بیستمین و پنجمین نشست انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا برگزار شد

بیست و پنجمین نشست از سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا، چهارشنبه مورخ ۱۱/۰۳/۱۳۹۰ برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) به نقل از معاونت فرهنگی، بیست و پنجمین نشست از سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا، روز چهارشنبه مورخ ۱۱/۰۳/۱۳۹۰ با سخنرانی حجت الاسلام […]

n-enghelabبیست و پنجمین نشست از سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا، چهارشنبه مورخ ۱۱/۰۳/۱۳۹۰ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) به نقل از معاونت فرهنگی، بیست و پنجمین نشست از سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا، روز چهارشنبه مورخ ۱۱/۰۳/۱۳۹۰ با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی، با موضوع « نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی » و همچنین سخنرانی دکتر مجتبی فردوسی پور رییس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه، در زمینه « بیداری اسلامی در کشورهای منطقه » برگزار شد.

نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه از موضوعات اصلی این نشست بود که حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی و مجتبی فردوسی‌پور، رییس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه در این خصوص سخنرانی کردند.
در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی برگزار شد، رییس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی، انگیزه پرداختن به بحث تحول در علوم انسانی را بازگشت به تشکیل حکومت دینی و ادامه آن تا عصر ظهور دانست.
وی با بیان این‌که استفاده از علوم انسانی برای ادامه اقتدار اسلام لازم است، اما این نیاز به معنای قدرت حزبی نیست، اظهار داشت: تعقیب علم انسانی اسلامی از سوی عالمان دین به معنای قدرت‌طلبی نیست.
حجت‌الاسلام میرباقری تصریح کرد: اگر عالمان دین، دولت اسلامی و حوزه علمیه، علم انسانی اسلامی را تعقیب می‌کنند، نباید از آن به معنای از میدان به در کردن رقبا یا ایجاد زمینه قدرت و افزایش آن تعبیر شود.
در بخش دیگری از این مراسم، مجتبی فردوسی‌پور، رییس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه با اشاره به بیداری اسلامی کشورهای منطقه به بیان چهار دیدگاه توطئه، انقلاب مخملی، فقر و دور شدن از کرامت انسانی و بیداری اسلامی درباره تحولات اخیر خاورمیانه پرداخت.
وی با بیان این‌که در نخستین نگرش به این تحولات، تئوری توطئه تداعی شده است، افزود: این دیدگاه بر این باور است که محور غرب و به طور خاص محوریت آمریکایی صهیونیستی حوادث منطقه را کنترل می‌کند.
رییس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه این دیدگاه را صحیح ندانست و با بیان این‌که آمریکا اگر قادر بود جلوی سقوط بن‌علی و به ویژه مبارک را می‌گرفت، گفت: اینها معتقد بودند مصر دومینوی سیاسی است؛ اگرچه بسیار تلاش کردند اما نتوانستند از سقوط مبارک جلوگیری کنند.

گفتنی است مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بوجود آوردن حکومتی مطابق با اهداف نهضت اسلامی، سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا را برگزار می کند.