کسی که بگوید در راه علم ۴۰ سال دود چراغ خوردم حرف قارونی زده است

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در پایان درس خارج فقه خود که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می شود به بیان نکات اخلاقی پرداخت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ارزش علم را به ارزش معلوم دانست و گفت: هیچ علمی نافذتر از توحید نیست، برای همین خدا وقتی به پیامبر دستور […]

javadi1حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در پایان درس خارج فقه خود که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می شود به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ارزش علم را به ارزش معلوم دانست و گفت: هیچ علمی نافذتر از توحید نیست، برای همین خدا وقتی به پیامبر دستور عالم شدن می دهد می گوید «قل لا اله الا الله». آنچه که مشکل ما را حل می کند توحید است کما این که به خاطر آشنا نبودن با آن مشکل جدی داریم.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه اظهار داشت: خدا می خواهد به هر حال ما با تقوا باشیم برای همین می‌گوید دنبال کسب و کار بروید ولی روزی شما را من از راهی که می‌دانم تامین می کنم.

وی با اشاره به آیه «وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا وَیَرْ‌زُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» ادامه داد: خداوند روزی همه را می دهد ولی روزی برخی را از همان راهی که خودشان می خواهند می دهد تا توحید رزقشان نباشد، اما اگر کسی تقوا داشته باشد همراه با روزی اش، توحید هم رزقش می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: من حیث لایحتسب قید برای هر دو طرف آیه است یعنی مَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ هر کس از تقوا پیشه کند خدا راه برون رفتی براى او قرار مى‏دهد و نیز مَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَرْ‌زُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ هر کس از تقوا پیشه کند از جایى که حسابش را نمى‏کند خدا به او روزى مى‏رساند.

وی افزود: در مقابل این آیه می فرماید «مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى» چنین شخصی نه راه برون رفت دارد و نه رزقش تامین می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به وعده خداوند برای تامین رزق توحیدی گفت: خدا برخی را کریمانه اداره می کند و برای این که خطر قارونی زندگی کردن را از انسان بگیرد می گوید از راهی که گمان نکند به او روزی می دهم تا نگوید خودم کسب کردم.

وی با اشاره به آیه «ان تتّقوا الله یجعل لکم فرقانا» بیان داشت: یجعل لکم فرقانا هم از حیث من حیث لایحتسب مانند یجعل له مخرجا است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: همه علم در گفتن و شنیدن و درس و بحث نیست، شاید کسی جایی نشسته باشد مطلبی را بشنود و در ذهنش مطلبی جرقه بزند و مسائل علمی مهمی را کشف کند برای همین ما حوزویان اگر بر اساس یومنون بالغیب حرکت کنیم موفق تریم.

وی تاکید کرد: گاهی توقع ما این است که از استاد و کتاب و کلاس، علم یاد بگیریم هرچند اینها لازم است اما اگر یومنون بالغیب باشیم از جای دیگر نور علم را در قلب ما قرار می دهند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که اگر کسی بگوید در راه علم ۴۰ سال دود چراغ خوردم حرف قارونی زده است، اظهار داشت: انسان همواره باید با امید زندگی کند اما امید به غیب نه شهادت، در حدیث آمده به چیزی که امید نداری امیدوارتر باش، موسی به امید نار رفت، نور نصیبش شد، ملکه سبا به امید ملک و مملکت رفت ولی اسلام نصیبش شد و ساحران فرعون به امید جایزه رفتند ولی توحید نصیبشان شد.

وی در پایان بیان داشت: اگر حوزه ها به سمت یومنون بالغیب حرکت کند خدا به آنها روزی کریمانه ای می دهد که نه تنها حوزه ها بلکه مملکت را هم اداره می کند.