کتاب «منشور فرهنگ از دیدگاه مقام معظم رهبری» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «منشور فرهنگ از دیدگاه مقام معظم رهبری» از پنج فصل اصلی مانند حوزه عام فرهنگ، حوزه و فرهنگ، دانشگاه و فرهنگ، حکومت و فرهنگ و فرهنگ عمومی تشکیل شده است. مفهوم‌شناسی فرهنگ، مولفه‌های کلان فرهنگ ایرانی اسلامی، اهمیت و جایگاه اسلام در انقلاب اسلامی، مفهوم‌شناسی هویت ملی، ضرورت […]

manshoor2به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «منشور فرهنگ از دیدگاه مقام معظم رهبری» از پنج فصل اصلی مانند حوزه عام فرهنگ، حوزه و فرهنگ، دانشگاه و فرهنگ، حکومت و فرهنگ و فرهنگ عمومی تشکیل شده است.

مفهوم‌شناسی فرهنگ، مولفه‌های کلان فرهنگ ایرانی اسلامی، اهمیت و جایگاه اسلام در انقلاب اسلامی، مفهوم‌شناسی هویت ملی، ضرورت توسعه ملی، فرهنگ ریشه اصلاح و فساد ملت‌ها، توسعه عبودیت و بندگی خدا، مفهوم‌شناسی عبودیت، اهداف و چشم‌انداز فرهنگی کشور و آثار و فواید نسب قرآن از جمله موضوعاتی است که زیرمجموعه فصل‌های اصلی این کتاب مطرح شده است.

وظیفه مردم و مسئولان نسبت به قرآن، اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور، مفهوم‌شناسی جامعه اسلامی،‌ انسان‌سازی هدف اساسی انقلاب اسلامی، اتکا بر فرهنگ انتظار، دنیاطلبی و تجمل‌گرایی، انبیا و پیامبران الهی و انقلاب اسلامی جلوه‌ای از درگیری حق بر باطل از موضوعات دیگری است که در ذیل فصل‌های اصلی این کتاب مطرح شده است.

در طبقه‌بندی و مهندسی فرهنگ، هر یک از اهداف، موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی، جایگاه متناسب با خود را پیدا می‌کنند بنابراین اهداف «اصلی، فرعی و تبعی» یا موضوعات «خرد، کلان و توسعه» به جای یکدیگر نمی‌نشیند و بر اساس تشخیص دقیق، تمام عوامل درون‌زا و برون‌زا حوزه فرهنگ و چگونگی تغییرات و تکامل آن مشخص می‌شود و می‌توان با روشن‌بینی، خط مشی‌های لازم را در مورد آن را اتخاذ کرد.

پس واضح است که برای تحقق این امر لازم است ابتدا نگاهی جامع به سخنان و مطالبات معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و سکاندار حرکت تکاملی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ داشته باشیم تا در سایه این رهنمودها و سیاست‌های کلان به مهندسی دقیق و کار آمد و حوزه فرهنگ نایل آییم.

مجموعه حاضر اگر چه در مدت زمان کوتاهی تهیه شده است، اما تمام سعی بر این بوده که تمام حوزه‌های فرهنگ‌ساز جامعه و تمامی مسائل و موضوعات فرهنگی مطرح در فرمایش‌های امام راحل(ره) دیده شود و در یک مجموعه منظم، با ترتیبی منطقی عرضه شوند.

کتاب منشور فرهنگ از دیدگاه مقام معظم رهبری توسط محمد حسن جعفر زاده تالیف شده و به همت موسسه ولاء منتظر با قیمت ۱۰۰ هزار ریال و شمارگان ۲ هزار عدد منتشر شد.