کمال بی‌نهایت در عمل به علوم اهل‌بیت است/ آیا صحبت کردن با رییس جمهور آمریکا مایه افتخار است؟

mes آیت‌‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه دوره بصیرت سیاسی ویژه طلاب منتخب سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم برگزار شد، با بیان این‌که فخر فروشی، تکبر و غرور خوب نیست،‌ گفت: اصل این مطلب که فرد طالب پیشرفت، تکامل و ترقی […]

mesbah-6mes آیت‌‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه دوره بصیرت سیاسی ویژه طلاب منتخب سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم برگزار شد، با بیان این‌که فخر فروشی، تکبر و غرور خوب نیست،‌ گفت: اصل این مطلب که فرد طالب پیشرفت، تکامل و ترقی باشد خوب و عین حکمت الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: اگر ما انگیزه پیشرفت نداشته باشیم همیشه یک جا باقی می‌مانیم و ترقی حاصل نمی‌شود، همه ترقیات و پیشرفت‌هایی که نصیب بشر شده و خواهد شد به سبب انگیزه داشتن او برای پیشرفت است، انگیزه سبب حرکت انسان به سوی تکامل و پیشرفت می‌شود و وجود اصل انگیزه برای پیشرفت و ترقی چیز مطلوبی است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح پرسش «آیا هر پیشرفتی مطلوب است یا خیر؟»‌ اظهار داشت: متعلقات پیشرفت در هر دوره تغییر می‌کند ولی اکثریت قریب به اتفاق برتری و ترقی جویی مردم به نحوی با مادیات ارتباط دارد، حتی افرادی که خود به جاهای بالایی نرسیدند سعی می‌کنند با افرادی که پیشرفت کرده و بالا رفته‌اند ارتباط داشته باشند و رفت‌و‌آمد کنند.

وی ادامه داد: برای مثال برخی از افراد فکر می‌کنند اگر به کره ماه یا‌ مریخ بروند یا هواپیمایی فوق صوت بسازند و یا پیشرفت بهداشتی داشته باشند مایه افتخار است، بر فرض فردی سلطان کره زمین بشود یا در ساختمان صد طبقه بخوابد آیا چیزی عوض می‌شود؟ اگر درست تصور کنیم جواب منفی است، فراتر از مادیات چیزهای دیگر است، فرد وقتی اشباع می‌شود که وصل به یک منبع بی‌نهایت شود، برخی از افراد افتخار می‌کنند با فرماندار شهر، استاندار و یا با رییس جمهور آشنا هستند و ارتباط دارند یا خیلی‌ها ته دلشان این است اگر می‌شد ما لحظه‌ای را تلفنی با رییس جمهور آمریکا صبحت کنیم چه افتخاری نصیبمان می شد، در حالی که فرد با قدرت بی‌نهایت می‌تواند در هر لحظه بهترین ارتباط را برقرار کند.

وی افزود: خداوند متعال در انسان انگیزه‌ای قرار داده که فرد به دنبال کمال برود و این کار خداوند از روی حکمت است، کسی که این انگیزه را در درون فرد قرار داده می‌خواهد تا انسان به کمال بی‌نهایت وصل نشده دست از ترقی و پیشرفت نکشد.

آیت‌‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که خداوند فرد را برای رسیدن به کمال بی‌نهایت آفریده است، خاطرنشان کرد: برتری جوی انگیزه و خاصیت فطری فرد است، عده‌ای به دنبال کمال بی‌نهایت هستند و ارتباط با خداوند متعال نهایت کمال و افتخار است، آیا جا ندارد که فرد نسبت به رسیدن کمال بی‌نهایت فکر کند؟، رقابت باید برای رسیدن به بی‌نهایت باشد.

وی یادآور شد: امام راحل نخست، طلبه ساده‌ای بودند که درس می‌خواندند، بعد از مدتی مجتهد شدند و در اوایل بیش از بیست شاگرد نداشتند، ولی چیزی در ایشان بود که در این دوران از کس دیگری سراغ نداریم که خداوند متعال به او چنین نعمت و افتخاری داده باشد، به برکت ایشان میلیون‌ها انسان وارد بهشت می‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌‌که خداوند متعال در درون انسان استعدادهایی قرار داده که اگر به درستی استفاده و بهره‌برداری شود به گونه‌ای ترقی و پیشرفت در فرد ایجاد می‌شود که قابل محاسبه با اعداد و ارقام نیست، ابراز داشت: فرد نخست باید بی‌نهایت را بشناسد و سپس برای رسیدن به آن همت کند.

وی اظهار داشت: باید از تعلقات مادی بکاهیم تا جایی برای تعلقات معنوی به دست بیاوریم، تا زمانی که فرد به اسباب بازی‌ فکر ‌می‌کند به یاد پست و  مقام نخواهد افتاد، البته خداوند متعال شناخت بی‌نهایت را به هر فردی نداده است از این رو شناساندن بی‌نهایت بر عهده طلاب است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که تکامل و ترقی‌ مادی نیز پیشرفت به شمار می‌آید، گفت: تمام تکاملات مادی کالبدی هستند که احتیاج به روح دارند و بدون روح این تکامل و کالبد فرو می‌ریزد، این کمالات اگر روح معنوی داشته باشند ارزش پیدا می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: شناخت، استفاده، تسخیر و به کار گرفتن کالبد معنوی به دست کسانی هست که علوم اهل‌بیت(ع) را می‌خوانند، آموختن و عمل کردن به علوم ائمه(ع) فرد را به کمال می‌رساند.