت، اما حقوق از زمان قبل از انقلاب تاکنون تغییر نکرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به پروتکل یهودیان صهیون، افرادی را که می‌گویند سند این پروتکل‌ها قطعی نیست، ابله خواند و یادآور شد: یکی از این پروتکل‌ها آن است که باید با قوانین اضافی آنقدر جوامع بشری را اداره کنیم که قدرت ارزیابی قانون از دست مردم برود و با همان قوانین آنها را زیر سلطه بکشیم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از این موضوع مبرا نیست و حتی شورای نگهبان تنها مسؤول آن نیست که جلوی قوانینی که صریحا با قانون شرع منافات دارد بگیرد، افزود: قانون جهان تحت سیطره صهیون‌ها است از این رو به هر قانونی که در جهان وضع شده و حتی به فلسفه حقوق نیز سوء ظن دارم.

این کارشناس حوزوی با تأکید بر اینکه غربیان لباس‌های کوتاه را مد کرده‌اند تا شکم لخت باشد و پس از آسیب دیدن کلیه‌ها بتوانند قرص‌های خود را بفروشند، گفت: در یک جهان صهیونیستی زندگی می‌کنیم که باید به آن سوء ظن داشت؛ پزشکان صهیون با رقاصان خود هماهنگ هستند اما حقوق‌دانان ما با روانشناسان تربیتی هماهنگ نیستند.

وی با بیان اینکه وضع فاجعه‌بار علوم انسانی در کشور ما شبیه آن سه گروهی است که یکی زمین را می‌کند، یکی لوله می‌گذاشت و دیگری زمین کنده شده را پر می‌کرد اما آن گروه لوله‌گذار به مرخصی رفته بودند، گفت: این همه رهبر معظم انقلاب بر اسلامی‌سازی علوم انسانی تأکید دارند به همین دلیل است.

وی افزود: در جهانی زندگی می‌کنیم که باید از مبانی حقوقی تا موارد قانون‌گذاری تا تجمیع شده قوانین که نظام‌های حقوقی را شکل می‌دهد، فاصله بگیریم و با سوء ظن جلو برویم نه با بی‌طرفی که برخی بسیار ساده‌اند می‌گویند ما کار علمی می‌کنیم و بی‌طرف هستیم حتی نمی‌دانند بسیاری از این مسائل مطرح شده علمی نیست.

حقوقدان‌ها مطالعات اجتماعی خود را افزایش دهند

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه غربی‌ها با وضع قانون در پی افزایش فساد در جوامع هستند، متأسفانه برخی قانون‌گذاران ما این موضوع را نمی‌فهمند، گفت: بسیاری از مباحثی که در مبانی حقوق مطرح می‌شوند لحظا هستند و می‌شود با پذیرش آن مبانی اما با توجه به ویژگی‌های روح انسان قوانین بهتری نوشت.

وی از حقوقدان‌ها خواست که مطالعات اجتماعی خود را افزایش دهند و اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز انسان در زندگی آن است که بستر امتحانات الهی او فراهم شود، چراکه هیچ سعادتی را نمی‌شود به بشر تحمیل کرد، از این رو به مفاهیمی مانند عدالت، تربیت و حقوق به قدری که بستر امتحانات الهی فراهم شود نیاز داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به آزادی‌های مشروع و غیر مشروع متذکر شد: در نظام اسلامی آزادی تا جایی محدود است که صحنه امتحان مخدوش نشود، محدوده آزادی و امنیت نیز براساس این فلسفه مشخص می‌شود، وگرنه کشور ما مانند کشور انگلستان می‌شود که با دوربین مدارس علمیه را کنترل می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار کرد: نباید به دنبال این بود که رنج را با حقوق برداشت بلکه برداشتن رنج از زندگی انسان نه تنها ممکن نیست مطلوب هم نیست، اما تا آنجا که می‌توانیم امکان خطا را بگیریم چراکه اصل اصیل امتحان الهی وجود دارد و روح حاکم بر قوانین اسلام می‌گوید اگر این روح را بگیریم در جای دیگر می‌توان اعمال کرد.

امکان امتحان را در یک نگاه کلان نباید منتفی کرد

این کارشناس حوزوی با بیان اینکه قانون لازم است اما باید با یک مبانی دقیق این قانون‌گذاری‌ها صورت گیرد، گفت: امکان امتحان را در یک نگاه کلان نباید منتفی کرد، مردم باید در جهتی که آفریده شده‌اند و آن تقرب الی الله و سختی معقول است حرکت کنند بدون اینکه امکان خطا کردن آنان به طور کامل منتفی شده باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی حقوقدانان می‌گویند غربی‌ها در مبانی حقوق پیشرفت کرده‌اند، اما آمار نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی مردم از این قوانین طی هفتاد سال گذشته یک درصد هم افزایش پیدا نکرده است، گفت: معتقدم فلسفه حکومت امام زمان‌(عج) چیزی بیشتر از آن نیست که می‌خواهند یک امکان امتحان خوب را فراهم کنند؛ تصور می‌کنم حکومت مهدوی‌(عج) یک حکومت کم قانون است.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان خواستار بررسی پیشگیری از جرم با منطق حاکمیتی امتحان شد و با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم مطلق نیست و مطلق امتحان است، تصریح کرد: علوم انسانی وقتی سامان پیدا می‌کند که فلسفه‌ها یکی شوند که اگر فلسفه تربیت از فلسفه حقوق جدا شود مشکل داریم.

وی با بیان اینکه حقوقدانان باید امتحان را ملاک قانون‌گذاری خود قرار دهند و نگاه تیزبینانه نسبت به مفاهیم مشترک داشته باشند، گفت: روح حاکم بر قوانین اسلامی را درک کنیم، قوانین اسلامی حتی قوانین مجازات اسلامی طوری طراحی شده‌اند که امکان امتحان را سلب نمی‌کنند، این امکام امتحان را به عنوان فلسفه جدی بگیریم.